A look at mathematical evaluation: past, present in pandemic and post-pandemic future
Abstract
The aim of this article is to rescue the past, describe the present and trace some future perspectives from the perspectives and experiences of two mathematical educators engaged in the practice of evaluating mathematical learning with the inclusion bias. Prepandemic scenarios are described in the pandemic and early post-pandemic, seeking to highlight the importance of evaluation that reduces the forms of social and school exclusion that were evident in the Covid-19 pandemic period in Brazil and worldwide. It is infers that mathematical evaluation should permeate teaching practices in a new reality with hybrid classrooms and with new possibilities of online and semi-face-to-face learning, from the use of new instruments and technologies that help teachers and students.
Downloads
References
ALLAL, Linda. Estratégias de avaliação formativa: concepções psicopedagógicas e modalidades de aplicação: In: Avaliação num ensino diferenciado - Atas do colóquio realizado na Univ. de Genebra, março 1978. Coimbra: Livraria Almedina, 1986, p. 175-209.
BALDINO, Roberto Ribeiro. Assimilação Solidária. Grupo de Pesquisa-Ação em Educação Matemática – GPA, UNES:, Rio Claro, 1995. (Apostila)
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Introdução. 5ª a 8ª séries. Brasília: MEC / SEF, 1998.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Livro de Matemática. 5ª a 8ª séries. Brasília: MEC / SEF, 1998.
BRASIL. Parecer CEB nº 15, de 1º de junho de 1998. Diretrizes Curriculares Nacionais de Educação Brasília, 1 jun. 1998b. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Par1598.pdf>. Acesso em: 7 dez. 2017.
BURIASCO, Regina. Luzia Corio de. Avaliação de sistemas escolares: da classificação dos alunos à perspectiva de análise de sua produção matemática. In: VALENTE, W. (Org.) Avaliação em matemática. São Paulo: Papirus, 2008. p.101-142.
CIRÍACO, Klinger Teodoro; MENEGELO, Fernanda Celestino de Souza. Entre discursos e práticas de avaliação matemática nos primeiros anos de escolarização. Revemop, Ouro Preto, V.1, N.1: Jan/Abr, 2019.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1996.
GOODMAN, N. Of mind and other matters. London: Harvard University Press, 1984.
HADJI, Carlos. Avaliação desmistificada. Trad. Patrícia C. Ramos. Porto Alegre: Artmed, 2001. 136p.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação Mediadora: Uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Editora Mediação, 2001. 197p.
HOFFMANN, Jussara. A avaliação: limites e possibilidades. Disponível em: <http://edicoessm.com.br/gestor_escolar_fundamentos/avaliacao/apoio.pdf>. Acesso em: 01 de agosto de 2012.
HOFFMANN, Jussara. Avaliar para promover: as setas do caminho. Porto Alegre: Editora Mediação, 2002. 219p.
KISTEMANN JR., Marco Aurélio. O Erro e a Tarefa Avaliativa em Matemática: uma Abordagem Qualitativa. Dissertação de Mestrado, Rio de Janeiro – RJ, 2004.
LEONTIEV, A. N. Actividad, conciencia y personalidad. Mexico: Cartago, 1984.
LINS, Romulo Campos; Epistemologia, História e Educação Matemática: tornando mais sólidas as bases de pesquisa. Revista da SBEM – SP Campinas, v.1, p. 75-91, set., 1993.
LINS, Romulo Campos. A diferença como oportunidade para aprender. In: XIV ENDIPE, 2008, Porto Alegre. Trajetórias e processos de ensinar e aprender: sujeitos, currículos e culturas. Porto Alegre: Edi PUCRS, v.3. p. 530-550, 2008.
LINS, Romulo Campos. Matemática, Monstros, Significados e Educação Matemática. In: BICUDO, Maria aparecida Viggiani; BORBA, Marcelo C. (orgs) Educação Matemática: Pesquisa em Movimento. São Paulo: Cortez, 2004, p. 93-120.
LINS, Romulo Campos. Por que discutir teoria do conhecimento é relevante para a Educação Matemática. In: Bicudo, M. A. V. (org). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora da UNESP, 1999, p. 75-97.
LUCKESI, Cipriano C. Avaliação da Aprendizagem Escolar. 17ª ed. São Paulo, SP: Cortez, 2005.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem na escola e a questão das representações sociais. Disponível em: <http://www.luckesi.com.br/textos/art_avaliacao/art_avaliacao_eccos_1.pdf>. Acesso em: 01 ago. 2012.
MONTEIRO, Eliziê Frans de Castro. Práticas Avaliativas em Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um estudo de caso de uma escola da Rede Municipal de Belo Horizonte. Dissertação de Mestrado, Ouro Preto – MG, 2010.
OLIVEIRA, Marte Kohl. Vygotsky: Aprendizado e desenvolvimento: Um processo sócio-histórico. Editora Scipione, 4ªedição: São Paulo, 2008.
PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.
POWELL, Arthur; BAIRRAL, Marcelo. A escrita e o pensamento matemático: interações e potencialidades. Campinas, SP: Papirus, 2006 – (Coleção Perspectivas em Educação Matemática).
RABELO, Edmar Henrique. Avaliação: novos tempos, novas práticas. 8ª ed. – Petrópolis: Vozes, 2009.
RIBEIRO, Dione Baptista. Uma leitura sobre avaliação no ensino fundamental. Dissertação de Mestrado, Juiz de Fora - MG, 2012.
RIBEIRO, Dione Baptista. Uma leitura sobre avaliação no ensino fundamental. Produto Educacional, Juiz de Fora - MG, 2012.
SILVA, Amarildo Melchiades. Sobre a dinâmica da produção de significados para a Matemática. Tese de doutorado, UNESP, Rio Claro – SP, 2003.
VYGOTSKY, Lev. A formação social da mente. 5.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
VYGOTSKY, Lev. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
Copyright (c) 2022 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.