Stars in the sky: Pleiades invite plenitude — an ethnomathematics memoir in Central Brazil

Keywords: Ethnomathematics, Indigenous Peoples, Kisêdjê, Suyá, Brazil

Abstract

This is a day, a month, a year, and a few decades — dry and rainy seasons included — in real-life mathematics of the Kisêdjê Indigenous People of the Wawi Territory, Central Brazil. According to the Kisêdjê, aka Suyá, the sun and the stars rule the sky, while people, animals, and plants create reality on earth. We are in the state of Mato Grosso, at 11 degrees, 45 minutes South latitude; and 53 degrees, 1 minute West longitude. Starting in 1981, this ethnomathematics memoir traces factual moments of my life as a mathematics educator in indigenous schools. Hands-on, real-life activities are included in the “Teacher’s Notebook.” This includes fishing expeditions, and excursions to local dispensaries and far away hospitals. My objective is to show that mathematics education, including map-making, provides important resources in the fight for sovereignty and autonomy of Indigenous Peoples in Brazil, the Americas, and worldwide.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Mauro William Barbosa. Is there Mathematics in the forest? HAU: Journal of Ethnographic Theory, v. 9, n. 1, p. 86-98, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Atlas geográfico indígena do Acre. Rio Branco: Comissão Pró-Índio do Acre, 1998.

Comissão Pró-Índio do Acre (CPI ACRE) Geografia Indígena. Professores Indígenas do Acre. Rio Branco: CPI-Acre, 1992.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: arte ou técnica de conhecer e aprender. São Paulo: Ática, 1990.

FERREIRA, Mariana K. Leal. Mapping Time, Space and the Body: Indigenous Knowledge and Mathematical Thinking in Brazil. Rotterdam: Sense Publishers, 2015.

FERREIRA, Mariana Kawall Leal. Madikauku: os dez dedos das mãos — Matemática e povos indígenas no Brasil. Brasília: Ministério da Educação / Secretaria de Educação Fundamental, 1998.

FERREIRA, Mariana Kawall Leal. (Org.) Livros de Mapas de São Paulo. Brasília: Ministério da Educação / Secretaria de Educação Fundamental, 1999.

FERREIRA, Mariana Kawall Leal. Acting for Indigenous Rights: Theatre to Change the World. Minnesota: University of Minnesota Human Rights Center, School of Law, 2013.

FERREIRA, Mariana Kawall Leal; LANG, Gretchen C. (Ed.). Indigenous Peoples and Diabetes: Community Empowerment and Wellness. Durham: Carolina Academic Press, 2006.

FERREIRA, Mariana Kawall Leal; SCHIESARI, Luís. Livro de Mapas da Associação Xavante Warã. Mato Grosso: Terra Indígena Sangradouro, Aldeia Idzô’uhu, 2002.

FRANCHETTO, Bruna. Céu, Terra, Homens. O calendário Kuikúro. In: FERREIRA, Mariana Kawall Leal (Ed.). Idéias matemáticas de povos culturalmente distintos. São Paulo: FAPESP/MARI/Global, 2002, p. 101-118.

GAVAZZI, Renato Antônio. (Org.). Geografia indígena: Parque Indígena do Xingu. São Paulo: Instituto Socioambiental, 1996.

LEA, Vanessa Rosemary. Área indígena Kapoto: laudo antropológico. Campinas: Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas (IFCH/Unicamp), 1997.

LEA, Vanessa Rosemary. Parque indígena do Xingú: laudo antropológico. Campinas: Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas (IFCH/Unicamp), 1997.

LÉVI-STRAUSS, Claude. The Elementary Structures of Kinship. Boston: Beacon Press, 1949.

PEZZUTI, Juarez; CARNEIRO, Cristiane; MANTOVANELLI, Thais; GARZÓN, Biviany Rojas. Xingu, o rio que pulsa em nós. São Paulo: Instituto Socioambiental (ISA), 2018.

RICARDO, Carlos Alberto. (Org.). Povos Indígenas no Brasil, 1996/2000. São Paulo: Instituto Socioambiental, 2000.

RICARDO, Fany Pantaleoni. (Org.). Interesses minerários em Terras Indígenas na Amazônia Legal brasileira. São Paulo: Instituto Socioambiental, 1999.

RURI’õ, Lucas; BIASE, Helena de Stilene. Daró Idzô’uhu Watsu’u. A História da Aldeia Abelhinha. São Paulo: Master Book, 2000.

SILVA, Maria Aracy Lopes da; RODRIGUES, Maria Carolina Young. Histórias de verdade. São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura, 1992.

WERNER, David. Donde no hay doctor: guia para los campesinos que viven lejos de los centros medicos. Ciudad de Mexico: Editorial Pax-Mexico, 1973.

Published
2020-03-04
How to Cite
FERREIRA, M. K. L. Stars in the sky: Pleiades invite plenitude — an ethnomathematics memoir in Central Brazil. Revemop, v. 2, p. e202004, 4 Mar. 2020.
Section
International Perspectives on Ethnomathematics: from research to practices