Potentialities of the Discussion Forum as an online Formative Evaluation Task in a Mathematics Degree Program at UAB

Keywords: Online Formative Assessment, Distance Learning Mathematics Degree, Distance Education, Open University of Brazil, Discussion Forum

Abstract

In this work, we aim to present some aspects of the process of online assessment revealed in the first author's doctoral research, which took place in the context of the subject Pre-Calculus II of a Mathematics Undergraduate course of the UAB, focusing on the interactions that occurred in the Discussion Forum of the Virtual Learning Environment (AVA) of the course. Methodologically, the research was based on references of Qualitative Research and Content Analysis. As a result, the aspects that were highlighted in the research, linked to the Discussion Forum, were: The Discussion Forum as a tool for Evaluation, monitoring and communication in the AVA; Possibilities of the Discussion Forum and the Chat as tools of Interaction and Learning; Aspects of Social Interaction as a possibility of Learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Domício Magalhães Maciel, Universidade Federal do Maranhão

Doutor em Educação Matemática pela Universidade pela Universidade Estadual Paulista (2020), câmpus de Rio Claro-SP. Professor da UFMA/Depto de Matemática, São Luís-MA, Brasil.

Giaretta Sguerra Miskulin, Universidade Estadual Paulista-Rio Claro

Doutora em Educação pela UNICAMP, Profa. Livre Docente do Depto. de Matemática e do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da UNESP-Rio Claro.

References

ALMEIDA, Helber Rangel Formiga Leite de; HEITMANN, Felipe Pereira. A linguagem Matemática em Ambientes Virtuais de Aprendizagem. In: BORBA, Marcelo de Carvalho.; ALMEIDA, Helber Rangel Formiga Leite de. As Licenciaturas em Matemática da Universidade Aberta do Brasil (UAB): uma visão a partir da utilização das tecnologias digitais. São Paulo: Livraria da Física, 2015. p. 67-93.

ASSIS, Cibelle de Fátima Castro de. Diálogos Didáticos Matemáticos em Fóruns de Discussão Online. In: Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância-ESUD, 5., 2008, Gramado. Anais [...]. Gramado: UniRede,2008. 1 CD-ROM.

ASSIS, Cibelle de Fátima Castro de. Diálogo didático matemático na EaD: uma perspectiva para o ensino e aprendizagem em fóruns no Moodle. 2010. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/3792/1/arquivo247_1.pdf. Acesso em: 14 fev. 2022.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BASSANI, Patrícia Scherer; BEHAR, Patrícia Alejandra. Avaliação da aprendizagem em ambientes virtuais. In: BEHAR, Patrícia Alejandra (org.). Modelos pedagógicos em educação a distância. Porto Alegre: Artmed, 2009. p. 93 – 113.

BLOOM, Benjamin Samuel; HASTING, John Thomas; MADAUS, George F. Handbook on formative and summative evaluation of student learning. New york: McGraw – Hill, 1971.

COSTA, Celso José da; DURAN, Maria Renata da Cruz. A Política Nacional de Formação de Professores entre 2005 e 2010: a nova Capes e o Sistema Universidade Aberta do Brasil. RBPG, Brasília, v. 9, n. 16, p. 263-313, abr. 2012.

COUTO DE OLIVEIRA, Matheus. Uma prática de avaliação formativa em ambientes virtuais: processos de regulação e autorregulação da aprendizagem em um curso de matemática a distância. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3090. Acesso em: 14 fev. 2022.

FAGANELLO, Josiane; REIS, Eli dos; GUIMARÃES, Maria Inês Pereira. Os Instrumentos de Avaliação da Aprendizagem e a Avaliação Formativa em Educação a Distância. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias e Encontro Nacional de Pesquisadores em Educação a Distância. SIET:EnPED, 3., 2016, São Carlos-SP. Anais eletrônicos [...]. São Carlos: UFSCar, 2016. p. 1-12. Disponível em: http://www.sied-enped2016.ead.ufscar.br/ojs/index.php/2016/article/download/1262/535. Acesso em: 14 fev. 2022.

FERNANDES, Domingos. Avaliação das aprendizagens: uma agenda, muitos desafios. Lisboa: Texto Editora, 2004. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/5509/1/Avaliac%CC%A7a%CC%83o%20das%20aprendizagens-Uma%20agenda%2c%20muitos%20desafios.pdf. Acesso em: 14 fev. 2022.

FERNANDES, Domingos. Para uma teoria da avaliação no domínio das aprendizagens. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 19, n. 41, p. 347-372, set./dez. 2008.

FERNANDES, Frederico Fonseca. O Uso de Tecnologias digitais na modalidade EaD: um estudo sobre cursos de formação inicial de professores de Matemática. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2014.

GARCÍA ARETIO, Lorenzo. Historia de la educación a distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, [S.l.], v. 2, n. 1, p. 8-27, ene. 1999. Disponível em: http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/2084/1959. Acesso em: 30 dez. 2021.

GARCÍA ARETIO, Lorenzo. La Educación a Distancia: De la teoria a la práctica. Barcelona: Ariel, 2001.

GARCÍA ARETIO, Lorenzo. Por qué va ganando la educación a distancia? Madrid: UNED, 2009.

KENSKI, Vani Moreira. Avaliação e acompanhamento da aprendizagem em ambientes virtuais, a distância. In: MILL, Daniel; PIMENTEL, Nara Maria (org.). Educação a distância: desafios contemporâneos. São Carlos: EdUFSCar, 2010. p. 59-67.

KENSKI, Vani Moreira; OLIVEIRA, Gerson Pastre de; CLEMENTINO. Adriana. Avaliação em movimento: estratégias formativas em cursos online. In: SILVA, Marcos; SANTOS, Edméa. (org.). Avaliação da aprendizagem em educação online. 3. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 79-89.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisas em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. reimpressão. Rio de Janeiro: EPU, 2018.

MACIEL, Domício Magalhães. A avaliação no processo ensino-aprendizagem de matemática, no ensino médio: uma abordagem formativa sócio-cognitivista. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, Campinas, 2003.

MACIEL, Domício Magalhães. Avaliação Formativa e os Instrumentos Metacognitivos de Avaliação em Educação Matemática: uma ajuda efetiva ao ensino e à aprendizagem. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 22, n. 56, p. 39-56, out./dez. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/article/view/847. Acesso em: 14 fev. 2022.

MACIEL, Domício Magalhães. Aspectos da Avaliação online no contexto de uma disciplina de um curso de Licenciatura em Matemática a distância. 2020. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2020. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/191981. Acesso em: 14 fev. 2022.

MACIEL, Domício Magalhães; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra. Processos de Avaliação online em uma Licenciatura em Matemática da UAB: o feedback como aspecto motivador para a interação social e a aprendizagem. In: II Simpósio Internacional e V Nacional de Tecnologias Digitais na Educação - SNTDE, 5., 2020, São Luís (online). Anais eletrônicos [...]. São Luís, UFMA, 2020, p. 1861-1874. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/16FP8g1cVGFP6n9o6F7lP-Tetc5yA2R81/view. Acesso em: 14 fev. 2022.

MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra. Comunidades de práticas virtuais: possíveis espaços formativos de professores que ensinam Matemática. In: Encontro Nacional de Educação Matemática – ENEM, 10., 2010, Salvador. Anais Eletrônicos [...]. Salvador: SBEM, 2010. p. 1-10. Disponível em: http://www.lematec.net.br/CDS/ENEM10/artigos/CC/T7_CC1331.pdf. Acesso em: 17 fev. 2019.

OLIVEIRA, Edmundo Alves de; CERDAS, Luciene; MAURO, Ricardo. A experiência de EaD do Centro Universitário de Araraquara/SP: o trabalho do professor-tutor na interação dos processos de ensino e aprendizagem. In: Seminário Internacional de Educação a Distância. 5., 2013, Belo Horizonte-MG. Anais eletrônicos [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2013. p. 241-252. Disponível em: https://www.ufmg.br/ead/seminario/anais/pdf/Anais_V_SIEAD.pdf. Acesso em: 14 fev. 2022.

NUNES, Lina Cardoso; VILARINHO, Lúcia Regina Goulart. Avaliação da aprendizagem no ensino online: em busca de novas práticas. In: SILVA, Marcos; SANTOS, Edméa. Avaliação da aprendizagem em educação online. 3. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 109-121.

PAULIN, Juliana França Viol. Educação a distância online: potencialidades para a formação de professores que ensinam matemática. 2015. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2015.

SANTOS, Leonor; PINTO, Jorge. Ensino de conteúdos escolares: a avaliação como fator estruturante. In: F. H. Veiga (coord.). O ensino na escola de hoje: teoria, investigação e aplicação. Lisboa: Climepsi Editores, 2018. p. 503-539. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/28278/1/Ensino%20de%20conte%c3%bados%20escolares.pdf. Acesso em: 14 fev. 2022.

SILVA, Danilo Garcia da; ALONSO, Kátia Morosov; MACIEL, Cristiano. Um olhar interno para os recursos do Moodle: algumas considerações sobre participação e interação. In: REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues; MILL, Daniel. (org.). Educação a distância e tecnologias digitais: reflexões sobre sujeitos, saberes, contextos e processo. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p. 215-227.

SILVA, Maria Luzia Rocha da; MERCADO, Luís Paulo Leopoldo. A interação professor-aluno-tutor na educação on-line. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, v. 4, n. 2, p.183-209, nov. 2010. Disponível em http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/99. Acesso em 14 fev. 2022.

WENGER, Etienne. Comunidades de Práctica: Aprendizaje, Significado e Identidad –Cognición e Desarrollo Humano. Paidós: Barcelona, 2001.

Published
2022-04-20
How to Cite
MACIEL, D. M.; MISKULIN, G. S. Potentialities of the Discussion Forum as an online Formative Evaluation Task in a Mathematics Degree Program at UAB. Revemop, v. 4, p. e202211, 20 Apr. 2022.
Section
Assessment of Mathematics Learning in various contexts