Triangles in the pentagon: different records to solve a problem

Keywords: Student Records, Problem Solving, Early Years of Elementary School, Historical-Cultural Activity Theory, Mathematics Education

Abstract

The article issue is to analyze how different forms of recording, used by fifth-year students, can contribute to a solution to a problem. For this purpose, a qualitative investigation is organized, consisting of three stages: access to the collection of reports about lessons, within the scope of extension Project entitled Descobridores da Matemática ; selection of the report prepared on the resolution of the 'Triangles in the Pentagon's problem; reinterpretation of the solution commented on in this report. From the analysis, unde     rtaken in the light of the Activity Theory, emerges the perception that there was an evolution of the 'recorded artefact'. Such perception results from the contrast of the different records of the students, produced during the classes that made up the analyzed unit. It can be concluded from this result that teacher's role is essential for students to make use of the registry not only as a formal protocol, as well as a tool to aid in problem solving.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roselene Alves Amâncio, Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora do Centro Pedagógico da UFMG (CP/UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

André Augusto Deodato, Universidade Federal de Ouro Preto

Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, Minas Gerais, Brasil.

References

ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Associando o computador à resolução de problemas fechados: análise de uma experiência. 2005. 378p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

CAMPOS, Ilaine Silva. A Divisão do Trabalho no ambiente de aprendizagem de Modelagem Matemática segundo a Educação Matemática Crítica. 2018. 255p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.

CAMPOS, Camila Amorim; SOUZA, Marília Rodrigues Alves de; SILVA, Daniel Jacinto da. Dicionário Científico Ilustrado. Interfaces-Revista de Extensão da UFMG, v. 8, p. 133-143, 2020.

COLE, Michael. Cultural psychology: A once and future discipline. Cambridge: Harvard University Press, 1996.

COSTA, Jorge Luis. Atividades docentes de uma professora de Matemática: artefatos mediadores na EaD. 2016. 214p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.

DALTO, Jader Otavio; SANTOS, João Ricardo Viola dos; BURIASCO, Regina Luzia Corio de. Multiplicidades de resoluções de alunos do ensino médio em problemas abertos de matemática. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 98, n. 248, p. 110-129, 2017.

DAVID, Maria Manuela; TOMAZ, Vanessa Sena; FERREIRA, Maria Cristina Costa. How visual representations participate in algebra classes mathematical activity. ZDM, v. 46, n.1, p. 95-107, 2014.

DAVID, Maria Manuela; TOMAZ, Vanessa Sena. The role of visual representations for structuring classroom mathematical activity. Educational Studies in Mathematics, v. 80, n.3, p. 413-431, 2012.

DEODATO, André Augusto. Articulação entre disciplinas de uma escola de tempo integral: reverberações de um “Grupo de Trabalho Diferenciado (GTD)” nas aulas de Matemática. 2017. 209p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.

DEODATO, André Augusto. Experiências no Planejamento da Disciplina Prática do Ensino Médio I. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 3, n. 2, 28 jul. 2020.

ENGESTRÖM, Yrjö.; SANNINO, Annalisa. Studies of expansive learning: Foundations, findings and future challenges. Educational Research Review, v. 5, n. 1, p. 1-24, 2010.

ENGESTRÖM, Yrjö. Expansive learning at work: toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of Education and Work, v.14, n.1, p. 133-156, 2001.

IMPEDOVO, Maria Antonietta; ANDREUCCI, Colette; GINESTIÉ, Jacques. Mediation of Artefacts, Tools and Technical Objects: an international and French perspective. International Journal of Technology Design Education, v.27, p.19-30, 2017.

LEONTIEV, Alexei Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução de Newton Duarte. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

LOPES, Celi Espasandin. Educação estatística no curso de licenciatura em matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 27, n. 47, p. 901-915, 2013.

LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira; MARCO, Fabiana Fiorezi de. Pesquisa em Educação Matemática e Psicologia Histórico-Cultural: alguns apontamentos. Educação Matemática Pesquisa, v. 17, n. 3, p. 456-471, 2015.

RESENDE, Tânia Freitas. Dever de casa, espelho de desigualdades educacionais e sociais. Educação em Revista, v. 28, p. 159-184, 2012.

SOUSA, Luciana Pereira de. Contradições na atividade de trabalho das professoras dos anos iniciais em uma escola do estado do Tocantins. 2020. 210p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.

SOUTO, Daise Lago Pereira. Transformações Expansivas em um curso de Educação Matemática a Distância Online. 2013. 281p. Tese (Doutorado em Educação) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Rio Claro.

Published
2021-10-30
How to Cite
AMÂNCIO, R. A.; DEODATO, A. A. Triangles in the pentagon: different records to solve a problem. Revemop, v. 3, p. e202133, 30 Oct. 2021.
Section
Article