Quadratic Equations Solutions by ‘Abd Al-Hamid Ibn Turk in the Initial Training of the Mathematics Teacher
Abstract
This work derives from a professional master's research developed in the Graduate Program in Education of Natural Sciences and Mathematics (PPGECNM), linked to the Federal University of Rio Grande do Norte(UFRN). This qualitative study aims at the alliance between the history of mathematics and digital information and communication technologies through mathematical investigation for the approach of geometric algebra in the mathematics degree. To this end, based on Miguel and Miorim (2011), Ponte, Brocardo and Oliveira (2013) and Borba and Penteado (2017), an activity book was prepared and applied that deals with solving quadratic equations from the eyesight of Abd Al- Hamid Ibn Turk, Islamic mathematician of the 9th century. Student data, field diary, among others, were used to collect data. The results showed an enrichment of the intellectual background of the graduates.
Downloads
References
BERGGREN, J. L. Episodes in the mathematics of medieval Islam. New York: Springer, 1986.
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Knopp Sari. Investigação qualitativa em Educação. Portugal: Porto Editora, 1994.
BORBA, Marcelo de Carvalho; PENTEADO, Miryan Godoy. Informática e Educação Matemática. 5 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
DOAK, Robin Santos. Empire of the Islamic world. Rev. ed. p. cm. (Great empires of the past). New York: Chelsea House Publications, 1963.
FAUVEL, John; MAANEN, Jan Van. (Org.). History in Mathematics Education: the ICMI study. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2000.
FOSSA, John Andrew; MENDES, Iran Abreu; VALDÉS, Juan E. Nápoles. A história como um agente de cognição na Educação Matemática. Porto Alegre: Sulina, 2006.
KATZ, Victor J. et al. The mathematics of Egypt, Mesopotamia, China, India, and Islam: a sourcebook. New Jersey: Princeton University Press, 2007.
KATZ, Victor J. A History of Mathematics – An Introduction. 3. ed. Boston: Addison-Wesley, 2009.
MENDES, Iran Abreu. Matemática e investigação em sala de aula: tecendo redes cognitivas na aprendizagem. Natal: Flecha do Tempo, 2006.
MIGUEL, Antonio; MIORIM, Maria Ângela. História na Educação Matemática: propostas e desafios. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
MOREY, Bernadete Barbosa; GOMES, Severino Carlos. Matemática mesopotâmica: história para o professor de matemática. Revista REMATEC, Natal, v. 13, n. 27, p. 6-23, jan./abr. 2018.
MUNIZ, Jéssica Targino. Soluções de equações quadráticas por 'Abd al Hamid Ibn Turk na formação inicial do professor de matemática: uma perspectiva orientada pela história da matemática. 2020. 276f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020.
PETER, Kivanç. Abdulhamid ibn Turk. Disponível em: <https://anadolubilim.com/abdulhamid-Ibn-turk-hayati/> Acesso em 06 maio 2019.
PONTE, João Pedro da; BROCARDO, Joana; OLIVEIRA, Hélia. Investigações matemáticas na sala de aula. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
PONTES, L. M.; BATISTA, A. N. DE S.; PEREIRA, A. C. C. A inserção de textos originais na disciplina de História da Matemática a partir de um problema do documento Sea Island Mathematical Manual. Revemop, v. 3, p. e202101, 1 jan. 2021.
POLIT, Denise F.; BECK, Cheryl Tatano; HUNGLER, Bernadette P. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: métodos, avaliação e utilização. Tradução de Ana Thorell. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.
ROQUE, Tatiana. História da Matemática: uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
SAYILI, Aydin. Logical Necessities in Mixed Equations by ‘Abd al Hamid Ibn Turk and the Algebra of His Time. Ankara: Turk Tarih Kurumu Basimevi, 1962. Disponível em: <http://www.muslimheritage.com/article/logical-necessities-mixed-equations-abd-al-ham%C3%AEd-Ibn-turk-and-algebra-his-time/> Acesso em 29 maio 2019.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez & Autores Associados,
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.
Copyright (c) 2021 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.