General notions about the carpenter's ruler contained in the treatise A Booke Named Tectonicon (1605)
Abstract
This article aims to present the instrument carpenter's ruler by Leonard Digges (1520-1559), contained in the treatise A Booke Named Tectonicon, version of 1605. supported by a bibliographic survey on secondary sources. Thus, it was noticed that the aforementioned instrument was presented in Tectonicon not only as a way of passing on knowledge, but with the aim of contributing to the resolution of practical problems of its period. Furthermore, it is observed that during the process of physical construction of the instrument, as well as the elaboration of its scales, several mathematical concepts are mobilized, such as operations with fractions, measurement units of the Imperial System and conversion of measurement units.
Downloads
References
CASTILLO, A. R. M. Um estudo sobre os conhecimentos matemáticos incorporados e mobilizados na construção e no uso do báculo (cross-staff) em A Boke Named Tectonicon de Leonard Digges. 2016. 121 f. Tese (Doutorado). Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2016.
CASTILLO, A. R. M.; SANTOS, Â. M. dos. Instrumentos matemáticos do tratado Tectonicon: uma possibilidade de trabalho em sala de aula. Matemática & Ciência, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 86-97, 2019.
CORMACK, L. B. Introduction: Practical Mathematics, Practical Mathematicians, and the Case for Transforming the Study of Nature. In: CORMACK, L. B., WALTON, S. A.; SCHUSTER, J. A (ed.). Mathematical Practitioners and the Transformation of Natural Knowledge in Early Modern Europe. Switzerland: Springer International Publishing, 2017. Cap. 1. p. 1-8. (Studies in History and Philosophy of Science, 45).
DIGGES, L. A boke named Tectonicon. London: Felix Kyngston, 1585. Disponível em: https://www.e-rara.ch/zut/content/titleinfo/5242774. Acesso em: 25 abr. 2022.
DIGGES, L. A boke named Tectonicon. London: Felix Kyngston, 1605. Disponível em: https://ia802707.us.archive.org/17/items/bookenamedtecton00digg/bookenamedtecton00digg_bw.pdf. Acesso em: 21 abr. 2022.
DIGGES, L. A geometrical practise, named Pantometria, divided into three bookes, Longimetria, Planimetria and Stereometria. London: Abell Feffes, 1571 Disponível em: http://quod.lib.umich.edu/e/eebo/A20458.0001.001?rgn=main;view=fulltext. Acesso em: 25 abr. 2022
DIGGES, L. A prognostication everlasting: corrected and augmented. London: Felix Kyngstone, 1567.
DIGGES, L. An arithmeticall militare treatise, named Stratioticos. London: Henrie Bynneman, 1579.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GILLIPSIE, C. C. Leonard Digges. Dictionary of Scientific Biography. New York: Charles Scribner's Sons, 3 v. p. 97-98, 1971.
PAULINO, S. de S.; ARGEMIRO FILHO, C. F.; PEREIRA, A. C. C. Alguns aspectos contextuais da régua e do esquadro de carpinteiro no tratado A booke named tectonicon (1556) de Leonard Digges. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 7, n. 20, p. 170-180, 12 jul. 2020.
PAULINO, S. de S.; PEREIRA, A. C. C. A abordagem de conceitos matemáticos por meio da tabela de medidas da madeira de Leonard Digges (1520-1559). Remat: Revista Eletrônica da Matemática, [S.L.], v. 7, n. 1, p. 1-14, 6 abr. 2021a. Instituto Federal de Educação - Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul.
PAULINO, S. de S.; PEREIRA, A. C. C. A régua de carpinteiro (escalas) de Leonard Digges (1520-1559) para o estudo de conceitos matemáticos: possível incorporação na educação básica. Educação Matemática Debate, v. 5, n. 11, p. 1-17, 8 abr. 2021b. Universidade Estadual de Montes Claros (UNIIMONTES).
PEREIRA, A. C. C., PAULINO, S. de S. Possibilidades para o ensino de frações a partir da régua de carpinteiro contida no tratado A Booke Named Tectonicon (1556). Revista de História da Educação Matemática, 7, 1-19, 2021.
SAITO, F. A reconstrução de antigos instrumentos matemáticos dirigida para formação de professores. Educação: Teoria e Prática, [S.L.], v. 29, n. 62, p. 571-589, 19 dez. 2019. Departamento de Educação da Universidade Estadual Paulista – UNESP.
SAITO, F. História da matemática e suas (re)construções contextuais. São Paulo: Ed. Livraria da Física/SBHMat, 2015.
SAITO, F.. DIAS, M. da S. Interface entre história da matemática e ensino: uma atividade desenvolvida com base num documento do século XVI. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 1, p.89- 111, mar. 2013.
SAITO, F. History of Mathematics and History of Science: Some remarks concerning contextual framework”. Educação Matemática Pesquisa, 14 (3, 2012): 363-385.
SILVA, F. H. B.; PEREIRA, A. C. C. Explorando as situações de medição de comprimento, altura e largura com o uso do báculo de Petrus Ramus. Hipátia - Revista Brasileira de História, Educação e Matemática, v. 5, n. 2. p. 398-409, 31 dez. 2020.
TAYLOR, E. G. R. The mathematical practitioners of Tudor and Stuart England. Cambridge: At The University Press, 1968.
Copyright (c) 2022 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.