Mathematical Learning Assessment Instruments: contributions and convergences of an integrative review
Abstract
Text inventories debate about instruments to assess mathematics learning in articles published in the journal “Educação Matemática em Revista”, by the Brazilian Society of Mathematics Education. Research methodology consists of an integrative review, with a sample of 24 articles, published from 1993 to 2021. Results indicate the proposition of a dialogic and formative assessment in mathematics. Furthermore, the studies converge about the procedural nature of assessment and its articulation with different languages, as well as the need to diversify assessment instruments, including creatively reconfiguring those of a summative character, such as the test.
Downloads
References
AMARAL, Wagner Alexandre do e COSTA, Reginaldo Rodrigues da. Avaliação da Aprendizagem no Ensino da Matemática: tendências e perspectivas. XIII EDUCERE - Formação de professores: contextos, sentidos e práticas. 2017. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/26060_12377.pdf. Acesso em: 18/09/2021.
BARBOSA, Elsa; BORRALHO, António; LUCENA, Isabel. Avaliação das Aprendizagens em matemática em turmas de anos iniciais. Educação Matemática em Revista, p. 109-124, dez. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em: 20/09/2021.
BEZERRA, Wescley Well Vicente; GONTIJO, Cleyton Hércules. Avaliação para as aprendizagens: uma abordagem a partir do trabalho com limites de funções reais num curso de Cálculo 1. Educação Matemática em Revista, p. 261-276, dez. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em: 20/09/2021.
BRASIL, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Relatório Brasil no PISA 2018 -versão preliminar. Brasília: Inep, 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/documentos/2019/relatorio_PISA_2018_preliminar.pdf Acesso em 10/09/2021
BURANELLO, Luciana Vanessa de Almeida; LOPES JUNIOR, Jair. Avaliação Formativa e as Sequências Didáticas: uma possibilidade para o ensino e a aprendizagem de Função Afim no 1º ano do Ensino Médio. Educação Matemática em Revista, p. 176-192, dez. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em: 20/09/2021.
BURIASCO, Regina Luzia Corio; FERREIRA, Pamela Emanueli Alves; CIANI, Andréia Büttner. Avaliação como Prática de Investigação (alguns apontamentos). Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 22, p. 69-96, 2009. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/issue/view/778. Acesso em 19/09/2021.
CARDOSO, Milene Aparecida Malaquias; DALTO, Jader Otavio. “Mas esta questão já está resolvida!?” Como os alunos do ensino fundamental analisam produções escritas em uma prova de matemática. Educação Matemática em Revista, p. 162-175, dez. 17. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em: 20/09/2021.
CAZORLA, Irene Mauricio. (Org.) Metodologia do ensino da matemática. Ilhéus: Editus, 2012.
CECÍLIO, Waléria Adriana Gonçalez; VIEIRA, Alboni Marisa Dudeque Pianovski. A formação de professores e a composição dos enunciados de questões matemáticas na década de 1950. Educação Matemática em Revista, p. 50-63, 1 jul. 2018. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/article/view/968. Acesso em: 19/09/2021.
CORREIA, Sónia de Jesus Elias e CID, Marília Pisco Castro. Avaliação das aprendizagens nas aulas de ciências naturais e biologia e geologia: das percepções às práticas. Revista Brasileira de Educação v. 26 e260005 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782021260005. Acesso em: 19/09/2021.
DALTO, Jader Otavio; SILVA, Karina Alessandra Pessoa. Atividade de modelagem matemática como estratégia de avaliação da aprendizagem. Educação Matemática em Revista, n. 57, p. 34-45, mar. 2018. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/74. Acesso em: 20/09/2021.
DE LANGE, Jan. Mathematics Insight and Meaning: teaching, learning and testing of mathematics for the life and social sciences. Utrecht: OW & OC, 1987.
DE OLIVEIRA, Matheus Couto; SCHERER, Suely. Avaliação formativa em uma disciplina a distância e a integração de tecnologias digitais nas regulações de aprendizagem matemática. Educação Matemática em Revista, p. 304-318, dez. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em: 20/09/2021.
DEIXA, Geraldo Vernijo. Um estudo de enunciados de exames de matemática da 10.ª classe do Sistema Nacional de Educação moçambicano no período de 2000 a 2014. Educação Matemática em Revista, p. 53-68, 1 out. 2018. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/article/view/1028. Acesso em: 19/09/2021.
DOS SANTOS, Edilaine Regina; PIRES, Magna Natalia Marin. O Relatório Como Instrumento Para Avaliação da Aprendizagem Matemática: Roteiro de Elaboração-Correção e Uma Proposta de Utilização. Educação Matemática em Revista, p. 56-63, 15 ago. 2015. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/56. Acesso em: 22/09/2021.
DOS SANTOS, João Ricardo Viola; DALTO, Jader Otavio. O Editorial. Educação Matemática em Revista, p. 4-9, 21 jan. 2018. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em: 19/09/2021.
ERCOLE, Flávia Falci; MELO, Laís Samara; ALCOFORADO, Carla Lúcia Goulart Constant. Revisão integrativa versus revisão sistemática. REME – Revista Mineira de Enfermagem, vol. 18(1): 1-260, jan/mar. 2014. Disponível em: http://www.dx.doi.org/10.5935/1415-2762.20140001. Acesso em: 25/09/2021.
FAJARDO, Ricardo.; LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira. Alguns Apontamentos sobre a Avaliação no Curso de Licenciatura em Matemática a partir de uma Experiência. Educação Matemática em Revista, p. 289-303, dez. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em: 20/09/2021.
FERNANDES, Domingos. Avaliação Alternativa: Perspectivas Teóricas e Práticas de Apoio. In Futuro Congressos e Eventos (Ed.), Livro do 3.º Congresso Internacional Sobre Avaliação na Educação, pp. 79-92. Curitiba: Futuro Eventos, 2005a. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/5887. Acesso em: 19/09/2021.
FERNANDES, Domingos. Avaliação das Aprendizagens: Reflectir, Agir e Transformar. In.: Futuro Congressos e Eventos (Ed.), Livro do 3.º Congresso Internacional Sobre Avaliação na Educação, pp. 65-78. Curitiba: Futuro Evento, 2005b. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/5886. Acesso em: 19/09/2021.
FERREIRA, Nilton Cezar; SILVA, Luciano Duarte; RODRIGUES, Márcio Urel. A Avaliação como parte integrante do processo de Ensino e Aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. Educação Matemática em Revista, p. 319-333, dez. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em: 20/09/2021.
FONTES, Líviam Santana; ROSA, Dalva Eterna Gonçalves. Os Sentidos da Avaliação da Aprendizagem Segundo Professores e Alunos de Cálculo Diferencial e Integral. Educação Matemática em Revista, p. 60-71, out. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/68. Acesso em: 20/09/2021.
HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
HADJI, C. A avaliação – regras do jogo: das intenções aos instrumentos. Portugal: Porto Editora, 1994.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação Mediadora: Uma prática em construção da pré-escola à universidade.33ª Edição, Porto Alegre: Mediação, 2014.
HOFFMANN, Jussara. Avaliar: respeitar primeiro avaliar depois - Porto Alegre; Mediação,
JACQUES, Siméia Tussi; FERREIRA, Inês Faria. Avaliação na sala de aula de matemática e a constituição de Zona de Desenvolvimento Iminente. Educação Matemática em Revista, p. 246-260, dez. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em: 20/09/2021.
JÜRGENSEN, Bruno Damien da Costa Paes. Cenários Para Investigação como Ferramenta de Avaliação: uma discussão. Educação Matemática em Revista, p. 21-38, dez. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em: 20/09/2021.
LIMA, Neuza Rejane Wille; DA SILVA, Eduardo Fernandes; DELOU, Cristina Maria Carvalho. Provas Operatórias por Meio Digital: Gargalos Cognitivos em uma Turma de Aceleração da Aprendizagem. Educação Matemática em Revista, p. 34-50, out. 2019. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/article/view/1251. Acesso em: 20/09/2021.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico.1ª ed. São Paulo. Cortez, 2011.
MACIEL, Domício Magalhães. Avaliação Formativa e os Instrumentos Metacognitivos de Avaliação em Educação Matemática: uma ajuda efetiva ao ensino e à aprendizagem. Educação Matemática em Revista, p. 39-56, dez. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em: 20/09/2021.
MENDES, Marcele Tavares; DE BURIASCO, Regina Luzia Corio. Princípios de De Lange na utilização de uma prova escrita em fases. Educação Matemática em Revista, p. 10-20, dez. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em: 20/09/2021.
MENEGUELLO, Fernanda Celestino de Souza.; CIRÍACO, Klinger Teodoro. Entre discursos e práticas de avaliação matemática nos primeiros anos de escolarização. Revemop, v. 1, n. 1, p. 9 - 23, 1 jan. 2019.
NAZARETH, Helenalda Resende de Souza. DE S. e SANCHEZ, Lucilia Bechara. Avaliação em matemática nas séries iniciais. Educação Matemática em Revista, p. 51-54, Número 3 – Jul./Dez., 1994. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/88. Acesso em: 19/09/2021.
OLIVEIRA, Deire Lucia. Em Busca de uma Avaliação Formativa: prova de matemática em fases. Educação Matemática em Revista, p. 125-142, dez. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em: 20/09/2021.
ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho. Práticas Avaliativas: que instrumentos são usados para avaliar os estudantes em salas de aula de matemática. Educação Matemática em Revista, p. 73-85, dez. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em: 20/09/2021.
PERALTA, Deise Aparecida; RODRIGUES, Alana Fuzaro de Barros. Avaliação como Ação Educativa na Perspectiva do Agir Comunicativo de Jürgen Habermas. Educação Matemática em Revista, p. 143-161, dez. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em 20/09/2021.
PERRENOUD, Philippe. Avaliação – Da Excelência à Regulação das Aprendizagens, Entre Duas Lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.
PIRES, Magna Natalia Marin; FERREIRA, Pamela Emanueli Alves. Prova em Duas Fases na formação inicial: da avaliação como prática de investigação a uma estratégia de formação. Educação Matemática em Revista, p. 334-349, dez. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em: 20/09/2021.
RIBEIRO, José Luís Pais. Revisão de investigação e evidência cientifica. Revista Psicologia, Saúde e Doenças, vol. 15, núm. 3, 2014. Sociedade Portuguesa de Psicologia da Saúde Lisboa, Portugal. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15309/14psd150309. Acesso em: 25/09/2021.
RODRIGUES, Paulo Henrique; PIRES, Magna Natalia Marin; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Significados produzidos por futuros professores de matemática sobre o ensino exploratório: prova em fases como instrumento de avaliação após exploração de um caso multimídia. Educação Matemática em Revista, n. 57, p. 17-33, mar. 2018. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/74. Acesso em: 20/09/2021.
ROTHER, Edna Terezinha. Revisão sistemática x revisão narrativa. Acta Paul Enfrem, 2007, 20(2): vi. Disponivel em http://www.scielo.br/pdf/ape/v20n2/a01v20n2.pdf. Acesso 30/08/2021.
SACRISTÁN, José Gimeno. A avaliação do ensino.In: SACRISTÁN, José Gimeno; GÓMEZ, Angel L. Pérez. Compreender e transformar o ensino. 4ª ed. Porto Alegre: Artmed, 1998. P.295-351.
SANTOS, J. B. P.; TOLENTINO-NETO, L. C. B. O que os dados do Saeb nos dizem sobre o
desempenho dos estudantes em matemática? Educação Matemática Pesquisa. São Paulo, v.
, n. 2. p. 309 – 333, 2015
SKOVSMOSE, Ole. Um convite à educação matemática crítica. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo. Campinas, SP: Papirus, 2014. (Coleção Perspectivas em Educação Matemática).
SPIELMANN, Rosane; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. O que fica depois da prova? – uma discussão acerca do que manifestam saber os alunos quando analisam suas provas. Educação Matemática em Revista, p. 193-211, dez. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em: 20/09/2021.
TEIXEIRA JUNIOR, Valdomiro Pinheiro; DA SILVA, Francisco Hermes Santos. Avaliação Formativa e a Prática de Provas: uma análise das concepções de professores de matemática. Educação Matemática em Revista, p. 40-59, out. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/68. Acesso em: 20/09/2021.
TREVISAN, André Luis; MENDES, Marcele Tavares. Avaliação da Aprendizagem Matemática. Educação Matemática em Revista, p. 48-55, 15 ago. 2015. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/56. Acesso em: 22/09/2021.
TREVISAN, André Luis; ROCHA, Zenaide de Fátima Dante Correia; DOMINGUES, Nadia Daniella. Análise de uma primeira experiência com a prova em fases: reflexões na, sobre e sobre a reflexão na prática avaliativa. Educação Matemática em Revista, p. 212-229, dez. 2017. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/69. Acesso em: 20/09/2021.
Copyright (c) 2022 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.