The specialist knowledge of the mathematics teacher in the brazilian didactic manual of the first year of Elementary School

Keywords: Mathematics teacher, Didactic Manual, Early Years of Elementary School, Mathematics teaching

Abstract

The article is a qualitative descriptive bibliographic search, from the ÁPIS didactic manual of the first year of elementary school, more distributed in public schools in 2018 according to PNLD data. We seek to note the subdomains of the MTSK model, present in the guidelines of the manual for teachers. We separated two excerpts from each content unit presented in the manual, removed and highlighted the parts found justifying them, according to the equivalent subdomain. The subdomains found in greater number are those belonging to MK, which allows the teacher to teach students mathematics as a set of specific and structured rules, which can be applied at any level of student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Fernanda Pereira da Luz, Universidade Federal da Grande Dourados

Iniciação científica do curso de Pedagogia da Universidade Federal da Grande Dourados. Graduanda de Pedagogia da Universidade Federal da Grande Dourados.

Edvonete Souza de Alencar, Universidade Federal da Grande Dourados
Doutorando em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD),Dourados, Mato Grosso do Sul , Brasil.          

References

BALL, D. L.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content Knowledge for Teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389–407, 2008.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

CARRILLO, Y. J., et al. The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education. V.20 ed 3, 2018.

DANTE. L. R. Ápis Alfabetização Matemática de 1º ano – Manual didático do professor. São Paulo: Editora Ática, 2016.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MORIEL JUNIOR, Jeferson G.. Conhecimento Especializado Para Ensinar Divisão De Frações. 2014. 10.13140/2.1.1314.8965. Disponível em: https://www.researchgate.net/figure/Quadro-8-Subdominios-do-MTSK_fig1_272179124 Acesso em: 18 de out. de 2019, às 15:40.

RIBEIRO, M.; MARMORE, J.; ALENCAR, E. S. Lente Teórica: Mathematics Teacher?S Specialised Knowledge ? Mtsk. In: Edvonete Souza de Alencar. (Org.). Literatura infantil para o ensino de Matemática como recurso para a formação de professores. 1ed. Belém: Twee, 2019, v. 1, p. 46-60.

Published
2020-12-03
How to Cite
LUZ, C. F. P. DA; ALENCAR, E. S. DE. The specialist knowledge of the mathematics teacher in the brazilian didactic manual of the first year of Elementary School. Revemop, v. 2, p. e202022, 3 Dec. 2020.
Section
Article