Games and plays in the teaching of mathematics: analysis of a book of PNLD 2022

Keywords: Mathematics, Games, Plays, Child education

Abstract

This research aims to identify the games and plays potentiators for the teaching of Mathematics presented in a textbook of Early Childhood Education of the National Program of Book and Didactic Material (PNLD) 2022. The methodology used was qualitative documentary type. With this research, it was intended to contribute to the studies on the subject, in order to add and expand the knowledge acquired regarding the teaching of Mathematics, showing mainly the games and games. According to the results of this research, the analyzed book already works with playfulness in the teaching of mathematics, in which it was possible to identify that it contemplates in its contents, games and plays. Consequently, it also contributes to the formation of strategies in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kemilly Layane da Silva, Universidade Federal da Grande Dourados

Pedagoga pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados, Mato Groso do Sul, Brasil.

Edvonete Souza de Alencar, Universidade Federal da Grande Dourados

Doutora em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Professora da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados, Mato Grosso do Sul, Brasil.

References

ALMEIDA, Cristiane Boneto de. Era uma vez... 1, 2, 3!. São Paulo: Carochinha, 2020.

FONSECA, João José Saraiva da. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila

KISHIMOTO, Tizuko M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2017. E-book. ISBN 9788524925702. Disponível em: https://app.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788524925702/. Acesso em: 17 mar. 2023.

PAULA, Haiane Regina. A matemática através de jogos e brincadeiras: uma proposta para alunos de 5ª Série. In: VI EPCT, 24 a 28 de outubro de 2011, Campo Mourão. Anais..., Campo Mourão: FECILCAM, 2011. Disponível em: http://www.fecilcam.br/nupem/anais_vi_epct/PDF/ciencias_exatas/02-PAULA.pdf Acesso em: 20 out. 2021.

SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez; CÂNDIDO, Patrícia. Brincadeiras infantis nas aulas de matemática: matemática de 0 a 6. Porto Alegre: Penso, 2014. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=Rx7dDgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=brincadeiras+e+matematica&ot s=jo3sESZqvF&sig=1fKZXHbMsU75ON7ZeITbBR4BT4Y#v=onepage&q=brincadeir as%20e%20matematica&f=false Acesso em: 10 out. 2021.

SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez; CÂNDIDO, Patrícia. Cadernos do Mathema: jogos de matemática de 1º a 5º ano. Porto alegre: Artmed, 2007. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=CECajTdLUKAC&oi=fnd&pg=PA6&dq=smole+cadernos&ots=yarvCJku Ay&sig=L9ISBubCs9acxjVU5wsWIPTDNlc#v=onepage&q=smole%20cadernos&f=fa lse Acesso em: 14 out. 2021.

SOUZA, Elisangela Ruiz de; MUNIZ, Valdinéia C. B. Q.; FORGIARINI, Valquiria. Jogos e brincadeiras para aprender matemática. Mato Grosso: Revista Científica Eletrônica de Ciências Sociais Aplicadas da EDUVALE, 2013, ISSN 1806-6283.Disponível em : http://eduvalesl.revista.inf.br/imagens_arquivos/arquivos_destaque/fOnFaPf9ZeW6R1i 2015-12-19-2-23-45.pdf Acesso: 20 set. 2021.

Published
2023-12-27
How to Cite
SILVA, K. L. DA; ALENCAR, E. S. DE. Games and plays in the teaching of mathematics: analysis of a book of PNLD 2022. Revemop, v. 5, p. e202324, 27 Dec. 2023.
Section
Article