Children's literature and fractions: Expanding the teacher's professional knowledge

Keywords: Study groups, Teaching professional knowledge, Teaching fractions, Children's literature

Abstract

This study investigates the (re)signification of the professional knowledge of teaching fractions of a group of teachers, using children's literature as a teaching resource. The qualitative research was conducted with 15 teachers from a public school in the North Zone of São Paulo. The methodological procedures included data analysis through recordings, protocols, and classroom observation, following the steps described by Bardin. Based on Shuman, the results indicate that teachers recognized the importance of integrating literature into mathematics teaching since the first years of schooling, aligning their practices with BNCC guidelines. The study highlights the development of knowledge of the subject taught and can also expand teachers' pedagogical knowledge of content and curriculum.

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Author Biographies

Mirtes de Souza Miranda, Grupo Pituca

Doutora em Educação Matemática formada pela UNIAN (2019). Mestre em Educação Matemática formada pela Universidade Anhanguera de São Paulo (2014). Licenciada em Pedagogia pelo Instituto Superior de Cotia (2003). Pós-Doutorado pela Universidade Federal de Grande Dourados (2022).

Angelica da Fontoura Garcia Silva, Universidade Anhanguera de São Paulo

Doutora em Educação Matemática pela PUC-SP. Mestre em Educação pelo Programa Educação: História Política e Sociedade da PUC-SP . Fez estágio de doutoramento Sandwich em 2006, na Escola Superior de Educação de Lisboa sob a supervisão da professora Maria de Lurdes Serrazina. De 2008 a 2022 foi professora contratada pelo Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da Universidade Anhanguera de São Paulo . Hoje é professora do Programa de Pós-graduação em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias na Unopar.

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Published
2024-11-28
How to Cite
MIRANDA, M. DE S.; SILVA, A. DA F. G. Children’s literature and fractions: Expanding the teacher’s professional knowledge. Revemop, v. 6, p. e2024029, 28 Nov. 2024.
Section
Mathematics and Literature: different times, different writings and different us