High School Financial Education in São João de Meriti (RJ)

Keywords: Financial Education, Financial Mathematics, Educational Engineering

Abstract

This article deals with a study of a master 's research with the subject of Financial Education carried out with students of the third year of high school of a state school in São João de Meriti / RJ. The research was structured methodologically according to the four phases of Didactic Engineering. The theoretical foundations were subsidized in the theory of Didactic Situations, which deal with the relations that occur in the classroom, between the teacher, the student and the knowledge of Guy Brousseau, in particular, didactic situations. The overall goal was to investigate how middle school students act in everyday personal finance situations. The main result of the research was to verify that the activities allowed students to reflect and make financial decisions perceiving themselves as a conscious consumer.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA. Rodrigo Martins de. O movimento das pesquisas em Educação Matemática Financeira Escolar de 1999 a 2015. 2015. 81f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Ciências Exatas. Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora.

ARTIGUE, Michèle. Engenharia Didática. In: BRUN, Jean. Didática das Matemáticas. Tradução de Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996, p. 193-217.

BACEN [Banco Central do Brasil]. Relatório de Estabilidade Financeira. Brasília, v. 10, n. 2, p. 1-60, set. 2011.

BROUSSEAU, Guy. Introdução ao estudo das situações didáticas: conteúdos e métodos de ensino. São Paulo: Ática, 2008.

D’AQUINO, Cássia. Educação Financeira: como educar seus filhos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.

KISTEMANN JR., Marco Aurélio. Sobre a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores. 2011. 301f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

MACHADO, Silvia Dias Alcântara. Engenharia Didática. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara. (Org.). Educação Matemática: uma introdução. 2 ed. São Paulo: EDUC, 2002, p. 197-208.

SILVA, Rosilaine Motta da; LOZANO, Abel Rodolfo Garcia; RODRIGUES, Chang Kuo. A Família dezmedida na prática das finanças. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Duque de Caxias, v. 6, n. 3, p. 158-166, set./dez. 2016.

SILVA, Rosilaine Mota da. A Família DEZmedida. 2016. 32f. Produto Educacional (Mestrado em Ensino das Ciências). Universidade do Grande Rio. Duque de Caxias.

SILVA, Rosilaine Mota da. Educar financeiramente em situações a-didáticas no Município de São João de Meriti/RJ: algumas possibilidades. 2015. 80f. Dissertação (Mestrado em Ensino das Ciências). Universidade do Grande Rio. Duque de Caxias.

Published
2019-05-01
How to Cite
QUINTANILHA, R. M.; LOZANO, A. G.; RODRIGUES, C. K.; KISTEMANN JR., M. A. High School Financial Education in São João de Meriti (RJ). Revemop, v. 1, n. 2, p. 266 - 284, 1 May 2019.
Section
Article