Knowledge about teaching mathematics and formation of teachers, produced in research in the context of GPEFCom

Keywords: Historical-cultural theory, Teaching Guidance Activity, Triggering situations of learning, Research activity, Investigative community

Abstract

This article, resulting from a qualitative, documentary study and based on historical-cultural theory, aims to present knowledge about teaching mathematics and formation of teachers produced by GPEFCom members. The data were obtained and analyzed from theses and dissertations prepared by the Group participants. Priority was given to surveys containing situations triggers of learning, based on the perspective of the Guiding Activity in Teaching. The results indicate that the knowledge of Basic Education teachers about the two themes they can be systematized and theorized by themselves when they are inserted in an investigative community that prioritizes the development of research activities. They show a particular way of organizing collective work, whose different perspectives turn to the understanding and transformation of educational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOHM, David. Diálogo-comunicação e redes de convivência. São Paulo: Palas Athena, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Estatísticas dos professores no Brasil. Brasília: MEC/INEP, 2003.

CARAÇA, Bento de Jesus. Conceitos fundamentais da Matemática. 2. ed. Lisboa: Gradiva, 1998.

COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, Susan L. Dentro/fuera: enseñantes que investigan. Tradución de Virginia Ferrer. Madrid: Akal, 2002.

DAVIDOV, Vasili Vasilovich; MARKOVA, Aelita Kapitónovna. La concepcion de la actividad de estudio de los escolares. In: DAVIDOV, Vasili Vasilovich; SHUARE, Marta. La psicología evolutiva y pedagogía en la URSS: antología. Tradución de Marta Shuare. Moscú: Editorial Progreso, 1987, p. 316 - 336.

DAVYDOV, Vasili Vasilovich. La enseñanza escolar y el desarrollo psiquico: investigación psicológica teórica y experimental. Tradución de Marta Shuare. Moscu: Editorial Progreso, 1988.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio; ZEICHNER, Kenneth M. (Org.). A pesquisa na formação e no trabalho docente. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

FIORENTINI, Dario; CRECCI, Vanessa. Interlocuções com Marilyn Cochran-Smith sobre aprendizagem e pesquisa do professor em comunidades investigativas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 21, n. 65, p. 505-524, abr./jun. 2016.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.

GÓES, Maria Cecília Rafael; CRUZ, Maria Nazaré da. Sentido, significado e conceito: notas sobre as contribuições de Lev Vigotski. Pro-Posições, Campinas, v. 17, n. 2, p. 31-45, maio/ago. 2006.

MOURA, Anna Regina Lanner de; MACIEL, Domício Magalhães; CATALANI, Érica; FIOREZI, Fabiana; MELO, Gilberto Francisco Alves de; SOUSA, Maria do Carmo de; MISKULIN, Rosana Seguerra; MACHADO, Rosa Maria. Movimento conceitual em sala de aula. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11, 2003, Blumenau. Anais da XI CIAEM. Blumenau: 2003, p. 1-15.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A atividade de ensino como ação formadora. In: CASTRO, Amélia Domingues de; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. (Org.). Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2001, p. 143-162.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de.; ARAUJO, Elaine Sampaio; RIBEIRO, Flavia Dias; PANOSSIAN, Maria Lucia; MORETTI, Vanessa Dias. A atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo de. (Org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Brasília: Liber Livro, 2010, p. 81-109.

ROSA, Josélia Euzébio da; MORAES, Silia Pereira Gonzaga de; CEDRO, Wellington Lima. As particularidades do pensamento empírico e do pensamento teórico na organização do ensino. In MOURA, Manoel Oriosvaldo de. (Org). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. São Paulo: Liber, 2010, p. 67-80.

ROSA, Josélia Euzébio da; MORAES, Silvia Pereira Gonzaga de; CEDRO, Wellington Lima. As particularidades do pensamento empírico e do pensamento teórico na organização de ensino. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo de. (Org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. São Paulo: Liber, 2010, p. 67-76.

SFORNI, Marta Sueli de Faria. Interação entre Didática e Teoria Histórico-Cultural. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 375-397, abr./jun. 2015.

SOUSA, Maria do Carmo de. Quando professores que ensinam Matemática estão em atividades de pesquisa. Ciência & Educação, Bauru, v. 20, n. 4, p. 917-935, out./dez. 2014.

SOUSA, Maria do Carmo de; LEODORO, Marcos Pires. Projeto de pesquisa Produtos educacionais no Mestrado Profissional em Ensino de Física e Matemática: itinerários de desenvolvimento, implementação e avaliação, a partir da rede de pesquisa participante Escola-Universidade. São Carlos: UFSCar, 2009.

SOUSA, Maria do Carmo de; TEDESCHI, Wania; SILVA, Miguel Jocélio Alves; SILVA, Rafael Siqueira; LEANDRO, Everaldo Gomes; FERNANDES, Fernando Luís Pereira; GUIMARAES, Simone Uchôas; NAVARRO, Eloisa Rosotti. Nas trilhas da perspectiva histórico-cultural: caminhos do grupo de pesquisa “Formação Compartilhada de Professores — Escola e Universidade”. In: Fórum de Discussão: Parâmetros Balizadores da Pesquisa em Educação Matemática no Brasil, 4, 2017, São Carlos. Anais do IV FDPBPEMB. São Carlos: UFSCar, 2017.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. Tradução de José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published
2020-10-14
How to Cite
SOUSA, M. DO C. DE. Knowledge about teaching mathematics and formation of teachers, produced in research in the context of GPEFCom. Revemop, v. 2, p. e202019, 14 Oct. 2020.
Section
Article