Between Art and Meaning: the Mathematics behind bio-jewelry

Keywords: Artisans, Bio-jewelry, Mathematics, Senses

Abstract

This paper discusses the use of the concept of meaning, considering its social and collective character, through the production of handmade bio-jewelry and the mathematical reasoning implicit in its production. The study is based on the theoretical reflections developed during the elaboration of a master's thesis, which was presented at the 3rd Regional Meeting of the Brazilian Association of Post-Graduation and Research in Education of the North Region and expanded after discussion during the meeting. Its purpose is discussing the concept of meaning involved in the mathematical reasoning implicit in the production of bio-jewelry by a group of women artisans. The theoretical and methodological organization of this paper was based on the principles of the cultural-historical perspective, being a qualitative research. The partial analyses allow us to assure that mathematics is not restricted to the understanding of what is merely exact or rational, but it is a construction of humanity made up of meanings that connect nature and society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Cobalchini Lima, Universidade Federal do Tocantins

Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Tocantins (UFT), campus Palmas. Professora da Rede Estadual da Bahia, Luís Eduardo Magalhães, BA, Brasil.

 

 

Carmem Lucia Artioli Rolim, Universidade Federal do Tocantins

Doutora em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Tocantins (UFT), Palmas, TO, Brasil.

References

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira. A pesquisa em psicologia sócio-histórica: contribuições para o debate metodológico. In: BOCK, A. M. B.; GONÇALVES, M. G. M.; FURTADO, O. (orgs.). Psicologia sócio-histórica: uma perspectiva crítica em psicologia. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2007, p. 129-140.

ALMEIDA, Anne. Ludicidade como instrumento pedagógico. Belo Horizonte, jan. 2009. Disponível em: http://www.cdof.com.br/recrea22.htm. Acesso em: 5 mai. 2020.

ASMOLOV, Alexander. Lichnost kak predmet psikjologicheskovo isledavaniya [A personalidade como objeto da investigação psicológica]. Mosco: Izdatelstva Moskoskovo Universiteta, 1984.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARROS, João Paulo Perreira; PAULA, Luana Rêgo Colares de; PASCUAL, Jesus Garcia; COLAÇO, Veridiana de Fátima Rodrigues; XIMENES, Verônica Morais. O conceito de “sentido" em Vygotsky: considerações epistemológicas e suas implicações para a investigação psicológica. Psicologia & Sociedade, 21 (2), p. 174-181, 2009.

BOGDAN Robert; BIKLEN Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BRANDÃO, Carlos R. Em campo aberto. São Paulo: Cortez, 1995.

BRUNER Jerome. A Cultura da Educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.

CARAÇA, Bento J. Conceitos fundamentais da matemática. 6..ed. São Paulo: Grativa, 2005.

CIFUENTES, José Carlos. Do conhecimento matemático à educação matemática: uma “Odiséia Espititual”. In: CLARETO, Sônia M.; DETONI, Adlai R. PAULO, Rosa M. (orgs). Filosofia, Matemática e Educação Matemática: compreensões dialogadas. Juiz de Fora: UFJF, 2010.

DAVÍDOV, Vasili Vasilievich. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investgación psicológica y exprimenal. Moscou: Progreso, 1988

DEMO, Pedro. Introdução à metodologia da ciência. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1995.

FIALHO, Roberto Paulo Ribas. A matemática do sensível pelas mãos do artesão: marcas da aprendizagem matemática e da cultura material dos ceramistas de Icoaraci. 2013. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas) – Instituto de Educação Matemática e Científica do Pará, Belém, 2013.

FIORENTINI, Dario. Rumos da pesquisa brasileira em educação matemática: o caso da produção científica em cursos de pós-graduação. 1994. Tese (Doutorado em Educação) – faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1994.

FLORES, Cláudia Regina. Arte e visualidade: outros olhares para a visualização matemática. Seminário de Pesquisa, Programa de Pós-graduação em Educação Matemática, PUC-SP, março, 2016.

GÓES, Maria Cecília Rafael de; CRUZ, Maria Nazaré. Sentido, significado e conceito: notas sobre as contribuições de Lev Vigotski. Pró-Posições, Campinas, 17, p. 31-45, 2006.

GONZÁLEZ REY, Fernando. As categorias de sentido, sentido pessoal e sentido subjetivo: sua evolução e diferenciação na teoria histórico-cultural. Psic. da Ed., São Paulo, 24, p. 155-179, 2007.

GUSMÃO, Lucimar Donizete. Educação matemática pela arte: uma defesa da educação da sensibilidade no campo da matemática. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação, Ciências e Matemática) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.

LEONTIEV, Alexei. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário, 1978.

LIBÂNEO, José Carlos; FREITAS, Raquel Marra da Madeira. Abstração, generalização e formação de conceitos como procedimentos intelectuais no processo de ensino e aprendizagem. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés. O Sistema Elkonin-Davidov. Campinas: Mercado de Letras, 2020, p. 213-240.

LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira; et al. Trabalho coletivo e organização do ensino de matemática: princípios e práticas. Revista Zetetike, Campinas, SP, v. 24, p. 13-28, 2016.

MOURA, Manoel Oriosvaldo. A atividade de ensino como ação formadora. In: CASTRO, A. D.; CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thompson Learning, 2002.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de; et al. Atividade orientadora de ensino: unidade entre ensino e aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, p. 205-229, 2010.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 22. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2003.

NOVAK, Joseph D. Learning, creating and using knowledge concept maps as facilitative tools in schools and coporations. Mahwah, NJ: Lawrense Erlbaun Associates, 1998.

ROLIM, Carmem Lúcia Artioli, GÓES, Maria Cecília Rafael. Crianças com câncer e o atendimento educacional nos ambientes hospitalar e escolar. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 509-523, set/dez. 2009.

READ, Herbert. A redenção do robô: meu encontro com a educação através da arte. Trad. Fernando Nuno. São Paulo: Summus, 1986.

RUIZ, João Álvaro. Metodologia científica: guia para eficiência nos estudos. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

SADOVSKY, Patrícia. O ensino da matemática hoje: enfoques, sentidos e desafios. Trad. de Antônio de Padua Danese. São Paulo: Ática , 2010.

SAMAIN, Etienne. Como pensam as imagens. Campinas: Unicamp, 2012.

SANTOS. Vinícius de Macedo. Ensino da matemática na escola de nove anos: dúvidas, dívidas e desafios. São Paulo: Cengage Learning, 2014.

SKOVSMOSE, Ole. Educação Crítica: incertezas, matemática, responsabilidade. São Paulo: Cortez, 2007.

TORISU, Edmilson Minoru. Sentidos e significados por um grupo de estudantes às tarefas matemáticas. Zetetiké, Campinas, v. 26, n. 2, 2018, p. 390-403.

VIGOTSKI, Lev Seminovich. Pensamento e palavra. In: VIGOTSK, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. de Paulo Bezzera. São Paulo: Martins Fontes, 2001. p. 395-486.

Published
2021-08-21
How to Cite
LIMA, S. C.; ROLIM, C. L. A. Between Art and Meaning: the Mathematics behind bio-jewelry. Revemop, v. 3, p. e202123, 21 Aug. 2021.
Section
Research in Mathematics Education and its relations with the area of ​​Education