The Continuing Training of Teachers from the Perspective of Mathematical Didactic Knowledge

Keywords: Teaching and learning of rational numbers, Ontosemiotic Approach to Knowledge and Mathematical Instruction, Basic Education

Abstract

This study aims to identify and analyze the possible contributions of the modular system Mathematical Didactic Knowledge (MDK) in a course with Mathematics teachers. Therefore, a course was organized in the perspective of the MDK for the teaching of rational numbers at Elementary School level. The research, of qualitative basis, had its data analyzed from the Guide of Evaluation of Didactic Suitability of Instruction Processes in Mathematical Education. This guide provides components and indicators to analyze and evaluate teacher training courses through the dimensions of the MDK. The activities of the course were built, developed and registered through individual portfolios and socialized among the group. When analyzing them, it is pointed out that they served to guide and organize the their activities in addition to providing reflection about the knowledge mobilized, mainly epistemic and cognitive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Pujol Goulart Carpes, UNIPAMPA

Doutor em Ensino Ciências e Matemática pela Universidade Franciscana. Professora da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Itaqui, RS, Brasil.

Eleni Bisognin, Universidade Franciscana

Doutora em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professor da Universidade Franciscana (UFN), Santa Maria, RS, Brasil.

References

BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey. Content knowledge for teaching. What makes it special? Journal of Teacher Education, USA, v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008.

BEHR, Merlyn; LESH, Richard; POST, Thomas; SILVER, Edward. Rational number concepts. In LESH, Richard; LANDAU, Marsha. (Eds.). Acquisition of Mathematics Concepts and Processes. New York: Academic Press, 1983. p. 91-125

BORBA, Marcelo Carvalho. A pesquisa qualitativa em Educação Matemática. In: ANAIS DA 27ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED, Caxambu, MG, p. 21-24, 2004. CD-ROM. Disponível em: http://www.rc.unesp.br/gpimem/downloads/artigos/borba/borba-minicurso_a-pesquisa-qualitativa-em-em.pdf. Acesso em 30 abr. 2021

BREDA, Adriana; FONT, Vicenc; LIMA, Valderez Marina do Rosário. A noção de idoneidade didática e seu uso na formação de professores de matemática. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática. v.8, n.2; p. 1-41, 2015.

CARPES, Patrícia Pujol Goulart. Conhecimentos didático-matemáticos do professor de Matemática para o ensino dos números racionais. 2019. 265f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática), Universidade Franciscana, Santa Maria, Rio Grande do Sul.

FONT, Vicenc; GODINO, Juan. Díaz; GALLARDO, Jesús. The emergence of objects from mathematical practices. Educational Studies in Mathematics, Switzerland, v. 82, p. 97-124, 2013.

GODINO, Juan Díaz.; BATANERO, Carmen. Significado institucional y personal de los objetos matematicos. Recherches en Didactique des Mathématiques, France, v. 14, n.3, p. 325-355, 1994.

GODINO, Juan Díaz. Un enfoque ontologico y semiotico de la cognicion matematica. Recherches en Didactique des Mathématiques, France, v. 22, n. 2/3, p. 237-284, 2002.

GODINO, Juan Díaz; BATANERO, Carmen; FONT, Vicenc. The onto-semiotic approach to research in mathematics education. ZDM. The International Journal on Mathematics Education, USA, v. 39, n. 1-2, p. 127-135, 2007.

GODINO, Juan Díaz. et al. Componentes e indicadores de idoneidade de programas de formação de professores em educação matemática. REVEMAT. Florianópolis, v. 08, n. 1, p. 46-74, 2013.

GODINO, Juan Díaz Construyendo un sistema modular e inclusivo de herramientas teoricas para la educacion matematica. In: CONTRERAS, J.M. et al (Eds.), Actas del Segundo Congreso International Virtual sobre el Enfoque Ontosemiótico del Conocimiento y la Instrucción Matemática. 2017. Disponible em: http://enfoqueontosemiotico.ugr.es/civeos.html. Acesso em 30 abr. 2021.

GODINO, Juan Díaz; BATANERO, Carmen; BURGOS, María; GEA, María M. Uma perspectiva ontosemiótica dos problemas e métodos de pesquisa em educação matemática. Revemop, v. 3, p. e202107, 21 jun. 2021. DOI: doi.org/10.33532/revemop.e202107

GRANDO, Regina Célia. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 2000. 239f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2000.

IMBERNON, Francisco. Formação docente e profissional: forma-se para a mudança e a incerteza. 9 ed. São Paulo: Editora Cortez. 2017.

LAMON, Susan. Teaching fractions and ratios for understanding: essential content knowledge and instructional strategies for teachers. 2 ed. Mahwah: Lawrence Erlbaum Association. 2006.

MAGINA, Sandra; CAMPOS, Tania. A fração na perspectiva do professor e do aluno dos dois primeiros ciclos do Ensino Fundamental. Boletim de Educação Matemática: Rio Claro, ano 21, n. 31, p. 23-40, 2008.

MALASPINA, Uldorico. La creación de problemas como medio para potenciar la articulación de competencias y conocimientos del profesor de matemáticas (2017). In: CONTRERAS, J. M; ARTEAGA, P.; CAÑADAS, G. R. ; GEA, M. M.; GIAOMONE, B.; LÓPEZ-MARTÍN, M. M. (Eds.), Actas del Segundo Congreso International Virtual sobre el Enfoque Ontosemiótico del Conocimiento y la Instrucción Matemáticos. Disponível em: http://enfoqueontosemiotico.ugr.es/civeos.html. Acesso 07 dez. 2020.

MALET, Omar; GIACOMONE, Belen; REPETTO, Ana Maria. A Idoneidade didática como ferramenta metodológica: desenvolvimento e contextos de uso. Revemop, v. 3, p. e202110, 22 jun. 2021. DOI: doi.org/10.33532/revemop.e202110

MURPHY, Sandra. Teachers and students: reclaiming assessment via portfolios. In: YANCEY, K.B.; WEISER, I. (ed.). Situating portfolios: four perspectives. Logan, Utah: Utah State University Press, 1997. p. 72-88.

NÓVOA, António. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

PINO-FAN, Luis; GODINO, Juan Díaz. Perspectiva ampliada del conocimiento didáctico-matemático del professor. Paradigma, São Paulo, v. XXXVI, n. 1, p. 87– 109, 2015.

SCHOENFELD. Alan; KILPATRICK, Jeremy. Towards a theory of profiency in teaching mathematics. In: TIROSH, D.; WOOD, T.L. (Eds.) Tools and processes in mathematics teacher education. Rotterdam: Sense Publishers. p. 321-354, 2008.

SHULMAN, Lee. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, USA, v.15, n.2, p. 4-14, 1986.

SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, USA, v. 57, n.1, p. 1-22, 1987.

SILVA, Maria José Ferreira. Investigando saberes de professores do ensino fundamental com enfoque em números fracionários para a quinta série. 2005. 302f. Tese (Doutorado em Educação Matemática), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Published
2021-06-23
How to Cite
CARPES, P. P. G.; BISOGNIN, E. The Continuing Training of Teachers from the Perspective of Mathematical Didactic Knowledge. Revemop, v. 3, p. e202111, 23 Jun. 2021.
Section
Enfoque Ontosemiótico: abordagens teóricas, metodológicas e práticas