Mental calculation in question: theoretical basis and reflections

Keywords: Mathematics Education, Mental Calculation, Mathematics Teaching, Basic school

Abstract

This article is the result of a Junior Researcher Program that collected bibliographical research data surveying information in articles and documents related to "mental calculation". The objective of this article is to interweave different aspects of this subject, according to the perspective of several authors. It explored the definition of mental calculation as well as strategies to develop it. In addition, different advantages that this practice can offer students have been presented. From this study, we could reflect on the importance of using mental calculation in all years of school. In conclusion, we emphasize the relevance of this theme for students and future teachers, so that they can reflect on this modality of calculation and consequently encourage their practice in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AARAUJO, Denise; SOARES, Eduardo. Calculadoras e outras geringonças na escola. Presença Pedagógica, Belo Horizonte, v. 8, n. 47, p. 22-35-27, set./out., 2002.

BIGODE, Antônio José Lopes; GIMENEZ, Joaquim. Metodologia para o ensino da aritmética: competência numérica no cotidiano. São Paulo: FTD, 2010.

BOURDENET Gilles. Le calcul mental. Activités Mathématiques et Scientifiques, Strasbourg, n. 61, p. 5-32, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Guia de Livros Didáticos: Matemática – anos finais do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/FNDE, 2017b.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Guia de Livros Didáticos: Matemática – Ensino Médio. Brasília: MEC/FNDE, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017a.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/ SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BROCARDO, Joana. Uma linha de desenvolvimento do cálculo mental: começando no 1º ano e continuando até ao 12º ano. ENCONTRO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA. Actas do PROFMAT2011. Lisboa: Associação de Professores de Matemática (APM), 2011, p. 1-13.

CARVALHO, Raquel. Calcular de cabeça ou com a cabeça? In: ENCONTRO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA. Actas do PROFMAT2011. Lisboa: Associação de Professores de Matemática (APM), 2011, p. 1-8.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.

FONTES, Cintia Gomes da. O valor e o papel do cálculo mental nas séries iniciais. 2010. 220f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo, São Paulo.

GENTILE, Paola. Cálculo mental: contas de cabeça e sem errar. Nova Escola, São Paulo, 7 mar. 2018.

GOMES, Maria Laura Magalhães. O cálculo mental na história da Matemática escolar brasileira. IN: IX ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Anais do IX ENEM: Diálogos entre a Pesquisa e a Prática Educativa. SBEM, 2007, p. 1-16.

GONÇALVES, Maria José Santana Vieira; FREITAS, José Luiz Magalhães. O cálculo mental como ferramenta e objeto durante o estudo de proporcionalidade por alunos do 7º ano do Ensino Fundamental. In: XII ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Anais do XII EBRAPEM. Rio Claro, UNESP, 2008, p. 1-10.

GUIMARÃES, Sheila Denize; FREITAS, José Luiz Magalhães de. Um olhar sobre o papel do cálculo mental para a aprendizagem de conceitos matemáticos nos anos iniciais do Ensino Fundamental. IN: IX ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Anais do IX ENEM: Diálogos entre a Pesquisa e a Prática Educativa. SBEM, 2007, p. 1-11.

HOLANDA, Aurélio Buarque de. Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. 5. ed. Curitiba: Positivo, 2014.

PARRA, Cecilia. Cálculo mental na escola primária. In: PARRA, Cecilia; SAIZ, Irma. Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas. Tradução de Juan Acuña Llorens. Porto Alegre: Artmed, 1996, p.186-235.

PONTE, João Pedro da; BRANCO, Neusa; MATOS, Ana. Álgebra no ensino básico. Lisboa: DGIDC, 2009.

RIBEIRO, Raquel. Cálculo mental: quanto mais diversos os caminhos, melhor. Nova Escola, São Paulo, 1 abr. 2005.

Published
2019-09-01
How to Cite
CONTI, K. C.; NUNES, L. M. DE A. Mental calculation in question: theoretical basis and reflections. Revemop, v. 1, n. 3, p. 361-378, 1 Sep. 2019.
Section
Article