MEC Ordinance 2117/2019: Challenges faced by mathematics teaching degree students from the perspective of content knowledge

Keywords: In-person education, Distance learning, Teacher education, Mathematics teacher education

Abstract

This article aims to analyze the development of content knowledge and the challenges faced by prospective mathematics teachers in light of the implementation of MEC Ordinance No. 2117/2019. This qualitative research was conducted with 17 students enrolled in a Mathematics teaching program at a federal institute in Minas Gerais, Brazil. Data collection was conducted through a semi-structured questionnaire and interviews, involving all 17 students. The theoretical framework was based on the concept of professional teaching knowledge and the different modalities of education. The results indicated signs of content knowledge development among the students, with the main challenges identified being the need for autonomy, focus, and quality internet access.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Cristina Pinto, Universidade Federal de Ouro Preto
Mestre em Educação Matemática Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Professora de Ensino básico técnico e tecnológico substituta do Instituto Federal De Minas Gerais (IFMG), São João Evangelista, Minas Gerais, Brasil. Departamento de Educação e Tecnologias (DEETE) da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, Minas Gerais, Brasil.
Inajara de Salles Viana Neves, Instituto Federal de Minas Gerais
Doutora em Educação Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora Adjunta do Departamento de Educação e Tecnologias (DEETE) da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, Minas Gerais, Brasil.

References

ALMEIDA et al. Categorias teóricas de Shulman: revisão integrativa no campo da formação docente. Cad. Pesqui. v. 49, n.174 p. 130-150, out/dez. 2019

BARDIN. L. (1977) Análise de conteúdo. Lisboa, Edições 70.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 2.117, datada de 6 de dezembro de 2019. Disponível em: PORTARIA MEC Nº 2.117, DE 6 DE DEZEMBRO DE 2019 – Legislação – Semesp. Acesso em: 03 jun. 2023.

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de dezembro de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 dez. 2017. Disponível em: . Acesso em: 16 mar. 2024.

BRASIL. MEC. Nota sobre a Resolução CNE/CP nº 02/2019 - BNC Formação Inicial de Professores. Bento Gonçalves, 15 set. 2021. Disponível em: NOTA-RESOLUCAO-02_2019-2.pdf. Acesso em: 29 jan. 2025

COSTALONGA, Kessya Pinitente Fabiano. Licenciatura em Pedagogia: um estudo comparativo entre as modalidades presencial e a distância. Dissertação apresentada ao Programa de Mestrado em Educação, Ciência e Tecnologia da Faculdade Vale do Cricaré, como requisito parcial para a obtenção do título de Mestre em Educação, Ciência e Tecnologia. São Mateus. 2018.

CHRISTENSEN, C.; HORN, M. B.; STAKER, H. Ensino híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução dos híbridos. Disponível em: https://porvir.org/wp-content/uploads/2014/08/PT_Is-K-12-blended-learning-disruptive-Final.pdf.Acesso em: 24 maio 2022.

GATTI, B. A. et al. Professores do Brasil: Novos Cenários de Formação. Brasília: UNESCO, 2019.

MARTINS, Lilian Cassia Bacich. Implicações da organização da atividade didática com uso de tecnologias digitais na formação de conceitos em uma proposta de ensino híbrido. 2016. 317 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Editora Vozes Limitada. 2009.

MIZUKAMI, M. G. N. Escola e desenvolvimento profissional da docência. In: GATTI, B. A.; JUNIOR, C. A. S.; NICOLETTI, M. G.; PAGOTTO, M. D. S. (Orgs.). Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo: Editora Unesp, p. 23- 54, 2013.

MORAN, J. Educação híbrida um conceito – chave para a educação, hoje. In. BACICH, L.; NETO, A.T.; TREVISANI, F.M. (orgs). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015, p. 27-39.

PASSOS, Marize Lyra Silva. MM-Híbrido - Modelo de Maturidade para Avaliação do Ensino Híbrido em Instituições de Ensino Superior. 2018. 237 f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal do rio Grande do Sul. Porto Alegre.

SHULMAN, Lee. S. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cambridge v. 57, p.1-22, 1987.

SHULMAN, Lee. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, New York v.15, n.2, p. 4-14, 1986.

VOIGT, E. A ponte sobre o abismo: a educação semipresencial como desafio dos novos tempos. Estudos Teológicos. São Leopoldo v. 47, n. 2, p. 44-56, 2007. Disponível http://www3.est.edu.br/publicacoes/estudos_teologicos/vol4702_2007/ET2007-2c_evoigt.pdf . Acesso em: 5 março. 2024.

Published
2025-09-02
How to Cite
PINTO, F. C.; NEVES, I. DE S. V. MEC Ordinance 2117/2019: Challenges faced by mathematics teaching degree students from the perspective of content knowledge. Revemop, v. 7, p. e2025009, 2 Sep. 2025.
Section
Article