Children's literature and fractions: Expanding the teacher's professional knowledge

Keywords: Study groups, Teaching professional knowledge, Teaching fractions, Children's literature

Abstract

This study investigates the (re)signification of the professional knowledge of teaching fractions of a group of teachers, using children's literature as a teaching resource. The qualitative research was conducted with 15 teachers from a public school in the North Zone of São Paulo. The methodological procedures included data analysis through recordings, protocols, and classroom observation, following the steps described by Bardin. Based on Shuman, the results indicate that teachers recognized the importance of integrating literature into mathematics teaching since the first years of schooling, aligning their practices with BNCC guidelines. The study highlights the development of knowledge of the subject taught and can also expand teachers' pedagogical knowledge of content and curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirtes de Souza Miranda, Grupo Pituca
Doutora em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo. Neuropsicopedagoga e Coordenadora do Complexo Escolar Privado Pitruca, Luanda, Angola.
Angelica da Fontoura Garcia Silva, Universidade Anhanguera de São Paulo
Doutora em Educação Matemática pela PUC-SP. Professora do Programa de Pós graduação em Metodologias para o Ensino de Linguagem e suas Tecnologias, Londrina, Paraná, Brasil.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL, Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais de Língua Portuguesa, 1º e 2º Ciclos do Ensino fundamental. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro02.pdf acesso em 10 mai. 2024.

BRASIL, Base Nacional Comum Curricular: Brasília: MEC/SEF, 2018. Disponível em http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/ acesso em 10 mai. 2024.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006. (Coleção Formação de Professores).

IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

MACHADO, N. J. O Pirulito do Pato. 5ª edição. 24p. São Paulo: Scipione, 2003.

_________, N.J. Matemática e Língua Materna: análise de uma Impregnação Mútua. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1998.

XXXXX 2019

SMOLE C: CÂNDIDO Patrícia STANCANELLI, Renata: Matemática e Literatura infantil. Belo Horizonte; Lê, 1998.

__________, K.C.S; Diniz, M.I. (Org.). (2001). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades Básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001. 260

__________,K.S.; DINIZ, M.I.; MILANI, E.. Cadernos do Mathema: Jogos de matemática de 6º a 9º ano. Porto Alegre: Artmed, 2007.

SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 4, p. 4-14, 1986.

_____________. Autonomy and obligation: the remote control of teaching. In L.S. Shulman e G.Sykes (Eds). Handbook of teachind and policy, New York:Longman, 1983.

SPINILLO, A. G. A importância do referencial de ‘metade’ e o desenvolvimento do conceito de proporção. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 1992. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17142 acesso em 10 mai. 2024.

Published
2024-11-28
How to Cite
MIRANDA, M. DE S.; SILVA, A. DA F. G. Children’s literature and fractions: Expanding the teacher’s professional knowledge. Revemop, v. 6, p. e2024029, 28 Nov. 2024.
Section
Mathematics and Literature: different times, different writings and different us