Systematic Mapping and qualitative research: (Inter)connections with educational paradigms

Keywords: educational paradigms, Systematic Mapping, Differential and integral calculus

Abstract

This article aims to analyze the (inter) relations between educational paradigms of Education and Systematic Mapping, in a conversation with Ivan Fortunato's text “Scientifically proven (?)” and the “Tree of knowledge” by Maturana and Varela. In the analysis process, we sought an interconnectivity between the Philosophy of Science(s), relying on the History of Mathematics, on the works of M.C. Escher and even on pop culture. As conclusion, or rather, as a final indication in this work, we point out how Systematic Mapping can help the work of other researchers by becoming a safeguard point in their future works.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Carlos Fonseca Pontes Junior, Universidade Federal do Acre

Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), campus Sorocaba. Professor da Universidade Federal do Acre (UFAC), Rio Branco, Acre, Brasil.

Bárbara Cristina Moreira Sicardi Nakayama, Federal University of São Carlos

Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professora da Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), Sorocaba, São Paulo, Brasil.

References

BBC News Brasil. Por que civilizações antigas não reconheciam a cor azul? Retirado de https://www.bbc.com/portuguese/noticias/2016/02/160221_civilizacoes_antigas_cor_azul_rb.(em 17 de setembro de 2020). 2016.

BELLIGER, Andréa; KRIEGER, David J. From Quantified Self. A Fictional Dialogue at the Mall. Retirado de https://doi.org/10.25969/mediarep/822 em 17 set 2020. 2016.

CARTWRIGHT, Julyan H. E; GONZÁLEZ, Diego L. Möbius strips before Möbius: Topological hints in ancient representations. Disponível em https://arxiv.org/pdf/1609.07779.pdf. Acesso em 11 set. 2021.

ERNST, Bruno. The Magic Mirror of M.C. Escher. Tascher. 2018.

FALBO, Ricardo de Almeida. Mapeamento Sistemático. 2015. Disponível em: https://inf.ufes.br/~falbo/files/MP/TP/Sobre_MS.pdf. Acesso em 03 set. 2021.

FALBO, Ricardo de Almeida.; SOUZA, Érica Ferreira; FELIZARDO, Katia Romero. Mapeamento Sistemático. In FELIZARDO Katia; NAKAGAWA, Elisa; FABBRI, Sandra; FERRARI, Fabiano (Org.). Revisão Sistemática da Literatura em Engenharia de Software: Teoria e Prática. 1ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2017, p. 79-98.

FERREIRA, Fernando. No paraíso sem convicção... (uma explicação do Programa de Hilbert). In. COELHO, Furtado (ORG). Matemática e Cultura II. Lisboa: Centro Nacional de Cultura e SPB Editores, 1995.

FERREIRA, Naura Syria Carapeto. Gestão do conhecimento: da produtividade a humanização da formação. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, v. 2 n. 3 (2007). Disponível em http:// universidadetuiuti.utp.br /Cadernos de P e s q u i s a / p d f s /cad_pesq3/9_gestao_cp3.pdf. Acesso em 04 set. 2021.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, ano XX, Vol. 23, nº 79, 2002.

FORTUNATO, Ivan. Cientificamente comprovado (?): Reflexões sobre o conhecimento científico. Holos, Ano 33, Vol. 02, 2017.

GIL VILLA, Fernando. O que significa pesquisar? Exorcismo do trabalho de pesquisa. Trad. Hildegard Susana Jung. São Paulo: Edições Hipótese, 2017.

KITCHENHAM, Barbara Ann, CHARTERS, Stuart, Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. Tech. Rep. EBSE-2007-01, Keele University, 2007.

MARTINS, Marcos Francisco. Marx e Engels: apontamentos sobre educação. Comunicações. Piracicaba, v. 24, n. 2, p. 247-266, maio/ago. 2017a. Disponível em: https://www.metodista.br/ revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/2869/1959. Acesso em: 09 set. 2021.

MATURANA ROMESÍN, Humberto Augusto Gastón; VARELA GARCÍA, Francisco Javier. A árvore do conhecimento. As bases biológicas do entendimento humano. Trad. Jonas Pereira dos Santos. Campinas: Editorial Psy, 1995.

PRIGOGINE, Ilya Romanovich; STENGERS, Isabelle. A nova aliança: metamorfose da ciência. Trad. Miguel Faria e Maria Joaquina Machado Trincheira. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1984.

SCHWANTES, Lavínia; ARNT, Ana. Como se produz um resultado científico e o que isto tem a ver com a Covid-19? Blogs de Ciência, 20/04/2020. Disponível em https://www.blogs.unicamp.br/ covid-19/como-se-produz-um-resultado-cientifico-e-o-que-isto-tem-a-ver-com-a-covid-19/. Acesso em 10 set. 2021.

VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão implicações conceituais e metodológicas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014. Disponível em: DOI: http://dx.doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08. Acesso em 30 set. 2020.

Published
2022-07-03
How to Cite
PONTES JUNIOR, A. C. F.; SICARDI NAKAYAMA, B. C. M. Systematic Mapping and qualitative research: (Inter)connections with educational paradigms. Revemop, v. 4, p. e202219, 3 Jul. 2022.
Section
Article