Discussing with prospective teachers a didactic proposal on financial education through problem solving

Keywords: Problem solving, Financial education, Teacher education

Abstract

This study aimed to describe some of the contributions of a didactic sequence on financial education in teacher education, based on the problem solving methodology, seeking to develop in students a responsible management of their money and encouraging them to plan and expand their knowledge about finances. Thus, this text presents a qualitative study, employing as a methodology the application and analysis of the didactic sequence in the Supervised Practicum II and IV of a university. The results indicate that problem solving can be an ally in the process of discussing activities related to financial education. Regarding teacher education, it is understood that when a teaching degree student immerses themselves in an environment with activities on financial education, they tend to incorporate the topic into their teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jarlyson César Silva Pereira, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Especialista em Ensino de Matemática para o Ensino Médio pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN). Rio Grande do Norte, Brasil

Maria Maroni Lopes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professora de magistério superior na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Caicó, Rio Grande do Norte, Brasil.
Letícia de Azevêdo Medeiros, Centro Educacional Monsenhor Julio Alves Bezerra (CEMJAB)
Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora de matemática no Centro Educacional Monsenhor Julio Alves Bezerra (CEMJAB), Assú, Rio Grande do Norte, Brasil.    

References

ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-aprendizagem-avaliação de matemática: por que através da resolução de problemas?. In: ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner; JUSTULIN, Andresa Maria. (org.). Resolução de Problemas: Teoria e Prática. 2 ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2021, p. 44-64.

ASSIS, Samuel Alves de. Diálogos entre educação financeira e educação matemática crítica: uma pesquisa bibliográfica analisando dissertações defendidas em mestrados profissionais de Minas Gerais. 2020. 105 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto. Ouro Preto. 2020.

BRASIL. Banco Central do Brasil. Caderno de Educação Financeira - Gestão de Finanças Pessoais. Brasília, DF: BCB, 2013.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997b. 142p.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática. Brasília: MEC/ SEF. 1998. 146 p.

Carla, Joyce. CET: O Que É Custo Efetivo Total e Para Que Serve? | Educação Financeira. Serasa. Disponível em: https://www.serasa.com.br/ecred/blog/cet-o-que-e/?gclid=Cj0KCQjwwfiaBhC7ARIsAGvcPe5K1swxdxyvSE_qLUYU3Zb5cAYaepf9OHxVKYevyI6cokQNpT4CZacaAmFtEALw_wcB; acesso em 30 out. 2022.

ENEF (Estratégia Nacional de Educação Financeira). Brasil: Implementando a Estratégia Nacional De Educação Financeira1. 2010. Disponível em: https://www.bcb.gov.br/pre/pef/port/Estrategia_Nacional_Educacao_Financeira_ENEF.pdf; acesso em 26 Jul. 2022.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Pesquisa qualitativa e Educação (Matemática): de regulações, regulamentos, tempos e depoimentos. Mimesis, Bauru, v. 22, n. 1, p. 35-48, 2001.

GIL, Antonio Carlos et al. Como classificar as pesquisas. In: ____. (org.). Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002, p. 41-57.

MONTEIRO, Igor Inácio Gomes. A Resolução de problemas no ensino de matemática. 2015. 41 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, Universidade Estadual Paulista. Guaratinguetá. 2015.

MORAIS, Rosilda dos Santos Morais; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Uma abordagem histórica da resolução de problemas. In: ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner; JUSTULIN, Andresa Maria. (org.). Resolução de Problemas: Teoria e Prática. 2 ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2021, p. 27-43.

NETO, LUCIANA. Pesquisa de Endividamento e Inadimplência do Consumidor (Peic) – março de 2022. 31 de março de 2022. Disponível em: peic - Portal do Comércio - Page 4 (portaldocomercio.org.br). Acesso em: 15 de abril de 2022.

OLIVEIRA, Maria Victória. Educação financeira nas escolas impacta alunos, professores e famílias. São Paulo, 19 de outubro de 2021. Disponível em: https://porvir.org/educacao-financeira-nas-escolas-impacta-alunos-professores-e-familias; acesso em 08 set. 2022.

PÓLYA, G. A arte de resolver problemas. Tradução de Heitor Lisboa de Araújo, Interciência, 1978. Do original em inglês: How to solve it, 1944.

PUCCINI, Ernesto Coutinho. Matemática financeira e Análise de Investimentos. 3 ed. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração / UFSC. CAPES: UAB, 2016. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/401417/1/Matematica%20Financeira%20e%20Analise%20de%20Investimentos%203ed%20GRAFICA.pdf; acesso em 06 jun. 2022.

Reis, Tiago. CDI: o que é? Descubra como ela influencia seus investimentos. Suno. Disponível em: https://www.suno.com.br/guias/cdi/; acesso em 15 nov. 2022.

SEVERO, Alan Junior. Literacia Estatística no Ensino Médio: Desafios e Possibilidades em Uma Proposta a Partir da Resolução de Problemas segundo o GTERP. 2021. 182f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Rio Claro. 2022.

SILVA, Amarildo Melchiades da; POWELL, Arthur Belford. Um programa de Educação Financeira para a matemática escolar da educação básica. In: XI Encontro Nacional de Educação Matemática, 2013, Curitiba. Anais do XI ENEM: Educação Matemática: Retrospectivas e perspectivas. Curitiba: Paraná, 2013, p. 1-17.

SODRÉ, Aline Amanda Sousa Lopes. Investigando uma sequência didática sobre juros compostos para a formação em educação financeira de alunos do ensino médio. 2018. 200 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto. Ouro Preto. 2018.

SOUZA, Luciene de. Resolução de problemas e simulações: investigando potencialidades e limites de uma proposta de educação financeira para alunos do ensino médio de uma escola da rede privada de Belo Horizonte (MG). 2012. 182 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto. Ouro Preto. 2012.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published
2025-07-11
How to Cite
PEREIRA, J. C. S.; LOPES, M. M.; MEDEIROS, L. DE A. Discussing with prospective teachers a didactic proposal on financial education through problem solving. Revemop, v. 7, p. e2025006, 11 Jul. 2025.
Section
Article