Strands of brazilian research on the methodology of games in the teaching and learning of Mathematics in ENEM proceedings
Abstract
In this article we present a mapping carried out in the proceedings of the National Meeting on Mathematics Education (ENEM), from 2001 to 2016, which proposed to investigate the use of games in the teaching-learning of mathematics. We selected and organized the work according to the identification of convergent and divergent themes, in Scientific Communications (CC) and Experience Reports (RE). The research has a qualitative nature and is based on documentary analysis. We observed that the methodology of games helps the playfulness, motivation and interest of students, seeks to develop and mean mathematical concepts. This approach can favor the use of language and the formation of social relations from a methodological perspective that encourages critical thinking, research, the development of strategies and reflection on error.
Downloads
References
ALVES-MAZZOTTI, Alda. Judith. Usos e abusos dos estudos de caso. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 129, p. 637-651, set./dez. 2006.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais — Primeiro e Segundo Ciclos do Ensino Fundamental: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais — Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.
GRANDO, Regina Célia. O jogo e suas possibilidades metodológicas no processo ensino- aprendizagem da Matemática. 1995. 175f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.
GRANDO, Regina Célia. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 2000. 224f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.
LORENZATO, Sergio. Laboratório de Ensino de Matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: LORENZATO, Sérgio. (Org). O Laboratório de Ensino de Matemática na Formação de Professores. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012, p. 3-37.
LORENZATO, Sérgio. Para aprender Matemática. 3 ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2010.
MARCATTO, Flávia Sueli Fabiani. Experiências de uma micropolítica de formação docente no âmbito do PIBID. In: MARCATTO, Flávia Sueli Fabiani. (Org.). Experiências de uma micropolítica de formação docente no âmbito do PIBID. Uberlândia: Navegando, 2018, p. 7-15.
MUNIZ, Cristiano Alberto. Brincar e jogar: enlaces teóricos e metodológicos no campo da Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
RODRIGUES, Márcio Urel; MISKULIN, Rosana Giareta Sguerra; SILVA, Luciano Duarte; FERREIRA, Nilton Cezar. PIBID como “Terceiro Espaço” na formação de professores de Matemática no Brasil. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 9, n. 19, p. 162-183, jan./abr. 2016.
STRAPASON, Lísie Pippi Reis; BISOGNIN, Eleni. Jogos pedagógicos para o ensino de funções no primeiro ano do Ensino Médio. Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 46, p. 579-595, ago. 2013.
TURRIONI, Ana Maria; PEREZ, Geraldo. Implementando um Laboratório de Educação Matemática para apoio na formação de professores. In: LORENZATO, Sérgio. (Org). O Laboratório de Ensino de Matemática na Formação de Professores. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012, p. 57-76.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.