Educational video: the potentialities of its use in the view of teachers who teach Mathematics 

Keywords: Mathematical Education, GeoGebra, Digital Technologies

Abstract

We will present in this paper an analysis of the potentialities of the use of educational videos, in the view of teachers who teach mathematics. These videos were used as digital scripts in a continuing education course with teachers, constituting the research scenario of a PhD research in Mathematics Education. For the production of the data of this research, a training action was developed with teachers and interviews and questionnaires were carried out, about the potentialities of the use of this technology. For teachers, the possibility to pause, advance and delay the videos are potentialities allowed by this technology. The student's familiarity with the videos also favors classroom use. Given the analysis developed we can infer that videos can collaborate with Mathematics classes and new continuing education courses should incorporate this technology.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Lisboa: Porto Editora, 1994.

BONIFÁCIO, Maria Acácia de Lima, AZEVEDO, Isabel Cristina Michelan. O papel do vídeo educacional na formação continuada de professores. In: 9° ENCONTRO INTERNACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES, 2016, Aracaju. Anais do 9º ENFOPE: Ciência, Trabalho, Educação e Interculturalidade. Aracaju: UNIT, 2016, p. 1-15.

BRASIL. Lei nº 13005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 25 jun. 2014.

CHINELLATO, Tiago Giorgetti; JAVARONI, Sueli Liberati. Vídeos educativos e formação continuada de professores que ensinam Matemática. In: IV CONGRESSO NACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES e XIV CONGRESSO ESTADUAL PAULISTA SOBRE FORMAÇÃO DE EDUCADORES, 2018, Águas de Lindóia. Anais do IV CNFP e XIV CEPFE. Águas de Lindoia: UNESP, 2018, p. 1-10.

DOMINGUES, Nilton Silveira. O papel do vídeo nas aulas multimodais de Matemática aplicada: uma análise do ponto de vista dos alunos. 2014. 128f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

FIRME, Ingrid Cordeiro; PAULO, Rosa Monteiro. O laboratório de informática nas escolas públicas: um olhar compreensivo para o Projeto Acessa Escola. In: II CONGRESSO NACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES e XII CONGRESSO ESTADUAL PAULISTA SOBRE FORMAÇÃO DE EDUCADORES, 2018, Águas de Lindóia. Anais do II CNFP e XII CEPFE. Águas de Lindoia: UNESP, 2014, p. 4701-4711.

LINCLON, Yvonna S.; GUBA, Egon G. Naturalistic inquiry. Beverly Hills: Sage Publications, 1985.

MERCADO, Luis Paulo Leopoldo. Integração das mídias nos espaços de aprendizagem. Em Aberto, Brasilia, v. 22, n. 79, p. 17-44, jan. 2009.

MORAN, José Manuel. O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 2, p. 27-35, jan./abr. 1995.

MORGAN, David L. Focus group as qualitative research. London: Sage, 1997.

OLIVEIRA, Franciele Taís. A inviabilidade do uso das tecnologias da informação e comunicação no contexto escolar: o que contam os professores de Matemática? 2014. 169f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

OLIVEIRA, Naiane Mota; DIAS JUNIOR, Walter. O uso do vídeo como ferramenta de ensino aplicada em Biologia Celular. Enciclopédia Biosfera, Goiânia, v. 8, n.14, p. 1788-1809, 2012.

PAZZINI, Darlin Nalú Avila; ARAÚJO, Fabricio Viero. O uso do vídeo como ferramenta de apoio ao ensino-aprendizagem. 2013. 15f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Mídias na Educação). Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria.

PEREIRA, Anderson Luís. Crenças e concepções de professores acerca do uso das Tecnologias Digitais em aulas de Matemática. 2017.141f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

REIS, Elismar Vicente; TOMAÉL, Maria Inês. A geração z e as plataformas tecnológicas. In: VI Seminário em Ciência da Informação, Londrina, 2016. Anais do VI SECIN: Fenômenos emergentes na Ciência da Informação. Londrina: UEL, 2016, p. 36-50.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação de São Paulo. Informações básicas – Programa Ensino Integral. São Paulo: SEE, 2014.

SERAFIM, Maria Lucia; SOUSA, Robson Pequeno. Multimídia na educação: o vídeo digital integrado ao contexto escolar. In: SOUSA, Robson Pequeno; MOITA, Filomena M. C. S.; CARVALHO, Ana Beatriz Gomes. Tecnologias Digitais na Educação. Campina Grande: EdUEPB, 2011, p. 19-50.

TAPSCOTT, Don. Grow up digital: how the net generation changing your world. New Yoirk: McGraw-Hill, 2009.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Tradução de Francisco Pereira. 11 ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

VIÉGAS, Shirley Ribeiro Carvalho; REHFELDT, Márcia Jussara Hepp. Uso dos vídeos na formação continuada: integrando experiências de ensino de professores das regiões Nordeste e Sul. Imagens da Educação, Maringá, v. 7, n. 2, p. 45-53, 2017.

Published
2020-01-01
How to Cite
CHINELLATO, T. G.; JAVARONI, S. L. Educational video: the potentialities of its use in the view of teachers who teach Mathematics . Revemop, v. 2, p. e202001, 1 Jan. 2020.
Section
Article