A proposal of activity about Problem Solving in Financial Education from the perspective of Critical Mathematics Education
Abstract
The present work is an excerpt from a Master's research that aims to investigate how Financial Education can be worked from the Problem Solving methodology based on Critical Mathematics Education. Through a qualitative research, we present an activity proposal using newspaper news to propose discussions about the contexts in which students live, contributing to the development of critical-reflective competence and to the promotion of citizenship and social justice. The proposal presented is centered on the valorization of real situations as focuses of interest for the problematization, contributing significantly to the financial literacy of Basic Education students.
Downloads
References
ADICHIE, C. N. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: matemática: 1º e 2º ciclos. Brasília: SEF/MEC, 1997.
CEOLIM, A. J.; HERMANN, W. Ole Skovsmose e sua educação matemática crítica. Revista Paranaense Educação Matemática, Campo Mourão, PR, v.1, n.1, jul-dez. 2012.
COUTINHO, C. Q. S. Letramento estatístico e letramento financeiro: uma reflexão sobre suas possíveis articulações. Revista Chilena de Educación Matemática, v. 13, n. 1, p. 30–41, 2021.
CVM. Política de educação financeira da comissão de valores mobiliários. Disponível em: https://www.editoraroncarati.com.br/v2/Diario-Oficial/Diario-Oficial/PORTARIA-CVM-PTE-N%C2%BA-091-DE-06-07-2022.html. Acesso em: 27 jul. 2022.
CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. 2a ed. Portugal: Difel, 2002.
DANTE, L. R. Didática da resolução de problemas de matemática. 3. ed. São Paulo: Ática, 1991.
D’AMBRÓSIO, U. Etnomatemática: elo entre tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
D’AMBRÓSIO, U. Um sentido mais amplo de ensino da matemática para a justiça social. Disponível em: https://ciaem-redumate.org/memorias-icemacyc/Conferencia_plenaria,_D'Ambrosio.pdf. Acesso em: 28 jun. 2021.
D’AMBRÓSIO, U. As matemáticas e seu entorno sócio-cultural. In: Memorias del Primer Congreso Iberoamericano de Educación Matemática. Paris, France: UNESCO, 1991. p. 70-82.
D’AMBRÓSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2009.
DARDER, A. Foreword: a living mathematics for democracy. In: BULENT, A. (Org). Critical mathematics education: can democratic mathematics education survive under neoliberal regime? Netherlands: Brill, 2018.
ECHEVERRÍA, M. D. P.; POZO, J. I. Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. In: POZO, J. I.; ECHEVERRÍA, M. D. P. P.; CASTILLO, J. Á. G.; ANGÓN, Y. P. A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: Artmed, 1998.
ENEF. Brasil: implantando a Estratégia Nacional de Educação Financeira. Disponível em: https://www.bcb.gov.br/pre/pef/port/Estrategia_Nacional_Educacao_Financeira_ENEF.pdf. Acesso em: 28 jun. 2021.
FERNANDES, F. M. Resolução de problemas e educação matemática crítica: uma proposta para o ensino de probabilidade. 2018. 103 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2018.
FERNANDES, L. F. B.; VILELA, D. S. Educação financeira na escola básica brasileira: um olhar sociológico. Hipátia, v. 4, n. 1, p. 176-186, jun. 2019.
FLORIANO, M. D.P.; FLORES, S. A. M.; ZULIANI, A. L. B. Educação financeira ou alfabetização financeira: quais as diferenças e semelhanças? Revista Eletrônica Ciências da Administração e Turismo, v.8, n.1, p. 16 – 33, Jan/Jun, 2020.
FREIRE, P. Educação e mudança. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1979.
LOZADA, C. O; D´AMBROSIO, U. Considerações sobre o conceito de equação presente nos cadernos do professor e as zonas de perfil conceitual de equação. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 7, n. 14, p. 7-38, jul./dez. 2018.
LOZADA, C. O; VIANA, S. L. S.; OLIVEIRA, M. L. S. Um relato de experiência sobre o desenvolvimento de material didático de educação financeira para a educação básica. In: ENCONTRO PAULISTA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14., 2020, Santo André, Anais...Santo André: SBEM, 2020.
LUPINACCI, V. L. M.; BOTIN, M. L. M. Resolução de problemas no ensino de Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8., 2004, Recife. Anais... Pernambuco: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2004.
LUSARDI, A. Saving and the effectiveness of financial education. Reino Unido: Oxford University Press, 2003.
LUSARDI, A.; MITCHELL, O. S. The economic importance of financial literacy: theory and evidence. Journal of Economic Literature, v.52, n.1, p. 5-44, 2014.
MÃE, V. H. As doenças do Brasil. Portugal: Porto Editora, 2021.
MARTINS, E. S. A etimologia de alguns vocábulos referentes à educação. Revista Olhares & Trilhas. Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 31-36, 2005.
OCDE. OECD PISA financial literacy assessment of students. Disponível em: https://www.oecd.org/finance/financial-education/oecdpisafinancialliteracyassessment.htm. Acesso em: 27 jul. 2022.
OECD. PISA 2012 assessment and analytical framework: mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. France: OECD Publishing, 2013.
OLIVEIRA, S. S.; STEIN, N. R. A educação financeira na educação básica: um novo desafio na formação de professores. Universo Acadêmico, Taquara, v. 8, n. 1, jan./dez, 2015.
ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V. (Org.) Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1999.
ONUCHIC, L. R. Resolução de problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.
PESSOA, C. Educação financeira na perspectiva da educação matemática crítica em livros didáticos de matemática dos Anos iniciais do ensino fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8., 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2016.
PESSOA, C. A. S.; MUNIZ JR, I.; KISTEMANN JR, M. A. Cenários sobre educação financeira escolar. Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v.9, n.1, p. 1-24, 2018.
PIKETTY, T. O capital no século XXI. 1. ed. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2014.
POLYA, G. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.
POTRICH, A. C. G.; VIEIRA, K. M.; KIRCH, G. Determinantes da alfabetização financeira: análise da influência de variáveis socioeconômicas e demográficas. Revista Contabilidade & Finanças, São Paulo, v. 26, n. 69, p. 362-377, set/dez, 2015.
POWELL, A. Ethnomathematics and the challenges of racism in mathematics education. In: THIRD INTERNATIONAL MATHEMATICS EDUCATION AND SOCIETY CONFERENCE, 3., 2002. Proceedings… Denmark: Danish Univ. of Education, 2022. p. 15-29.
SANTIAGO, A. E. E.; DOMINGOS, A. M. D.; SILVA, A.M. Literacia financeira no programa internacional para avaliação de estudantes. Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, Juiz de Fora, v. 20, n. 2, p. 207-2015, jul./dez. 2018.
SKOVSMOSE, O. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus. 2001.
SKOVSMOSE, O. Critical mathematics education for the future. In: LERMAN, S. (Eds). Encyclopedia of Mathematics Education. Springer: Dordrecht, 2004.
SKOVSMOSE, O. Educação crítica: incerteza, matemática e responsabilidade. São Paulo, SP: Cortez, 2007.
SKOVSMOSE, O. Desafios da reflexão em educação matemática crítica. Campinas, SP: Papirus, 2008.
SOMAVILLA, A. S.; BASSOI, T. S. Formação financeira no contexto educacional: alguns apontamentos. Perspectivas da Educação Matemática, v. 12, n. 28, p. 229-244, 2019.
SOUZA, S. C. Aprendizagem baseada em problemas (ABP): Um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. Holos, ano 31, v. 5, p. 182-200, 2015.
SOUZA, F. S.; VIEIRA, T. V.; KISTEMANN JR, M. A. Uma investigação sobre as concepções de letramento financeiro de professores de Matemática em três cidades com o suporte do CHIC. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v.23, n.2, p.16-46, 2021.
STANIC, G. M., KILPATRICK, J. Historical Perspectives on Problem Solving in the Mathematics Curriculum. In: CHARLES, R. I.; SILVER, E. A. (Eds). The Teaching and assessing of mathematical problem solving. Reston, VA: NCTM/Lawrance Erlbaum Associates, 1989. p. 1-22.
STINSON, D. W.; BIDWELL, C. R.; POWELL, G.C. Critical pedagogy and teaching mathematics for social justice. Disponível em: http://libjournal.uncg.edu/ijcp/article/view/302/292. Acesso em: 18 jun. 2021.
VIANA, S. L. S.; LOZADA, C. O. Aprendizagem baseada em problemas para o ensino de probabilidade no Ensino Médio e a categorização dos erros apresentados pelos alunos. Educação Matemática Debate, Montes Claros (MG), Brasil, v. 4, p. 1-28, 2020.
VITHAL, R. Re-searching mathematics education from a critical perspective. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED469618.pdf. Acesso em: 27 jul. 2022.
Copyright (c) 2022 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.