Possibilities in teaching planning to make mathematical knowledge accessible to students with autism spectrum disorder

Keywords: Teaching planning, Activity theory, Mathematics, Autism

Abstract

This article presents part of the analysis conducted in a study to indicate and substantiate possibilities for planning mathematics teaching in the initial years of basic education for students with autism spectrum disorder. Engeström’s activity theory guided the investigation as a theoretical and methodological tool, directing data organization and the design of the analyses. This qualitative study had activities prepared by teachers as its data source. The research revealed that, for the teaching process to effectively contribute to mathematics learning by students with autism spectrum disorder, elements that allow the planning of teaching activities based on the construction of meanings of the mathematical objects studied and the development of skills that precede them must be considered.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sofia Seixas Takinaga, Pontifícia Universidade Católica de São

Doutorado em Educação Matemática na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, SP, Brasil.

Ana Lúcia Manrique, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Livre Docente em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, SP, Brasil.

References

ENGESTRÖM, Yrjö. Expansive Learning at Work: toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of Education and Work, London, n. 1, p. 133-156, 2001.

ENGESTRÖM, Yrjö. Aprendizagem expansiva: por uma reconceituação pela teoria da atividade. In: ILLERIS, Knud. Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 68-90.

GOMES, Camila Graciella Santos. Autismo e ensino de habilidades acadêmicas: adição e subtração. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 13, n. 3, p. 345-364, set./dez. 2007.

TAKINAGA, Sofia Seixas. Transtorno do Espectro Autista: contribuições para a Educação Matemática na perspectiva da Teoria da Atividade. 2015. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.

TAKINAGA, Sofia Seixas; MANRIQUE, Ana Lúcia. Transtorno do Espectro Autista: contribuições para a Educação Matemática na perspectiva da Teoria da Atividade. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 15, p. 483-502, 2018.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press, 1978.

Published
2024-04-27
How to Cite
TAKINAGA, S. S.; MANRIQUE, A. L. Possibilities in teaching planning to make mathematical knowledge accessible to students with autism spectrum disorder. Revemop, v. 6, p. e2024002, 27 Apr. 2024.
Section
Article