Mathematics video classes produced by students: a proposal to enhance learning
Abstract
This work aimed to analyze whether high school students’ production of mathematics video classes enhances their learning. We examined how students learn function concepts when producing video classes. The research was carried out in two classes of the first grade of high school integrated into technical education in the federal network. In one class, students produced video classes, and learning was compared with that of the other class. Qualitative research was adopted, in which data were collected through questionnaires, interviews, field observation, and analysis of video classes produced by students. The video classes students created reproduced the classes they were used to watching, as they did not present innovations and/or different methodologies. Ultimately, we noticed a gain in learning with the video class production process. The students demonstrated the ability to work as a team, gained autonomy in their studies, and presented satisfactory results in the final assessments.
Downloads
References
BORBA, Marcelo de Carvalho; VILLAREAL, Mónica E. Humans-with-media and the reorganization of mathematical thinking: Information and communication technologies, modeling, visualization, and experimentation. Boston: Mathematics Education Library, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. 600 p. Disponível em: <https://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal _site.pdf>. Acesso em: 26 jun. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares Nacionais para Ensino Médio: Ciências da Natureza Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006. v. 2. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf>. Acesso em: 20 mar. 2024.
FIORENTINI, Dario. Alguns modos de ver e conceber o ensino da Matemática no Brasil. Zetetiké, Campinas, ano 3, n. 4, p. 1- 37, 1995.
MARTIRANI, Laura Alves. O vídeo no ensino universitário: uma experiência com a pedagogia da comunicação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE COMUNICAÇÃO E EDUCAÇÃO, 1., São Paulo. Revista de Ciência e Tecnologia, Campinas: Centro de Pesquisa e Tecnologia (CPTec) do Centro Universitário Salesiano de São Paulo, v. I. p. 0, 1998.
MORAN, José Manuel. O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 2, p. 27-35, jan./abr. 1995.
OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vigotsky - aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1977. 111 p.
PONTE, João Pedro. The history of the concept of function and some educational implications. The Mathematics Educator, Georgia, v. 3, n. 2, p. 3-8, 1992.
SHEWBRIDGE, William; BERGÉ, Zane. The role of theory and technology in learning video production: the challenge of change. International Journal on E-Learning, v. 3, n. 1, p. 31-39, jan./mar. 2004.
SILVA, Ana Maria da. O vídeo como recurso didático no ensino de Matemática. 2011. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.
TINOCO, Lucia Arruda Albuquerque. Construindo o conceito de função. 5. ed. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 2004.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução de José Carlos Neto, Luis Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. Organização de Michael Cole. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
WALSH, Maureen. Multimodal literacy: Researching classroom practice. Australia: Primary English Teaching Association Australia, 2011.
Copyright (c) 2024 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.