A reflection on the evaluation process in the use of Problem Solving in Mathematics teaching
Abstract
The study aims to present a discussion about the evaluation process during Problem Solving. For this, we seek support in the references that deal with what a mathematical problem is, some conceptions about Problem Solving and the evaluation process in teaching and learning. Based on an investigation of a qualitative approach with an exploratory and descriptive bias, we searched for research that deals with the assessment in Mathematics teaching and learning through Problem Solving, which makes us reflect on an assessment that does not focus on the result. through tests or assessments, but observation as an instrument that allows evaluating the entire knowledge acquisition process. Furthermore, the discussion allowed us to build an evaluative rubric based on actions.
Downloads
References
ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: por que Através da Resolução de Problemas? In. ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes.; NOGUTI, Fabiane Cristina Hopner; JUSTULIN, Andresa Maria. (Orgs.). Resolução de Problemas: Teoria e Prática. Jundiaí: Paco, 2014. p. 35-52.
ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensinando Matemática na sala de aula através da Resolução de Problemas. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, n. 55, 2009, p. 1 – 19.
ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. As conexões trabalhadas através da Resolução de Problemas na formação inicial de professores de Matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 10, n. 2, 2019, p. 1-14.
ANDRADE, Silvanio. Ensino-aprendizagem de matemática via resolução, exploração, codificação e descodificação de problemas. 1998. 295 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luis Antero Reto e Augusto Pinheiro. 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2016.
BAHTIYAR, Asiye; CAN, Bilge. An investigation of problem-solving skills of preservice science teachers. Academic Journals: Educational Research na Reviews, v. 11, 2016, p. 2108 – 2115.
BEHRENS, Marilda Aparecida. O paradigma emergente e a prática pedagógica. 2 Ed. Curitiba: Champagnat, 2000.
BOAVIDA, Ana Maria; PAIVA, Ana Luísa; CEBOLA, Graça, VALE, Isabel., PIMENTEL, Tereza. A Experiência Matemática no Ensino Básico: Programa de Formação Continuada em Matemática para Professores dos 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação, Direcção-Geral de Inovação e de Desenvolvimento, 2008.
BRITO, Márcia Regina Ferreira de. Alguns aspectos teóricos e conceituais da solução de problemas matemáticos. In: BRITO, Márcia Regina Ferreira de (Org.). 2. ed. Solução de problemas e a matemática escolar. Campinas: Alínea, 2010, p. 13-53.
BRAGA, Eduardo dos Santos de Oliveira. Resolução de problemas no ensino da matemática: algumas considerações. EM TEIA: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v.11, n. 1, 2020, p. 1 – 21.
BRASIL. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática, 1º e 2º Ciclos. Brasília: SEF/MEC, 1997.
BRASIL. Secretária de Educação. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Fundamental e Médio. Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei 4.024 de dezembro de 1961 - Lei de Diretrizes e Bases para a Educação Nacional. Diário Oficial da União – DOU. Brasília, 1961.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei 5.692 de agosto de 1971 - Lei de Diretrizes e Bases para o Ensino de 1º e 2º graus. Diário Oficial da União – DOU. Brasília, 1971.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei 9.394 de dezembro de 1996 – Lei de Diretrizes e Bases para a Educação Nacional. Diário Oficial da União – DOU. Brasília, 1996.
CARMINATTI, Simone Soares Haas, BORGES, Martha Kaschny. Perspectivas da avaliação da aprendizagem na contemporaneidade. Estudos Em Avaliação Educacional, v.23, n.52, p.160–178, 2012.
CHARLES, Randall, LESTER, Frank, O’DAFFER, Phares. How to evaluate progress in problem solving. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, 1987.
DOCKTOR, Jennifer; HELLER, Kenneth. Assessment of Student Problem Solving Processes. IN: PHYSICS EDUCATION RESEARCH CONFERENCE, 2009, Ann Arbor, MI, Proceedings…Ann Arbor: United States, 2009, p. 133-136.
ECHEVERRÍA, Maria Del Puy Perez; POZO, Juan Ignacio. Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. In: POZO, Juan Ignacio (Org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: ArtMed, 1998, p. 13-42.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIL PÉREZ, Daniel et al. Questionando a didática de resolução de problemas: elaboração de um modelo alternativo. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v.9, n. 1, p.07-19, 1992.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. Rio de Janeiro: Hucitec, 2014.
HAYDT, Regina Célia Cazaux. Avaliação do processo ensino-aprendizagem. 6. ed. São Paulo: Ática, 2007.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2 Ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LOZADA, Claudia de Oliveira; D´AMBROSIO, Ubiratan. Considerações sobre o conceito de equação presente nos cadernos do professor e as zonas de perfil conceitual de equação. Revista Paranaense de Educação Matemática, Paraná, v. 7, n. 14, 2020, p. 7-38.
LOZADA, Claudia de Oliveira. Alternativas de modelagem matemática aplicada ao contexto do ensino de física: a relevância do trabalho interdisciplinar entre matemática e física. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 9., 2007, Belo Horizonte, Anais... Belo Horizonte: SBEM, 2007. p. 1 – 15.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem na escola: estudos e proposições. 17. Ed. São Paulo: Cortez, 2005.
MAHARANI, Hevy Risqi. Creative thinking in mathematics: are we able to solve mathematical problems in a variety of way?. International Conference on Mathematics, Science, and Education, 2014, p. 120 – 125.
MAYER, Richard E. Thinking, problem solving, cognition. 2ª ed. New York: WH Freeman and Company, 1992.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.
MULYONOND; HADIYANTI. Analysis of mathematical problem-solving ability based on metacognition on problem-based learning. Journal of Physics: Conference Series, 2017, p. 1 – 6.
NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS. An Agenda for Action: Recommendations for School Mathematics of the 1980’s. Reston: NCTM, 1980.
NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS. Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM, 2000.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (Org.). Pesquisa em Educação Matemática. São Paulo: Editora UNESP, 1999, p.199-220.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 25, 2011, p. 73 – 98.
ÖZSOY, Gökhan; KURUYER, Hayriye Gül; ÇAKIROĞLU, Ahmet. Evaluation of students’ mathematical problem solving skills in relation to their reading levels. International Electronic Journal of Elementary Education, 2015, v. 8, n.1, 113-132.
PIRONEL, Márcio; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Avaliação para a Aprendizagem: Uma proposta a partir de Transformações do Conceito de Avaliação na Sala de Aula no Século XXI. In. IV CONAVE – Congresso Nacional de Avaliação Educacional, Bauru, 2016. Anais... Bauru: UNESP, 24 a 26 de outubro de 2016. p. 1-13
PIRONEL, Márcio. A avaliação integrada ao processo de ensino-aprendizagem da matemática na sala de aula. 2002. 193f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.
PIRONEL, Márcio. Avaliação para a aprendizagem: A Metodologia de Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática através da Resolução de Problemas em Ação. 2019. 296p. Tese (Doutorado de Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.
POLYA, George. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.
PONTE, João Pedro da. Tarefas no ensino de Matemática. In: Práticas profissionais dos professores de Matemática, 2014, p.13 - 27.
PROENÇA, Marcelo Carlos. A resolução de problemas na licenciatura em Matemática: análise de um processo de formação no contexto do estágio curricular supervisionado. 2012. 208f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru-SP.
PROENÇA, Marcelo Carlos. Resolução de Problemas: encaminhamentos para o ensino e a aprendizagem de Matemática em sala de aula. Maringá: Eduem, 2018.
RABELO, Edmar Henrique. Avaliação: novos tempos, novas práticas. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
SMOLE, Kátia Stocco S.; DINIZ, Maria Ignez. Resolução de problemas nas aulas de matemática: o recurso da problemática. Porto Alegre: Penso, 2016.
SZABO, Zsuzsanna Katalin.; KORTESI, Péter; GUNCAGA, Jan; SZABO, Dalma; NEAG, Ramona. Examples of Problem-Solving Strategies in Mathematics Education Supporting the Sustainability of 21st-Century Skills. Sustainability, v.12, 2020., p. 1 – 28.
VALE, Izabel; PIMENTEL, Tereza. Resolução de Problemas. In: PALHARES, Pedro (org.). Elementos de matemática para professores do Ensino Básico. Lisboa: Lidel. 2004, p. 7 – 52.
VERÇOSA, Maria; ROCHA, Suely; TELES, Rosinalda Aurosa de Melo. Resolução de problemas matemáticos: aproximações e distanciamentos nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista TCC - Revista de divulgação científica do curso de Pedagogia - UFPE, v. 1, p. 1-20, 2010.
ZABALA, Antonio. A prática educativa: como ensinar. Tradução de Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Copyright (c) 2022 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.