Class plans and math education: what did the Covid-19 pandemic teach us?

  • Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos Santos Universidade Federal de São Paulo
Keywords: Pedagogue, Elementary education, Lesson plans, Math education, Pandemic

Abstract

In recent years, Math Education has gained prominence in the production of scientific knowledge and its continual updating within the educational process. Investigating the methods, procedures, and techniques used by pedagogue teachers in the early years to teach Mathematics contributes to constructing a theoretical-methodological framework. This framework aids in understanding the intrinsic aspects of each teaching group or network and formulating new proposals for developing educational devices that enhance the quality of learning and teaching processes. This article presents a case study involving five pedagogue teachers from different municipal education networks in the State of São Paulo. The study focuses on their understanding of planning and evaluation during and after the pandemic, as evidenced by lesson plans produced in a continuing education course in 2020. The analysis methodology used was discourse analysis from the French perspective, which allowed for the investigation of the ideological bases of discursive formations on the conceptions, as expressed by the teachers in their written discourses. The study revealed: (i) categorical enunciation of evaluative forms during the pandemic, (ii) the use of constructivist teaching perspectives as an ideological basis for teaching, and (iii) a lack of procedural description of methodological and evaluative devices for the planned teaching process.

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos Santos, Universidade Federal de São Paulo

Doutorado em Ciências da Educação pela Absoulute Christian University (ACU), Estados Unidos. Membro da Cátedra Otavio Frias Filho de Estudos em Comunicação, Democracia e Diversidade da Universidade Federal de São Paulo/IEA.

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. 1. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2018.

BENEDICT, R. Padrões de Cultura. Trad. Ricardo Rosenbusch. São Paulo: Vozes, 2013.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n° 510 de 7 de abril de 2016. Disponível em http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. n° 466 de 12 de dezembro de 2012. Disponível em https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html.

BRASIL. Presidência da República. Secretaria Geral. Lei n° 13.709 de 14 de dezembro de 2018. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/l13709.htm.

CASTRO, J. B. de; MAGALHÃES, M. de L. T.; PORTO, B. de S.; SILVA, C. R. da. TRILHAS DE APRENDIZAGEM NA DIDÁTICA: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA NO ENSINO REMOTO EMERGENCIAL. Cenas Educacionais, [S. l.], v. 4, p. e11770, 2021. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/11770.

CAVALCANTE, M. M. D.; CARNEIRO, I. M. S. P. & SILVA, D. C. Trabalho pedagógico no espaço escolar: concepções, saberes, desafios e perspectivas. Revista Educação em revista. V (13), n.2, 2012. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2012.v13n2.3287.

COLL, C e outros. Enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedimentos y actitudes. Aula XXI. Madri: Santillana, 1992.

COLL, C. Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. México: Paidós Editorial, 1997.

DUVAL, R. Ver e Ensinar a Matemática de outra forma. Org. Tânia M. M. Campos. 1 ed. São Paulo: PROEM, 2011.

FRANCO, M. A. S. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Revista Educação e Pesquisa, vol.41, núm 3, p. 601-614. 2015. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201507140384.

GIDDENS, A. A constituição da sociedade. Tradução Álvaro Cabral. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

ORTEGA Y GASSET, J. Meditazione sulla tecnica e altri saggi sulla scienza e filosofia. Cura di Luca Taddio. Milano: Mimesis Edizione, 2011.

PÊCHEUX, M. Análise do Discurso. 4 ed. Campinas: Pontes Editores, 2015. 315p.

PÊCHEUX, M. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 5 ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2014.

PERRENOUD, P. Construire des competences des l’ecole. Pratiques et enjeux pedagogiques. Paris: ESF, 1997.

RIGAL, L. A escola crítico-democrática: uma matéria pendente no limiar do século XXI. In: IBERNÓN, F. (org). A educação no século XXI: os desafios do futuro imediato. 1ed. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

SANTOS F, T. R.; DINIZ R. F. Relato de experiência de estágio curricular supervisionado durante a pandemia da covid-19: o plantão psicológico na perspectiva da psicologia histórico-cultural. Cenas Educacionais, [S. l.], v. 6, p. e15741, 2023. Disponível em: https://homologacao.revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/15741.

SANTOS, D. M. A. D. Abreu pestana dos. Cultura como um operador nas escolhas metodológicas na educação matemática. Revista Baiana de Educação Matemática, [S. l.], v. 5, n. 1, p. e202406, 2024. DOI: 10.47207/rbem.v5i1.19547. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/baeducmatematica/article/view/19547.

SEWELL JR., W. H. Logics of history: social theory and social transformation. Chicago: Chicago University Press, 2005.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Tradução Francisco Pereira. São Paulo: Editora Vozes, 2012.

YIN, Robert K. Case study research: design and methods. Sage publications: Los Angeles, 2015.

ZABALA, A. A Prática Educativa: como ensinar. Trad. Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre. Artes Médicas Editora. 1998.

ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: ArtMed, 2010.

Published
2024-07-18
How to Cite
SANTOS, D. M. A. DE A. P. DOS. Class plans and math education: what did the Covid-19 pandemic teach us?. Revemop, v. 6, p. e2024008, 18 Jul. 2024.
Section
Article