The manipulable trigonometric circle in the teaching and learning of trigonometric ratios of special angles

Keywords: Angles, Circle, Manipulable, Trigonometry

Abstract

The present article derives from a research that aims to evaluate the potential of the manipulable trigonometric circle in the calculation of trigonometric ratios of special angles. In this research, we worked with a sample of 76 students corresponding to two classes of the 10th Grade of the Inhamissa Secondary School, randomly selected among 15 classes. For data analysis and interpretation, the normality test was used for data obtained with summative application, and the Student's t-test was used to compare means in independent samples. From the results obtained with the application of summative, the statistical tests revealed better performance in the experimental class compared to the control group. Therefore, the introduction of this didactic material was suggested to suppress difficulties that students face in calculating trigonometric ratios of special angles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hamiro Berta Miambo, Instituto Industrial e de Computação Armando Emílio Guebuza

Licenciado em Ensino de Matemática pela Universidade Save, Moçambique. Professor do Instituto Industrial e de Computação Armando Emílio Guebuza, Maputo, Moçambique.

Paulo Diniz Bene, Universidade Licungo

Doutor em Educação, pela Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia. Docente da Universidade Licungo, Beira, Moçambique.

References

BANDEIRA, Denise. Material didático: conceito, classificação geral e aspecto da elaboração. In: Ciffone, H. (Org.). Curso de Materiais didáticos para smartphone e tablet. Curitiba, IESDE. 2009.

DIONIZIO, Fátima Queiroz; BRANDT, Célia Finck. Análise das dificuldades apresentadas pelos alunos do ensino médio em trigonometria. Paraná, 2011.

FARIAS, Ana Maria Lima. Inferência Estatística. UFLIM, 2008.

FEIJÓ, Rachel Saffir Araújo Alves. Dificuldades e obstáculos no aprendizado de trigonometria: um estudo com alunos do ensino médio do Distrito Federal. 2018. 107 f., il. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática). Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

GELLERT, Uwe. Didactic material confronted with the concept of mathematical Educational Studies in Mathematics. Dordrecht, v. 55, n. 1, p.163-179, 2004.

LORENZATO, Sergio. O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006.

MACHADO, V. Joaquim, P.; SILVA, J. C. Manual de Matemática para 12º ano – Matemática, 2012;

NIVAGARA, Daniel. Didáctica Geral: Aprender a Ensinar. Maputo, 2016

POCINHO, Margarida. Estatística: Teoria e Exercícios Passo a Passo. Volume I, 2009;

SANTOS, E. de S. Ensino-aprendizagem da trigonometria no Ensino Médio: um olhar para os livros didáticos. 2014. 89f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2014.

SARMENTO, Alan Kardec Carvalho (s.d). A utilização dos materiais manipulativos nas aulas de matemática. Disponível em: http://voutecontaraprendizagem.blogspot.com.br/2013/12/3-encontro-daoficina-trilha-dos.html. acesso: em Outubro 2018;

SERRAZINA, Lurdes. Aprendizagem Matemática: a importância da utilização dos materiais (7ª ed). Lisboa, 1991.

Published
2023-12-26
How to Cite
MIAMBO, H. B.; BENE, P. D. The manipulable trigonometric circle in the teaching and learning of trigonometric ratios of special angles. Revemop, v. 5, p. e202320, 26 Dec. 2023.
Section
Article