Arithmetic and Geometric Progressions: views from the books of Arithmetic and Algebra of Serrasqueiro and Ottoni

Keywords: Colégio Pedro II, High school, Progressions, Adelino Serrasqueiro, Cristiano Ottoni

Abstract

When looking at textbooks used in Brazil, we notice that the Progressions were present between the contents of Arithmetic and Algebra, oscillating between these fields throughout the nineteenth century. This article is part of a research and aims to investigate how the Progressions were configured in the proposals for the teaching of Mathematics in secondary school in the nineteenth century in textbooks of Algebra and Arithmetic. The textbooks Tratado Elementar de Arithmetica and Tratado de Algebra Elementar written by the Portuguese José Adelino Serrasqueiro and Elementos de Arithmetica e Elementos de Algebra written by the Brazilian Cristiano Benedito Ottoni, were considered for analysis, especially since they were adopted in the Colégio Pedro II, reference institution for Brazilian secondary education during the 19th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Gilberto Luiz. (Org.). Textos escolares no Brasil: clássicos, compêndios e manuais didáticos. Campinas: Autores Associados, 2015.

BELTRAME, Josilene. Os programas de ensino de Matemática do Colégio Pedro II: 1837-1932. 2000. 267f. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Departamento de Matemática. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Em foco: história, produção e memória do livro didático (Apresentação). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 471-473, set./dez. 2004.

CARR, Edward Hallet. Que é História? Tradução Lúcia Mauricio de Alverga. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

CORRÊA, Rosa Lydia Teixeira Corrêa. O livro escolar como fonte de pesquisa em História da Educação. Cadernos Cedes, Campinas, v. 20, n. 52, p. 11-24, nov. 2000.

FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VIDAL, Diana Gonçalves. Os tempos e os espaços escolares no processo de institucionalização da escola primária no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 14, p. 19-34, maio/ago. 2000.

GALVÃO, Ana Maria de Oliveira; LOPES, Eliane Marta Teixeira. Território plural: a pesquisa em História da Educação. São Paulo: Ática, 2010.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti; SOUZA, Luzia Aparecida de. Elementos de História da Educação Matemática. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.

HENRIQUES, Helena Castanheira; OLIVEIRA, Cristina Teles de; MAGALHÃES, Fernando. O tributo do ensino militar na escolarização matemática. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13, 2011, Recife. Anais da XIII CIAEM. Recife: CIAEM, 2011, p. 1-13.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, v. 1, n. 1, p. 9-43, jan./jun. 2001.

MIGUEL, Antônio; MIORIM, Maria Ângela. Os logaritmos na cultura escolar brasileira. Campinas, Rio Claro: Gráfica da FE-Unicamp / Sociedade Brasileira de História da Matemática, 2002.

OTTONI, Chiristiano Benedicto. Elementos de Algebra. 8. ed. Rio de Janeiro: Livraria Classica de Alves e Comp., 1893.

OTTONI, Christiano Benedicto. Elementos de Arithmética. 2. ed. Rio de Janeiro: Tipographia Universal de Laemmert, 1855.

SERRASQUEIRO, José Adelino. Tratado de Algebra Elementar. 12. ed. Coimbra: Livraria Central de J. Diogo Pires – Sucessoras, 1918.

SERRASQUEIRO, José Adelino. Tratado Elementar de Arithmetica. 20. ed. Coimbra: Livraria Central de J. Diogo Pires – Sucessoras, 1919.

SHUBRING, Gert. Pesquisar sobre a história do ensino da Matemática: metodologia, abordagens e perspectivas. In: ENCONTRO DE INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, XII, Beja. Actas do XII EIEM, Beja: SPCE (Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação), 2004, p. 5-20.

SILVA, Circe Mary Silva da. O livro didático de Matemática do Brasil no século XIX. In: FOSSA, John Andrew. (Org.). Facetas do Diamante: ensaios sobre Educação Matemática e História da Matemática. Rio Claro: Editora da SBHMat, 2000, p. 109-162.

SOARES, Magda Becker. Um olhar sobre o livro didático. Presença Pedagógica, Belo Horizonte, v. 2, n. 12, p. 53-63, nov./dez. 1996.

VALENTE, Wagner Rodrigues. Uma História da Matemática Escolar no Brasil (1730-1930). São Paulo: Annablume, 1999.

VECHIA, Ariclê; LORENZ, Karl Michael. Programas de ensino da escola secundária brasileira: 1850-1951. Curitiba: Editora do Autor, 1998.

Published
2019-05-01
How to Cite
NEVES, T. D.; SOARES, F. DOS S. Arithmetic and Geometric Progressions: views from the books of Arithmetic and Algebra of Serrasqueiro and Ottoni. Revemop, v. 1, n. 2, p. 313 - 336, 1 May 2019.
Section
Article