Storytelling: an active methodology for Mathematics teaching through narratives
Abstract
In a society that needs valorize cooperation, collaboration, creativity and criticality, is essential rethink the educational practices and explore new ways of teaching. In this respect, emerge the active methodologies, promoting the student protagonism. This research proposes the Storytelling as an active methodology in Mathematics teaching. Although summarized as storytelling, the Storytelling includes other meanings, technical and artistic, being an effective communicative tool in publicity. So, the research explored its educational potential, presenting concepts and promoting a course for teachers. Its central question was: how to use Storytelling in teaching Mathematics? An applied, qualitative and exploratory research was realized, using Action Research methods, utilizing questionnaires and field diaries in extension course. The results indicate Storytelling as an efficient methodology, which promotes an integral education and the student protagonism.
Downloads
References
CAMPBELL, Joseph. O Herói de Mil Faces. Tradução Adail Ubirajara Sobral. 10. Ed. São Paulo: Cultrix/Pensamento, 1997.
COSTA, Wedeson Oliveira; OLIVEIRA, Andreia Maria Pereira de. A participação de professores na elaboração de tarefas matemáticas em um trabalho colaborativo. Revemop, v. 1, n. 1, p. 105 - 125, 1 jan. 2019.
COZER, Paty. Como surgiu essa história de Storytelling? Narrative, 2018. Disponível em: https://encurtador.com.br/delIL. Acesso em: 14 ago. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GONÇALVES, Ana Paula. Perguntas e Histórias sobre o Infinito Matemático: o que os estudantes da educação básica desejam saber acerca da história cultural do infinito? 2019. Dissertação (Mestrado em História das Ciências e das Técnicas e Epistemologia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.
LOVATO, Fabricio Luis; MICHELOTTI, Ângela; SILVA, Cristiane Brandão da; LORETO, Elgion Lucio da Silva. Metodologias Ativas de Aprendizagem: uma breve revisão. Acta Scientiae, v. 20, n. 2, p. 154-171, 2018.
MARTINSON, Júlia. Jornada do Herói: o que é, suas etapas e como utilizar. Agência de Resultados, 2021. Disponível em: https://encurtador.com.br/aiyHN. Acesso em: 17 jan. 2024.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. (Org.). Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
MOREIRA, Geraldo Eustáquio; SILVA, Janaína Mendes Pereira da; LIMA, Paulo Vinícius Pereira de. Revisão sistemática das contribuições de Malba Tahan para a Educação Matemática (2014-2017). Revemop, v. 1, n. 3, p. 379-396, 1 set. 2019.
OLIVEIRA, Cristiane Coppe de; SILVA, Flavia de Fátima Santos. “Ele mudou a maneira como eu enxergava a Matemática!”: a entrevista como um caminho para a prática pedagógica. Revemop, v. 1, n. 3, p. 420-440, 1 set. 2019.
PALACIOS, Fernando; TERENZZO, Martha. O Guia Completo do Storytelling. Rio de Janeiro: Alta Books, 2016.
PARANÁ. Metodologias Ativas. Curitiba: SEED, 2021.
PRODANOV, Cleber Cristiano.; FREITAS, Erani Cesar de. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SOUSA, Renata Teófilo de; AZEVEDO, Italândia Ferreira de; ALVES, Francisco Régis Vieira. Jogos de RPG: uma proposta didática para aulas de Matemática. Desenvolvimento Curricular e Didática, v. 12, n. 5, p. 329-343, dez. 2020.
TAHAN, Malba. O homem que calculava. Rio de Janeiro: Record, 2013.
TEODOSIO, Elaine de Sousa. Storytelling como uma Metodologia Ativa no Ensino de Matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 8, n. 23, p. 258-268, abr. 2021.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-Ação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
VALENÇA, Marcelo; TOSTES, Ana Paula Balthazar. O Storytelling como Ferramenta de Aprendizado Ativo. Revista Carta Interdisciplinar, Belo Horizonte, v. 14, n. 2, p. 221-243, 2019.
XAVIER, Adilson. Storytelling: histórias que deixam marcas. Rio de Janeiro: Best Business, 2015.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.