Preservice Mathematics teachers elaborating tasks in the Mathematics Club
Abstract
This article discusses the potential of the Mathematics Club as a locus of teacher education, having the shared planning of teaching tasks as the organizer of the activity of mathematics teachers in initial training. The objective of this article is to investigate the contributions of the process of design tasks in the Mathematics Club. the task was developed, based on a virtual story in the form of a comic book entitled “The Agunns”. The HQ addressed the nexuses related to the numbering system. The formative experiment was adopted as a research methodology. The results showed a change in meanings in relation to teacher training, which was sustained all the time based on the intentionality and organization of actions in the Club. There was also evidence of the constitution of the principal activity of these teachers in training, highlighting how relevant the conceptual appropriation allowed in this peculiar formative space.
Downloads
References
BERNARDES, Maria ELiza Mattosinho. Ensino e aprendizagem como unidade dialética na atividade pedagógica. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, 13, p. 235-242, 2009.
CEDRO, Wellington Lima (Org.). Clube de Matemática: vivências, experiências e reflexões. Curitiba: CRV, 2015.
CEDRO, Wellington Lima. O motivo e a atividade de aprendizagem do professor de matemática: uma perspectiva histórico-cultural. 2008.Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
CEDRO, Wellington Lima. O espaço de aprendizagem e a atividade de ensino: O Clube de Matemática. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
CEDRO, Wellington Lima; MOURA, Manoel Oriosvaldo de. Uma perspectiva histórico-cultural para o ensino de álgebra: o clube de matemática como espaço de aprendizagem. Zetetike, Campinas, 15(1), p. 37–56. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.20396/zet.v15i27.8647015. Acesso em 10 mar. 2020.
DAVYDOV, V. V. Problemas do Ensino Desenvolvimental - A Experiência da Pesquisa Teórica e Experimental na Psicologia. Tradução de José Carlos Libâneo e Raquel A. M. da Madeira Freitas. 1988. Disponível em:
http://professor.ucg.br/SiteDocente/admin/arquivosUpload/5146/material/Davydov%20Texto%20completo%202009%20jun.doc. Acesso em: 04 de jan. 2015.
DAVIDOV, Vasili; MARKOVA, A. K. La concepción de la actividad de estudio en los escolares. In: SHUARE, Martha. La psicologia evolutiva em La URSS: Antologia. Móscu: Editorial Progreso, 1987.
DAVYDOV, Vasili. Tipos de generalización en la enseñanza. 3. ed. Habana: Pueblo y Educación, 1982.
FERREIRA, Cezar Augusto. A aprendizagem da docência em matemática a partir da elaboração de uma situação desencadeadora da aprendizagem. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019.
KOPNIN, Pavel. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.
LIBÂNEO, Jose Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 1999.
LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira. Aprendizagem da docência em matemática: o Clube de Matemática como espaço de formação inicial de professores. Passo Fundo: Editora UPF, 2009.
MESZÁROS, Istvan. Educação para além do Capital. São Paulo: Boitempo, 2008.
MORAES, Silvia Pereira Gonzaga; MOURA, Manoel Oriosvaldo de. Avaliação do Processo de Ensino e Aprendizagem em Matemática: contribuições da teoria histórico-cultural. Bolema. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 33, p. 97-116, 2009.
MORETTI, Vanessa Dias. Professores de matemática em atividade de ensino: uma perspectiva histórico-cultural para a formação docente. 2007. 206f. Tese (Doutorado em Educação: Ensino de Ciências e Matemática) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A dimensão da alfabetização na educação matemática infantil. In: KISHIMOTO, T. M; OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. (Orgs.). Em busca da pedagogia da infância: pertencer e participar. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 110-135.
MOURA, Manoel Oriosvaldo de. Pesquisa colaborativa: um foco na ação formadora. In: BARBOSA, Raquel L. Leite (Org.). Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Unesp, 2004, p. 257-284.
MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A atividade de ensino como ação formadora. In: CASTRO, Ana; CARVALHO, Ana Maria Pessoa de (Org.). Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002, p.143-162.
MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema, Rio Claro, 12, p. 29-43, 1996.
MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A construção do signo numérico em situação de ensino. Tese (Doutorado em Educação: Ensino de Ciências e Matemática – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1992.
MOURA, Manoel Oriosvaldo de, ARAÚJO, Elaine Sampaio, MORETTI, Vanessa Dias, PANOSSIAN, Maria Lucia, RIBEIRO, Flavia Dias, A Atividade Orientadora de Ensino Como Unidade Entre Ensino e Aprendizagem. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo de (Org.) A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Brasília, DF: Liber Livro, 2010.
OLIVEIRA, Daniela Cristina; CEDRO, Wellington Lima. O Ensino de Matemática nos Anos Iniciais: o Brincar e a Atividade de Estudo no Clube de Matemática. Revista Teoria e Pratica da Educação, Maringá - PR, v. 18, n.2, p. 41-54, Mai/Ago, 2015.
OLIVEIRA, Marta Kohl. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento, um processo sócio-histórico. 4. ed. São Paulo: Scipione, 2002.
RADFORD, Luis. Sobre Psicologia, Epistemologia Histórica e o Ensino da Matemática: Rumo a uma história sociocultural da Matemática. In: RADFORD, Luis. Cognição Matemática: História, Antropologia e Epistemologia. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2011.
RIGON, Algacir Jose; ASBAHR, Flavia. da Silva Ferreira; MORETTI, Vanessa Dias. Sobre o Processo de humanização. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo de (Org.). A Atividade Pedagógica na Teoria Histórico- Cultural. Brasília: Líber, 2010, p. 13-44.
ROSA, Joselia Euzebio; MORAES, Silvia Pereira Gonzaga; CEDRO, Wellington Lima. A Formação do Pensamento Teórico em uma Atividade de Ensino de Matemática. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Brasília: Liber livro. 2010, p. 135-154.
SÁNCHEZ VÁZQUEZ, Adolfo. Filosofia da práxis .2 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
SILVA, Maria Marta da. A apropriação dos aspectos constituintes da Atividade Pedagógica por professores de Matemática em formação inicial. Tese (Doutorado em Educação Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018.
SILVA, Maria Marta da; SOUZA, Roberto Barcelos. Formação Inicial De Professores De Matemática: O Clube De Matemática Como Espaço De Aprendizagem Da Docência. TEMPORIS [AÇÃO], Cidade de Goiás, v. 18, p. 49-70, 2019.
VYGOTSKY, Lev. Pensamento e linguagem. Tradução Jéferson Luiz Camargo; revisão técnica José Cipolla Neto. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
Copyright (c) 2021 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.