Young adult literature in mathematics teaching: some infinities are bigger than other infinities?
Abstract
In this article, we have part of a research that intended to explore the use of young adult literature in mathematics classes. Our initial hypothesis was that literature is important for the development of teenagers, and that using it in mathematics teaching can bring several benefits. For this research, which was qualitative, virtual meetings were made with mathematics and portuguese teachers. The methodology used was Design Research and the analysis of the contributions from the teachers in the meetings is based on the Model of Argumentative Strategy. We analyze the contributions of the teachers about infinities that appear in the book The fault in our stars and present parts of the dialogues and the contributions analysis based on the ideas about how to work interdisciplinarity in mathematics classes.
Downloads
References
CAMPOS, R. S. P. de. O Uso de Textos Alternativos para o Ensino de Ciências e a Formação Inicial de Professores de Ciências. Dissertação (Pós-Graduação em Educação para a Ciência) - Faculdade de Ciências Campus de Bauru, Universidade Estadual Paulista. São Paulo. 2011.
COBB, P. et al. Design experiments in educational research. Educational Researcher, v. 32, n. 1, p. 9-13, jan. 2003. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/3699928. Acesso em 19 jan. 2023
COSTA, A. M. A importância da língua portuguesa na aprendizagem da matemática. Dissertação (Mestrado em Estudos da Criança) - Área de Especialização em Ensino e Aprendizagem da Matemática, Universidade do Minho. Braga. 2007.
GREEN, J. A culpa é das estrelas; tradução: Renata Pettengill - Rio de Janeiro: Editora Intrínseca, 2012.
JAPIASSU, H. A questão da interdisciplinaridade. Porto Alegre: 1994. Disponível em: http://smeduquedecaxias.rj.gov.br/; acesso em 12 out. 2022.
MORAES, Vinicius de. Antologia Poética. Rio de Janeiro: Editora do autor, 1960, p.112.
MOREIRA, G. E. et al. Revisão sistemática das contribuições de Malba Tahan para a Educação Matemática (2014 - 2017). Revemop, Ouro Preto, MG, v. 1, n. 3, p.379-396, set./dez. 2019.
SANTOS, R. B. O. et al. A importância da leitura na sala de aula. Research, Society and Development, v. 10, n. 4, 2021.
SMOLE, K. C. S. et al. Era uma vez na matemática: uma conexão com a literatura infantil. 6. ed. São Paulo: IME – USP, 2007.
VIVA: a vida é uma festa. Direção: Adrian Molina; Lee Unkrich. Produção: Pixar Animation Studios. Estados Unidos: Walt Disney Pictures, 2018. DVD.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.