“The Hunger Games” in Mathematics classes: a pedagogical proposal

Keywords: Mathematics and Literature, Hunger Games, High school, Dystopia

Abstract

The article presents a proposal for practice to be carried out with high school students, or undergraduates, based on reading the book “The Hunger Games”, by Suzanne Collins. It was possible to identify mathematical aspects implicit in the narrative and thus the problem situation was created: what is the probability of Katniss and/or Gale being drawn to participate in the Hunger Games? Furthermore, a possible resolution is presented using statistical data from the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE). It is noted that each teacher, when proposing this activity in class, may find paths and conclusions different from those presented in this article. Reading the book, or even just the excerpt presented here, can give rise to different mathematical interpretations for each reader who ventures through the story, making this exercise provocative for both student and teacher.

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Author Biography

Andréia Dalcin, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui Doutorado (2008) e Mestrado (2002) em Educação área de Educação Matemática pela Universidade Estadual de Campinas; graduação em Licenciatura em Ciências: Habilitação Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (1996). Desenvolve pesquisas nos campos da História da Educação Matemática e Formação de Professores. Atualmente atua como professora Associada na Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS - FACED/ Departamento de Ensino e Currículo. Atua como docente e pesquisadora permanente no Programa de Pós Graduação em Ensino de Matemática do Instituto de Matemática e Estatística UFRGS e como colaboradora no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática PPGECEM, da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática REAMEC. Líder do Grupo de Pesquisa História, Filosofia e Educação Matemática - HIFEM. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, pesquisando e orientado principalmente nos seguintes temas: ensino de matemática, educação, história e filosofia da matemática e da educação matemática, formação de professores de matemática e ciências, formação de professores para Educação do Campo e conexões entre a Matemática e as Artes. Coordenou o Subprojeto Matemática do PIBID/UFRGS de 2013 a 2017. Coordena o Projeto de extensão Laboratórios de Matemática em escolas públicas desde 2017.

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Published
2024-12-17
How to Cite
HECKLER STACHELSKI, A.; DALCIN, A.; NUNES, L. N. “The Hunger Games” in Mathematics classes: a pedagogical proposal. Revemop, v. 6, p. e2024035, 17 Dec. 2024.
Section
Mathematics and Literature: different times, different writings and different us