Technical Professional Education: paths taken by João Lüderitz to reorganize mathematics teaching (1909)
Abstract
This article aims to investigate whether the reorganization of mathematics teaching, especially in the form of vocational education, originated under the influence of observations made and reported by João Lüderitz during his visits to educational institutions in Europe and the United States in 1909. To theoretically support this analysis, concepts such as expert and expertise were explored. The sources consulted include travel reports, teaching programs and other documentation. The results reveal that, after returning to Brazil, Lüderitz began a significant process of curricular modifications at the Instituto Técnico-Profissional, including the reorganization of mathematics teaching, inspired by foreign models. As a result of this work, in 1920, Lüderitz was hired to preside over the Technical Education Remodeling Service in Brazil.
Downloads
References
BARBARESCO, Cleber Schaefer; COSTA, David Antonio da. A expertise de João Lüderitz: A organização do ensino de aritmética nas Escolas de Aprendizes Artífices (1920-1926). REMATEC, v. 15, p. 48-69. 2020. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/217038. Acesso em: 20 ago. 2023.
BARBARESCO, Cleber Schaefer; COSTA, David Antonio da. Os Saberes para ensinar e saberes a ensinar aritmética na Escola de Aprendizes Artífices de Santa Catharina. REVISTA DIÁLOGO EDUCACIONAL, v. 18, p. 890-921, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/197234. Acesso em: 20 ago. 2023.
BARBARESCO, Cleber Schaefer. A Leitura e Escrita do passado do Ensino Profissional Técnico e suas Contribuições para a Educação Matemática. Boletim GEPEM, [S. l.], n. 81, p. 221–238, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/480. Acesso em: 10 ago. 2023.
BARBARESCO, Cleber Schaefer. Saberes a ensinar aritmética na Escola de Aprendizes Artífices (1909-1937) lidos nos documentos normativos e livros didáticos. 2019. 183 f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/211661. Acesso em: 20 ago. 2023.
BARBARESCO, Cleber Schaefer; CASTRO, Flavia Caraiba de; SILVEIRA, Renata Feuser; COSTA, David Antonio da. O serviço de remodelação do ensino profissional técnico das escolas de aprendizes artífices: um lugar de expertise para o ensino profissional técnico. PERSPECTIVA (UFSC) (ONLINE), v. 40, p. 1-22, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/239629. Acesso em: 20 ago. 2023.
BRASIL. Decreto n. 7.566 de 23 de set. 1909. Cria nas Capitais dos Estados da República Escolas de Aprendizes Artífices para o ensino profissional primário e gratuito. 1909. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/116790. Acesso em: 20 ago. 2023.
CARVALHO, Marcelo Augusto Monteiro. Nilo Peçanha e o sistema federal de Escolas de Aprendizes Artífices (1909 a 1930). 2017. 305 f. Tese (Doutorado em História Econômica) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8137. Acesso em: 29 nov. 2023.
CONCEITO DE CARTOGRAFIA, 2023. Disponível em: https://br.freepik.com/vetores-gratis/conceito-de-cartografia-de-mapa-mundo. Acesso em: 19 jun. 2023.
CONCEIÇÃO, Gabriel Luís da. Experts em educação: circulação e sistematização de saberes geométricos para a formação de professores (Rio de Janeiro, final do século XIX). 2019. 143f. Tese (Doutorado em Ciências). Universidade Federal de São Paulo, Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Educação e Saúde, Guarulhos, São Paulo, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/201374. Acesso em: 20 ago. 2023.
COSTA, David Antonio da; VALENTE, Wagner Rodrigues. O Repositório de Conteúdo Digital nas pesquisas de História da Educação Matemática. Rev. Iberoam. Patrim. Histórico-Educativo, Campinas (SP), v. 1, n. 1, p. 96-110, jul./dez. 2015.
QUELUZ, Gilson Leandro. Concepções de Ensino Técnico na República Velha (1909 - 1930). Curitiba: CEFET-PR, 2000.
HOFSTETTER, Rita; SCHNEUWLY, Bernard; FREYMOND, Mathilde; BOS, François. Penetrar na verdade da escola para ter elementos completos de sua avaliação: a irresistível institucionalização do expert em educação (século XIX e XX). In: HOFSTETTER, Rita; VALENTE, Wagner Rodrigues (org.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Livraria da Física, 2017. p. 55-112.
LE GOFF, Jacques. História e Memória. São Paulo: Editora da Unicamp, 1994.
LÜDERITZ, João; VIANNA, Manoel Barreto. Regulamento do Instituto Parobé. Porto Alegre: Livraria do Globo. Acervo: Biblioteca Central da Universidade de Caxias do Sul, 1917. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/242427. Acesso em: 20 ago. 2023.
LÜDERITZ, João. Relatório da viagem na Europa e Estados Unidos pelo Eng. João Lüderitz. Porto Alegre: Escola de Engenharia. Acervo: Biblioteca Central da Universidade de Caxias do Sul, 1909. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/242428. Acesso em: 20 ago. 2023.
PINTO, Neuza Bertoni. O fazer histórico-cultural em educação matemática: as lições dos historiadores. In: VII Seminário da História da Matemática. Anais ... Guarapuava/PR: Editora da Universidade do Centro-Oeste – Unicentro, 2007, p.109-127.
SILVA NETO, Oscar. A caracterização de uma Aritmética Industrial para o ensino industrial e técnico brasileiro (1942-1968). 2021. Tese (Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/230703. Acesso em: 20 ago. 2023.
VALENTE, Wagner Rodrigues. História da educação matemática: interrogações metodológicas. REVEMAT: Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 2, n. 2, 2007, p. 28-49.
Copyright (c) 2023 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.