Visual Geometric Thinking — an investigation in a short course/worksh

Keywords: Geometric folds, Geometric entities, Visualization

Abstract

The research, of a qualitative nature, sought to answer the following question: how can participants in a didactic workshop develop geometric visual thinking based on activities with folds on an A4 sheet involving fundamental elements of euclidean geometry? To this end, the general objective was to analyze the geometric visual geometric thinking of participants in a didactic workshop when carrying out activities with folds on a sheet of paper and identifying geometric elements contained in these folds. The results showed a limitation in the visualization of straight lines, half-lines, straight segments, reflections, polygons and polygonal regions, which characterizes a lack of developing visual geometric thinking in the teacher of training of mathematics teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Carlos Pinto Leivas, Universidade Franciscana - UFN
Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino em Ciências e Matemática da Universidade Franciscana de Santa Maria (UFN). Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/

CRESWELL, Qualitative Inquiry Research Design Choosing Among Five Approaches. London: SAGE Publications, 2013.

DA MATA, Michele Silva. As representações visuais como potencializadoras no processo de ensino-aprendizagem. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação em Ciências e Matemática Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do ES). Vila Velha - ES- 2020.

ANWAR and D JUANDI. Studies of level visual thinking in geometry. Journal of Physics: ConferenceSeries. 2020.C

MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves; VIEIRA, Leandro dos Santos; LAMIM NETTO, Mamoel de Souza. Habilidades geométricas no ensino médio: um diálogo com as teorias de Hoffer e dos Van Hiele. Revemop, Ouro Preto, Brasil, v. 4, 2022, p . 1-24.

PIAGET, Jean; INHELDER, Bärbel. A representação do espaço na criança. Tradução: Bernardina Machado de Albuquerque. Porto Alegre: Artes Médicas , 1993.

ROAM, Dan. Desenhando negócios: Como desenvolver ideias com o pensamento visual e vencer nos negócios. Tradução: Alessandra Mussi. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.

SANTIAGO, Kauane Lemos; CIRÍACO, Klinger Teodoro. A Produção Científica do Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM) sobre o Senso Espacial na Educação Infantil. Revemop, Ouro Preto, Brasil, v. 5, e202316, p. 1-23, 2023.

Published
2024-11-21
How to Cite
LEIVAS, J. C. P. Visual Geometric Thinking — an investigation in a short course/worksh. Revemop, v. 6, p. e2024025, 21 Nov. 2024.
Section
Article