The text of the planned material of an e-learning training in mathematical modeling thematizing bullying
Abstract
This research aimed to identify the texts of the instructional discourse of mathematical modeling, thematizing bullying, from the materials planned by the trainers, which were operated in the pedagogical relationship between trainers and teachers of basic education, who participated in an e-learning training. The study was developed based on data from the inter-institutional research project, funded by CNPq, Mathematical modeling in basic education: effects of problem-solving teaching. From the documental analysis of training planning, analysis categories were developed, in a qualitative approach, through the sociological model of the language of description proposed by Basil Bernstein. The results identify the importance of modeling and experience in remote space, as well as mathematical modeling as a way to recognize the bullying phenomenon by teachers in training.
Downloads
References
AVILÉS, J. M. M. Bullying: guia para educadores. Tradução J. Guillermo Milá-Ramos: revisão técnica Luciene Regina Paulino Tognetta. Campinas: Mercado de Letras, 2013.
AVILÉS, J. M. M. Os sistemas de apoio entre iguais na escola: das equipes de ajuda à cybermentoria. Tradução Vinícius Pessoa. Americana: Adonis, 2018.
BARBOSA, J. C. Modelagem Matemática: concepções e experiências de futuros professores. 253 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2001.
BARBOSA, J. C. What is Mathematical Modelling? In: LAMON, S. J.; PARKER W. A. e HOUSTON, K. (eds.). Mathematical Modelling: a way of life. Chichester, Ellis Horwood, 2003.
BARBOSA, J. C. Teacher-student interactions in mathematical modeling. In: HAINES, C.; GALBRAITH, P.; BLUM, W. e KHAN, S. (eds.). Mathematical Modelling: Education, engineering and economics. Chichester, Horwood. 2006a.
BARBOSA, J. C. Mathematical modelling in the classroom: socio-critical and discursive perspective. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, v. 38, p. 293-301. 2006 b.
BARBOSA, J. C. Integrando Modelagem Matemática nas práticas pedagógica. Educação Matemática em Revista, São Paulo, v. 26, p. 17-25, 2009.
BERNSTEIN, B. Pedagogy, symbolic control and identity: theory research Critique. Revised Edition. London: Taylor and Francis, 2000.
BERNSTEIN, B. Pedagogía, control simbólico e identidad: teorias, investigacíon y crítica. Por Basil Bernstein; traduccuión de Pablo Manzano; revisión de Basil Bernstein, Juia Varela. São Paulo: Cortez; Madrid, España: Ediciones Morata, 2017.
BOGDAN, R. C; BIKLEN. S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto LDA, 2003.
BORTOLOTI, R. D’A. M. PEROVANO. A. P. Produção de textos matemáticos: a comunicação entre professor e crianças. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 2, n. 6, set./dez. 2018.
BOSE, K. An e-learning experience: A written analysis based on my experience in an e-learning pilot project. Campus-Wide Information System, n. 5, v. 20, 2003.
CIVIERO, P.A.G. Educação Matemática Crítica e as implicações sociais da Ciência e da Tecnologia no Processo Civilizatório Contemporâneo: embates para Formação de Professores de Matemática. 2016. 382 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
CROCHÍK, J. L; CROCHICK, N. Bullying, preconceito e desempenho escolar: uma nova perspectiva. São Paulo: Benjamin Editorial, 2017.
DÍAZ-AGUADO; M. J. Da violência à cooperação na sala de aula. Americana: Adonis, 2015.
FREITAS, A. S. A implementação do e-learning nas escolas de gestão: um modelo integrado para o processo de alinhamento ambiental. Tese (Doutorado em Administração) Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
LIBÂNEO, J C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 28.ed. Coleção Educar. Edições Loyola. São Paulo, 2014.
LIMA, L. B. S.; LUNA, A. V. A. Os textos referentes às concepções de modelagem matemática que circulam em um curso de formação inicial. XI CNMEM – Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática Modelagem Matemática na Educação Matemática e a Escola Brasileira: atualidades e perspectivas. Anais... UFMG: Belo Horizonte, MG – 14 a 16 de novembro de 2019. ISSN: 2176-0489
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
NICHOLS, M. E. Primer Series – E-learning in context. Laidlaw College, New Zealand, 2008.
PULTOO, A. OOJORAH, A. Designing remote education in a VUCA world. International Journal of Computers and Technolog, v.20, 2020.
SKOVSMOSE, O. Desafios da Educação Matemática Crítica. São Paulo: Papirus, 2008.
TOGNETTA. L. R. P. Até quando? Bullying na escola que prega a inclusão social. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 449-464, 2010.
TOGNETTA, L. R. P. Bullying: quem tem medo? uma proposta de implementação de um programa em que a convivência entre as crianças na escola seja um valor. Americana: Adonis, 2015.
TOGNETTA, L. R. P.; VINHA, T. P. Construindo a autonomia moral na escola: os conflitos interpessoais e a aprendizagem dos valores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 9, n. 28, p. 525-540, 2009.
TOGNETTA, L.R. P. VINHA, T. P.; AVILÉS, J. M. M. Bullying e a negação da convivência ética: quando a violência é um valor. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología, n. 1, v. 7, 2014. ISSN: 0214-9877. p. 315-322, 2014.
Copyright (c) 2021 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.