“Mathematizing an History": an articulation between literature and mathematics in the middle school
Abstract
This article aims to analyze the contribution of story production by 9th-grade students in Middle School (MS) to the development of mathematical concept learning. The research was conducted with 10 (ten) 9th-grade students at a public school in the state of Goiás. The study followed a qualitative approach, employing participant observation, a logbook, written assignments, and a questionnaire as data collection tools. Through the activity “Mathematizing History,” where students created stories involving mathematical concepts, signs of learning, development of writing and reasoning skills, and active student participation in their own learning process were observed.
Downloads
References
ALLEIN, G. A [re]exploração do espaço tridimensional por meio da escrita expressiva em matemática em um livro paradidático com estudantes do nono ano do ensino fundamental. 139f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias) – Centro de Ciências Tecnológicas, Universidade do Estado de Santa Catarina, Joinville-SC, 2019.
ARAUJO, W. R.; MONTEIRO, G. de L.; MONDINI, F.; PAULO, R. M. Ensino da Matemática por meio da contação de Histórias. Hipátia, v. 4, n. 2, p. 312-317, 2019.
ARNOLD, D. S. Matemáticas presentes em livros de leitura: possibilidades para a educação infantil. 241f. Dissertação (Programa De Pós-Graduação Em Ensino De Matemática, Mestrado Profissionalizante Em Ensino De Matemática) - Instituto De Matemática, Universidade Federal Do Rio Grande Do Sul, Porto Alegre - RS, 2016.
ARNOLD, D. S.; DALCIN, A. Matemática e Literatura Infantil: um livro, um jogo e o desafio o de “desenhar” o tempo. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 10, n. 2, 2020, p. 167-181.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.
BOTELHO, L. P. F.; CARNEIRO, R. F. Era uma vez... histórias infantis e matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista de investigação e divulgação em Educação Matemática, Juiz de Fora, v. 2, n. 2, p. 45-62, 2018.
CAMPOS, R. S. P.; MONTOITO, R. O texto alternativo ao livro didático como proposta interdisciplinar do ensino de ciências e matemática. In: PIROLA, N. A. (org.). Ensino de ciências e matemática, IV: temas de investigação. São Paulo: Cultura acadêmica, 4, 157 –174, 2010.
CANTO, C. B. do.; WANDERER, F. Educação Matemática e Literatura: possibilidades de ressignificações. Revista de Educação, Ciência e Cultura, v. 26, n. 1, 2021. Doi: http://dx.doi.org/10.18316/recc.v26i1.7636.
CUNHA, A. V. Literatura Infantil e a Dupla Narrativa Verbal e Visual: como estas inter-relações podem favorecer a aprendizagem de conceitos matemáticos. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 10, n. 2, 2020, p. 154-166.
D’AVILA, C. B.; METZ, I. R.; GURTER, S. T. Brincando e aprendendo matemática com os três porquinhos. In: XVI Congresso internacional de educação popular, Anais. Santa Maria, 2016.
DURÃES, V. C. Histórias em Quadrinhos e o uso de smartphones nas aulas de Matemática: uma proposta, várias possibilidades! 192f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática do Instituto de Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, 2021.
FRANÇA, M. S. A. de S. A literatura de Malba Tahan: a interdisciplinaridade como abordagem significativa para o ensino e aprendizagem de Matemática e o uso das TICs como forma de disseminação do aprendizado. 2021. Dissertação (Mestrado em Projetos Educacionais de Ciências) - Escola de Engenharia de Lorena, Universidade de São Paulo, Lorena, 2021.
FONSECA, M. da C. F. R.; CARDOSO, C. A. Educação Matemática e letramento: textos para ensinar Matemática, Matemática para ler o texto. In: NACARATO, A. M.; LOPES, C. E. (Orgs.). Escritas e Leituras na Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 63-76.
HAHN, C. T.; HOLLAS, J.; ANDREIS, R. F. Matemática e literatura: novas concepções pedagógicas na construção significativa de conhecimentos matemáticos. In: III Seminário integrado: ensino, pesquisa e extensão ética e ciência nas diferentes dimensões da educação superior, Anais... Chapecó:UNOCHAPECÓ, 2011.
KLUSENER, R. Ler, escrever e compreender a matemática, ao invés de tropeçar nos símbolos. In: NEVES, I. C. B. (Org.). Ler e escrever: Compromisso de todas as áreas. 8ª Edição. Porto Alegre - RS: Editora da UFRGS, 2007.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2018.
MACHADO, N.J. Matemática e língua materna: análise de uma impregnação mútua. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MONTEMÓR, H. M.; FERNANDES, M. N. Literatura Infantil: Uma Estratégia De Ensino Nas Aulas De Matemática. Ideação, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 137–157, 2016. DOI: 10.48075/ri.v17i2.12782.
MOREIRA, J. F. Literatura infantil e matemática juntas: uma parceria em favor da educação desafiadora. Revista Terra & Cultura: Cadernos de Ensino e Pesquisa, [S.l.], v. 21, n. 41, p. 80-90, mar. 2020. Disponível em: . Acesso em: 13 jun. 2023.
OLIVEIRA, C. C.; REZENDE FILHO, C. A. A Revista Al-Karismi (1946-1951) de Malba Tahan: a literatura como recurso didático para o processo de ensino e de aprendizagem em Matemática. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 10, n. 2, 2020, p. 137-153.
OLIVEIRA, M. F.; NEGREIROS, J. G. M.; NEVES, A. C.. Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 4, p. 1023-1037, out./dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/7jCXcDQpdfnyzbfTHz8ZfqG/?format=pdf. Acesso em: 03 de nov. De 2023.
POWELL, A. B.; BAIRRAL, M. A escrita e o pensamento matemático: interações e potencialidades. Campinas: Papirus, 2006.
ROEDEL, T. A Importância da Leitura e da Literatura no Ensino da Matemática. In: Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação em Matemática, Anais [...] Curitiba, 2016.
SANTOS, C. A.; NACARATO, A. M. Aprendizagem em Geometria na educação básica: a fotografia e a escrita na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
SILVA, C.; SILVEIRA, M.; OLIVEIRA, C. Z. de. Letramento e Letramento Matemático: uma reflexão teórico-filosófica. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 2, n. 2, 7 fev. 2019.
SILVEIRA, M. R. A. da; GONÇALVES, K. L. N.; SILVA, C. E. dos S. Literatura Infantil Na Alfabetização Matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, [S. l.], v. 5, n. 8, p. 152–167, 2016. DOI: 10.33871/22385800.2016.5.8.152-167.
SMOLE, K.; DINIZ, M. I. (Org.). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001.
SMOLE, K. C. S. et al. Era uma vez na matemática: uma conexão com a literatura infantil. 5. ed. São Paulo: IME-USP, 2004.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2009.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2010.
ZABALA, A. Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: ARTMED, 1998.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.