Criticality in Modeling in Mathematics Education: Voices in Research

Keywords: Mathematical Modeling, Criticality, Mapping of Theses and Dissertations, Mathematics Education

Abstract

This article aims to identify the different approaches and focuses of criticality in research developed in the area of ​​modeling in mathematics education in Brazil. To this end, we conducted mapping research in the CAPES Catalog of Theses and Dissertations, selecting nine academic theses, 16 academic dissertations, and 25 professional dissertations, published from 2000 to 2022, for analysis. Regarding the approaches and focuses of criticality, the mapping revealed that most of the mapped works explicitly base their foundation on critical mathematics education proposed by Ole Skovsmose, as well as others based on the development of John Dewey’s critical thinking, highlighting those that emphasize the importance of maintaining a critical stance throughout the entire Modeling process or, specifically, in some of its stages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Messias Santos de Morais, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP
Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Professor da Secretaria de Educação da Bahia (SEC-BA), Alagoinhas, Bahia, Brasil
Frederico da Silva Reis, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, Minas Gerais, Brasil.
Aldo Peres Campos e Lopes, Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
Doutor em Matemática pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor da Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI), Itabira, Minas Gerais, Brasil.

References

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de; BRITO, Dirceu dos Santos. O conceito de função em situações de Modelagem. Zetetiké, Campinas, v. 13, n. 23, p. 63-83, 2005.

ARAÚJO, Jussara de Loiola. Cálculo, tecnologias e modelagem matemática: as discussões dos alunos. 2002. 173 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2002.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem Matemática: concepções e experiências de futuros professores. 2001. 253 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2001.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Mathematical Modelling in Classroom: a socio-critical and discursive perspective. ZDM, Cham, v. 38, n. 3, p. 293-301, 2006.

BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com Modelagem Matemática: uma nova estratégia. São Paulo: Contexto, 2002.

BEAN, Dale. Modelagem: uma conceituação criativa da realidade. In: ENCONTRO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA DE OURO PRETO, 4., 2009, Ouro Preto. Anais [...]. Ouro Preto: UFOP, 2009. p. 90-104.

BIEMBENGUT, Maria Salett; HEIN, Nelson. Modelagem Matemática no Ensino. São Paulo: Contexto, 2003.

BURAK, Dionísio. Modelagem Matemática sob um olhar de Educação Matemática e suas implicações para a construção do conhecimento matemático em sala de aula. Revista de Modelagem na Educação Matemática, Blumenau, v. 1, n. 1, p. 10-27, 2010.

BURAK, Dionísio; KLÜBER, Tiago Emanuel. Educação Matemática: contribuições para a compreensão da sua natureza. Acta Scientiae, Canoas, v. 10, n. 2, p. 93-106, 2008.

CALDEIRA, Ademir Donizeti. Modelagem Matemática: um outro olhar. Alexandria, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 33-54, 2009.

CAVALCANTI, José Dilson Beserra. A noção de relação ao saber: História e Epistemologia, panorama do contexto francófono e mapeamento de sua utilização na literatura científica brasileira. 2015. 428 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2015.

DEWEY, John. Democracia e Educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.

FIORENTINI, Dario; GRANDO, Regina Célia; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra; CRECCI, Vanessa Moreira; LIMA, Rosana Catarina Rodrigues de; COSTA, Marina Carravero. O professor que ensina matemática como campo de estudo: concepção do projeto de pesquisa. In: FIORENTINI, Dario; PASSOS, Carmem Lúcia Brancaglion; LIMA, Rosana Catarina Rodrigues de (org.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001 – 2012. Campinas: UNICAMP, 2016. p. 17-41.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

JACOBINI, Otávio Roberto. A modelagem matemática como instrumento de ação política na sala de aula. 2004. 225 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2004.

KAISER, Gabriele; SRIRAMAN, Bharath. A global survey of international perspectives on modelling in mathematics education. ZDM, Cham, v. 38, n. 3, p. 302-310, 2006.

KLÜBER, Tiago Emanuel; BURAK, Dionísio. Concepções de Modelagem Matemática: contribuições teóricas. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 17-34, 2008.

LOPES, Aldo Peres Campos. Contrapondo a ideologia da certeza por meio do conhecimento reflexivo na Modelagem Matemática. Bolema, Rio Claro, v. 37, n. 77, p. 936-957, 2023.

LOPES, Aldo Peres Campos. Formação de professores e a Modelagem Matemática na perspectiva crítica: um panorama de teses e dissertações brasileiras. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, Passo Fundo, v. 6, n. 2, p. 121-149, 2024.

LOPES, Aldo Peres Campos; PACHECO, João Vítor Pena. Panorama das pesquisas brasileiras em Modelagem Matemática no Ensino Superior pela perspectiva da Educação Matemática Crítica. Alexandria, Florianópolis, v. 16, n. 2, p. 181-212, 2023.

LOPES, Aldo Peres Campos; REIS, Frederico da Silva. Teaching Modeling via Google Meet: a new perspective on Mathematics. Zetetiké, Campinas, v. 31, n. 1, p. 1-16, 2024.

MENEZES, Rhômulo Oliveira; BAIRRAL, Marcelo Almeida. Um mapeamento de pesquisas sobre atividades de Modelagem Matemática desenvolvidas de forma online. Revemop, Ouro Preto, v. 3, n. 1, p. 1-16, 2021.

ROCHA, André Luiz; PINTO, Marcia Maria Fusaro. A Modelagem Matemática na educação como recurso na formação crítica dos alunos no Ensino Fundamental. Revemop, Ouro Preto, v. 2, n. 1, p. 1-28, 2020.

SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus, 2008.

Published
2025-09-30
How to Cite
MORAIS, M. S. DE; REIS, F. DA S.; LOPES, A. P. C. E. Criticality in Modeling in Mathematics Education: Voices in Research. Revemop, v. 7, p. e2025010, 30 Sep. 2025.
Section
Article