Teaching conceptions about evaluation in Mathematics - values and instruments that make up teaching practice
Abstract
Mathematics evaluation has gained prominence in research, generating a debate about what is taught, how to teach and about the possible learning of students. This paper presents results of an ongoing doctoral research concerning the conceptions about evaluation of the teachers of a high school institution. The methodology consisted of the application of a questionnaire that was answered in a virtual form, whose analysis of the answers reveals that the most used instruments are individual written tests or exams, confirming an inheritance of the positivist model of evaluation in Mathematics. However, the most important instrument for the researched group is the one that involves solving practical/experimental studies in groups, revealing the understanding that the use of new evaluation models is urgent.
Downloads
References
ÁLVAREZ MÉNDEZ, J. M. Avaliar para aprender, examinar para exlcuir. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.
BARRIGA, Ángel. Diaz. Uma polêmica em relação ao exame.In: ESTEBAN, M. T. (Ed.). Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. Rio de Janeiro: DP&A, 2008. p. 51–58.
Black Paul. , Wiliam Dylan. Classroom assessment and pedagogy, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, v.25, p. 1 – p. 25.mar, 2018. DOI: 10.1080/0969594X.2018.1441807
CRESWELL, Jonh. W. Projeto de pesquisa: Métodos Qualitativo, Quantitativo e misto. 3. ed. [s.l: s.n.]
CURY, Helena. N. Concepções e Crenças dos Professores de Matemática: pesquisas realizadas e significado dos termos utilizados. Bolema - Boletim de Educação Matemática, v. 12, n. 13, p. 29–43, 1999.
DEPRESBITERIS, Léa O Desafio da Avaliação da Aprendizagem: Dos Fundamentos a uma Proposta Inovadora. São Paulo: EPU, 1989
FERNANDES, Domingos. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. 1a ed. São Paulo: UNESP, 2009.
____________________Avaliação Pedagógica, Currículo e Pedagogia: Contributos para uma Discussão Necessária. Revista de Estudos Curriculares, v. 2, n. 11, p. 72–84, 2020.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. 9ª ed. Petrópolis: Vozes.1991
GONZAGA, Antônia .Avaliação da Aprendizagem - Da concepção à prática: um estudo fenomenológico sobre as práticas avaliativas de professores de Matemática da educação básica egressos dos institutos federais de educação do Ceará e da Paraíba. 2020. 226f. Tese em Educação – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará. Ceará.
GUBA, Egon. G.; LINCOLN, Yvona. S. Avaliação de quarta geração. Campinas - SP: Editora da Unicamp, 2011.
LIMA, Daniel. de O.; NASSER, Lillian. Avaliação no Ensino Remoto de Matemática: analisando categorias de respostas. Revista Baiana de Educação Matemática, p. 1–19, 2020a.
______________________________Avaliação inovadora no ensino remoto de matemática: uma análise categorial das respostas elaboradas pelos alunos. In: A VOZ DOS PROFESSORES DE C&T ENCONTRO INTERNACIONAL , 2020b, Vila Real. Anais... Vila Real: A voz dos professores de C&T Encontro Internacional, 2020b.
_____________________________Uma revisão sistemática das concepções dos docentes que atuam na Educação Básica sobre a avaliação em Matemática . Anais do 8º EEAMT-RJ: VIII ENCONTRO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Rio de Janeiro: SBEM-RJ, 2021
MORENO MORENO, Mar.; AZCÁRATE GIMÉNEZ, Carmem. Concepciones Y Creencias. Enseñanza de las Ciencias, v. 21, n. 1, p. 27–47, 2003. Disponível em: <http://dialnet.unirioja.es/servlet/listaarticulos?tipo_busqueda=VOLUMEN&revista_busqueda=497&clave_busqueda=21%5Cnhttp://ddd.uab.es/pub/edlc/02124521v21n1p27.pdf>.Acesso em 17 de jan. de 2022.
PAULA, Jacqueline. B. de. A avaliação em matemática - concepções de ensino de aprendizagem e de avaliação dos professores e presentes nos relatórios descritivos avaliativos da aprendizagem dos alunos. 2010. 383f. Dissertação. Mestrado em Educação. Universidade Federal de Mato Grosso.
PINTO, Jorge. A avaliação em educação: da linearidade dos usos à complexidade das práticas. In: AMANTE, L. & OLIVEIRA. I. (Ed.). Avaliação das aprendizagens: perspetivas, contextos e práticas. [s.l.] Universidade Aberta-LE@D, 2016. p. 3–40.
PINTO, Neuza. B. Cultura escolar e práticas avaliativas: uma análise das provas de Matemática do exame de admissão ao ginásio. In: VALENTE, W. R. (Ed.). Avaliação em Matemática: história e perspectivas atuais. Campinas - SP: Papirus, 2008.
ROSEIRA, Nilson. A. Educação matemática e valores: das concepções dos professores à construção da autonomia. 1a ed. Brasília: Liberlivro, 2010.
SILVA, Nilson. de M. Avaliação: ponte, escada ou obstáculo? Saberes sobre as práticas avaliativas em cursos de licenciatura em Matemática.144 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2014.
THOMPSON, Alba. G.. Teachers’ beliefs and conceptions: A synthesis of the research. In D. A. Grouws Handbook of research in mathematics teaching and learning. 1ª Ed. New York, NY: Macmillan. 1992.p 127 - 146
TROMPIERI, Nicolino F.; LIMA, Gilvan. D. As cinco gerações da avaliação educacional -características e práticas educativas. Disponível em: <https://semanaacademica.org.br/artigo/cinco-geracoes-da-avaliacao-educacional-caracteristicas-e-praticas-educativas> . Acesso em 17 de jan. 2022
VALENTE, Wagner. R. Apontamentos para uma história da avaliação escolar em Matemática. In: VALENTE, W. R. (Ed.). Avaliação em Matemática: história e perspectivas atuais.1ª Ed. Campinas - SP: Papirus. 2008.
VAZ, Rafael Filipe. Novôa; NASSER, Lilian. Em busca de uma avaliação mais “justa”. Com a Palavra o Professor, v. 4, n. 10, p. 311-329, 2019.
VELHO, Gilberto. Individualismo e cultura: notas para uma antropologia da sociedade contemporânea. 1ª ed.Rio de Janeiro: Zahar. 1981
YIN, Roberto. K. Pesquisa qualitativa do começo ao fim. 1ª ed. Porto Alegre: Penso. 2016.
Copyright (c) 2022 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.