Family Planning: disclosing contributions from Problem Solving to Worker-Students’ Financial Education
Abstract
Conflicting situations between what one wants to acquire and the limit imposed by financial resources require financial planning. The current study presents an excerpt of a Master's research in Mathematics Education, based on qualitative approach, whose goal was to disclose contributions from Problem Solving, according to the Problem Solving methodology, to the Financial Education of a group of worker-students enrolled in the 1st year of a public night-shift High School. Observation, field journal, documentary records of assignments involving family planning and questionnaires were used for data collection purposes. Based on the analyses, Problem Solving, in the way it was organized – i.e., involves personal and family financial planning- enabled contributing to participants’ Financial Education, which would be in compliance with their social and financial reality, and allowed them to exercise citizenship.
Downloads
References
ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Do ensino através da resolução de problemas abertos às investigações matemáticas: possibilidades para a aprendizagem. Quadrante, Lisboa, v. 25, n. 1, p. 113-131, 2016.
BARONI, A. K. C.; MALTEMPI, M. V. Os espaços da Educação Financeira na formação de professor de Matemática em uma instituição federal de São Paulo. Revemop, v. 1, n. 2, p. 248 - 265, 1 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.33532/revemop.v1n2a5
BOGDAN, Robert. Charles; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 2010.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria do Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Matemática. 1º e 2º ciclos. Brasília. 1997.
BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais. Matemática. Ensino Médio, bases legais. Brasília. MEC. 1998.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Brasília: MEC/SEMTEC, 2000.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Proposta preliminar. Versão final. Brasília: MEC, 2018.
CARVALHO, Célia Pezolo de. Ensino noturno: realidade e ilusão. 7. ed. São Paulo: Cortez, 1994. – (Coleção questões da nossa época, v. 27).
DANIEL, ROSANGELA SPRICIGO ESTEVES. Ensino Médio noturno: desafios e possibilidades. Londrina: Universidade Estadual do Paraná/UEL, 2009.
DUTRA, Débora Santos Andrade. Resolução de problemas em ambientes virtuais de aprendizagem num curso de licenciatura em matemática na modalidade a distância. 2011.170 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal de Ouro Preto. 2011.
ENEF (Estratégia Nacional de Educação Financeira). Brasil: Implementando a Estratégia Nacional de Educação Financeira 1, 2010. Disponível em: <https://www.bcb.gov.br/pre/pef/port/Estrategia_Nacional_Educacao_Financeira_ENEF.pdf>.
GONDO, Rosangela Aparecida Ribeiro. Dificuldades enfrentadas por professores e alunos no ensino médio noturno. Cornélio Procópio: SEED, 2009.
LAMBDIN, Diana Victoria. Benefits of Teaching through Problem Solving. In: LESTER JR, F.; RANDALL. C. (Editores) Teaching Mathematics through Problem Solving: Prekindergarten – Grades 6. Reston: NCTM, 2003.
LELIS, Michelle Gomes. Educação financeira e empreendedorismo. Centro de Produções Técnicas, 2006.
LESTER, Frank.; RANDALL, Charles. Teaching Problem Solving: What, Why & How. Palo Alto, CA: Dale Seymour Publications. 1982.
MACHADO, Nilson José. Matemática e Realidade: pressupostos filosóficos que fundamentam o ensino da Matemática. São Paulo: Cortez,1987.
ARCASSA, Luciana Pedrosa; CONDE, Soraya Franzoni. Juventude, trabalho e escola em territórios de precariedade social. Revista Perspectiva, vº 35, nº 04, p. 1296-1313, out./dez. 2017.
MILANI, Wilton Natal. A resolução de problemas como ferramenta para a aprendizagem de progressões aritméticas e geométricas no ensino médio. 2011. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2011.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criativamente. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.
MORAIS, Rosilda dos Santos; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Uma abordagem histórica da resolução de problemas. In: ONUCHIC, Lourdes de la Rosa et al. (Orgs.). Resolução de Problemas: Teoria e Prática. Jundiaí: Paco. Editorial, 2014.
OCDE. Organização e desenvolvimento Econômico. OECD’s Financial Education Projet. Disponível em: <http://www.oecd.org/>. Acesso em: 14 set. 2021.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa.; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa, NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner. A Pesquisa Científica e a Pesquisa Pedagógica. In ONUCHIC, Lourdes de la Rosa.; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner.; JUSTULIN, Andresa Maria. (Orgs.) Resolução de Problemas: Teoria e Prática. São Paulo: Paco, 2014. p. 53-68.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, Maria Aparecida (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1999. p.199 – 220.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Novas Reflexões sobre o ensino–aprendizagem de matemática através da resolução de Problemas. In: BICUDO, Maria Aparecida e BORBA, Marcelo Carvalho (orgs) Educação Matemática – pesquisa em movimento, São Paulo, Editora Cortez, 2003.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Uma História da Resolução de Problemas no Brasil e no mundo. In: I Seminário de Resolução de Problemas, 1., 2008, Rio Claro. Anais... Rio Claro, Brasil: UNESP, 2008. p. 1-15.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa, ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Novas reflexões sobre o ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, Maria Aparecida; BORBA, Marcelo Carvalho (orgs). Educação Matemática - pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004. p. 213-231.
PIRONEL, Márcio. Avaliação para a aprendizagem: A metodologia de Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática através da Resolução de problemas em Ação. 2019. 296 f. Tese de doutorado. Mestrado em Educação Matemática. Universidade Estadual Paulista – UNESP, Rio Claro. 2019.
POLYA, George. A arte de resolver problemas. Trad. e adapt. de H. L. Araújo. Rio de Janeiro: Interciência, 1978, 1995 [1945].
RASCHEN, Samuel Ricardo. Investigação sobre as contribuições da matemática para o desenvolvimento da Educação Financeira na escola. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2016.
ROSETTI JR, Helio. Educação Matemática e Financeira: um estudo de caso em Cursos Superiores de Tecnologia. 2010. 242 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2010.
SCHOENFELD, Alan. Mathematical Problem Solving. New York, Academic Press. 1985.
SILVA, Amarildo Melchiades da; POWELL, Arthur Belfort Educação Financeira na Escola: A perspectiva da Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Boletim Gepem, n.66, Jan/Jun. 2014.
SKOVSMOSE, Ole. Cenários para Investigação. Bolema, nº 14, pp. 66 a 91, 2000. Reunião Anual da American Educational Research Association (AERA), New Orleans, 24- 28 de Abril, 2000.
VIANA, Marger da Conceição Ventura Viana. Perfeccionamiento del currículo para la formación de profesores de Matemática en la UFOP. 2002, 165 f. Tesis de doctorado no publicada, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, Mined, La Habana, Cuba. 2002.
Copyright (c) 2023 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.