Geometric skills at High School: a dialogue with Van Hiele and Hoffer theories
Abstract
This work investigates in which terms the geometric skills National Common Curriculum Base (BNCC) and the National Curriculum Parameters (PCN+) of high school privilege the theories of Van Hiele's geometric thinking and Hoffer's geometric skills. We made a brief explanatory contribution about the cited documents and the referred theories that supported the analysis. Methodologically, we used Content Analysis and obtained the material from the skills of documents related to Geometry. The study reveals a predominance of application skills and the level of ordination in both documents and that logical skills are little present in PCN+. However, we found that the level of rigor is not contemplated in any of them. We also concluded that the level of formal deduction is more present in the BNCC and that these differences can be explained due to the new objectives of this document.
Downloads
References
BALDINI, Loreni Aparecida Ferreira, Geometria não-euclidiana: uma introdução. Caderno pedagógico (PDE – Programa de desenvolvimento educacional) – Secretaria estadual de educação e Universidade Estadual de Londrina. 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1503-6.pdf. Acesso em: 05 de junho de 2022.
BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Ministério da Educação, Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Brasília: Ministério da Educação, 1999.
BRASIL. PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC, SEMTEC, 2002.
BRASIL, Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: ensino médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
CARLOMAGNO, Márcio C.; DA ROCHA, Leonardo Caetano. Como criar e classificar categorias para fazer análise de conteúdo: uma questão metodológica. Revista Eletrônica de Ciência Política, v. 7, n. 1, 2016.
DE CARVALHO, Maria Aparecida da Silva; FERNANDES, Ana Márcia. Anais... 13 Conferência Interamericana de Educação Matemática (CIAEM). O ensino de geometria não euclidiana na educação básica. 26 a 30 de junho, Recife. 2011.
HOFFER, Alan. Geometry is more than proof. The Mathematics Teacher, v. 74, n. 1, p. 11-18, 1981.
LARA, Victor. Relações entre habilidades da BNCC e a teoria de Van Hiele: propostas de atividades para o Ensino Fundamental I. 2022. 54 f. Monografia (Graduação em Matemática - Licenciatura) - Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto. 2022.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. reimpr. Rio de Janeiro: E.P.U, 2015.
MARTOS, Zionice Garbelini. O trabalho pedagógico envolvendo geometrias não-euclidianas no Ensino Fundamental. Zetetike, v. 10, n. 1-2, p. 43-70, 2002.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação (Bauru), v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006.
MORAES, João Carlos Pereira; PEREIRA, Ana Lúcia. Análise de competências específicas na BNCC de matemática, indícios para abordagem metodológica e afastamentos dos PCN. Revista Valore, v. 6, p. 955-967, 2021.
LIMA, José Leonardo Oliveira; MANINI, Miriam Paula. Metodologia para análise de conteúdo qualitativa integrada à técnica de mapas mentais com o uso dos softwares Nvivo e Freemind. Informação & Informação, v. 21, n. 3, p. 63-100, 2016.
PIRES, Célia Maria Carolino. Educação Matemática e sua influência no processo de organização e desenvolvimento curricular no Brasil. Boletim de Educação Matemática (BOLEMA), v. 21, n. 29, p. 13-42, 2008.
VALENTE, José Armando. Integração do pensamento computacional no currículo da educação básica: diferentes estratégias usadas e questões de formação de professores e avaliação do aluno. Revista E-curriculum, v. 14, n. 3, p. 864-897, 2016.
VERONEZE, Daniela; NOGARO, Arnaldo; SILVA, Fernanda Levandoski; ZANOELLO, Simone Fátima. Consensos e dissensos entre os parâmetros curriculares nacionais e a base nacional comum curricular. Anais... X Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM). São Paulo, 2016.
VIANA, Odalea Aparecida. O conhecimento geométrico de alunos do CEFAM sobre figuras espaciais: um estudo das habilidades e dos níveis de conceito. 2000. 230 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas. Campinas. 2000.
Copyright (c) 2022 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.