Evidence of teacher learning in the initial years of elementary school based on the Lesson Study methodology

Keywords: Lesson Study, Collaborative Group, Teacher Practices, Professional Learning

Abstract

The purpose of this article is to reflect on teacher learning in the initial years of elementary education to teach mathematics, based on a continuing education project promoted by the Foundation for Research Support of the State of São Paulo (FAPESP). It involved 10 university professors and researchers who formed a collaborative group using the Lesson Study methodology. Instruments were used as audio and video recordings, participant observation and reports. Among the results, we highlight the importance of the formation of the collaborative group to improve the practices of the teachers and the evaluation they gave to the group in the first and third stages of the Lesson Study methodology. There have been advances in the preparation and analysis of classes, in the appropriation and achievement of research, and in the understanding of curricular guidelines.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOAVIDA, Ana Maria; PONTE, João Pedro da. Investigação colaborativa: potencialidades e problemas. In: SEMINÁRIO DE INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, XIII, Viseu. Actas do XIII SIEM: Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002, p. 43-55.

BROWN, Matthew William. The Teacher-Tool Relationship: theorizing the design and use of curriculum materials. In: REMILLARD, Janine. T; HERBEL-EISENMANN, Beth A.; LLOYD, Gwendolyn Monica. (Ed.). Mathematics Teachers at Work: connecting curriculum materials and classroom instruction. New York: Taylor & Francis, 2009, p. 17-36.

CURI, Edda. A Matemática e os professores dos anos iniciais. São Paulo: Musa, 2005.

CURI, Edda. Práticas e reflexões de professoras numa pesquisa longitudinal. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 237, p. 474 -450, maio/ago. 2013.

DUDLEY, Peter. (Ed.). Lesson Study: professional learning for our time. Routledge, 2015.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Tradução Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2002

LEWIS, Catherine C.; HURD, Jacqueline. Lesson study step by step: how teacher learning communities improve instruction. Heinemann, 2011.

MARCELO GARCIA, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo – Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009.

MENEZES, Luís; PONTE, João Pedro da. Da reflexão à investigação: percursos de desenvolvimento profissional de professores do 1.º ciclo na área de Matemática. Quadrante, Lisboa, v.15, n. 1 e 2, p. 3-32, 2006.

MENEZES, Luís; PONTE, João Pedro da. Investigação colaborativa de professores e ensino da Matemática: caminhos para o desenvolvimento profissional. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 1-32, out. 2009/abr. 2010.

MERICHELLI, Marco Aurélio Jarreta; CURI, Edda. Estudos de Aula (“Lesson Study”) como metodologia de formação de professores. Rencima, São Paulo, v. 7, n. 4, p. 15-27, 2016.

MURATA, Aki. Introduction: conceptual overview of lesson study. In: HART, Lynn C.; ALSTON, Alice S.; MURATA, Aki. (Ed.). Lesson study research and practice in Mathematics Education. New York: Springer, 2011.

NORWICH, Brahm; JONES, Jeff. (Ed.). Lesson Study: making a difference to teaching pupils with learning difficulties. London: Bloomsbury, 2014.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. Desenvolvimento profissional dos professores. In: FORMOSINHO, João. (Org.). Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Porto: Porto Editora, 2009.

PJANIĆ, Karmelita. The origins and products of japanese lesson study. Teaching Innovations, v. 27, n. 3, p. 83-93, 2014.

PLAZA, Eliane Mateus. Grupo de pesquisa colaborativo e desenvolvimento profissional de professores dos anos iniciais no que se refere ao trabalho com o Espaço e suas relações. 2015. 241f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática), Universidade Cruzeiro do Sul. São Paulo.

PONTE, João Pedro da. Da formação ao desenvolvimento profissional. In: ENCONTRO NACIONAL DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA, Guimarães. Actas do ProfMat 98, Lisboa: APM, 1998, p. 27- 44.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Centro de Ensino Fundamental dos Anos Iniciais. EMAI: Educação Matemática nos Anos Iniciais, material do aluno, 1º ao 5º ano. São Paulo: SEE/CEFAI, 2015a.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Centro de Ensino Fundamental dos Anos Iniciais. EMAI: Educação Matemática nos Anos Iniciais, material do professor, 1º ao 5º ano. São Paulo: SEE/CEFAI, 2015b.

STEPANEK, Jennifer; APPEL, Gary; LEONG, Melinda; MANGAN, Michelle Turner; MITCHELL, Mark. Leading lesson study: a practical guide for teachers and facilitators. Corwin Press, 2007.

STIGLER, James; HIEBERT, James. The teaching gap: best ideas from the world’s teachers for improving education in the classroom. New York: Free Press, 1999.

Published
2019-01-01
How to Cite
CURI, E.; BORELLI, S. S. Evidence of teacher learning in the initial years of elementary school based on the Lesson Study methodology. Revemop, v. 1, n. 1, p. 44 - 61, 1 Jan. 2019.
Section
Article