Mathematical Modeling in education as a resource in the students’ critical education at school

Keywords: Mathematical Modeling, Critical Mathematics Education, Landscapes of Investigation

Abstract

This article presents results from research on possibilities and limits of an intervention at school using mathematical modeling from a critical perspective as a resource for teaching. The focus is on mathematical reflections emerging in a modeling scenario constituted as landscape for investigation, accounting for contributions to critical education of participants. Skovsmose (2000, 2001, 2008) and the methodology in Skovsmose and Borba (2004) are references for the project development. Participants are the first author and six students from a public school. Results show that the modeling activities emerge as triggers for reflections on mathematics and its use, expanding students’ initial views identifying mathematical knowledge with the Mathematics taught at school and reducing it to the four operations in its daily use, while contributing to critical mathematical education of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Jussara de Loiola. Brazilian research on modelling in Mathematics Education. ZDM: Mathematics Education, v. 42, n. 2, p. 337-248, mar. 2010.

ARAÚJO, Jussara de Loiola. Modelagem Matemática no curso de Geografia: prática educacional e contexto de uma pesquisa. In: III SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2006, Águas de Lindóia. Resumos do III SIPEM. São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, SBEM, 2006, p. 157-158.

ARAÚJO, Jussara de Loiola. Relação entre Matemática e realidade em algumas perspectivas de modelagem matemática na Educação Matemática. In: BARBOSA, Jonei Cerqueira; CALDEIRA, Ademir Donizeti; ARAÚJO, Jussara de Loiola. (Org.) Modelagem Matemática na Educação Matemática Brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2007, p. 17-32.

ARAÚJO, Jussara de Loiola. Uma abordagem sócio crítica da Modelagem Matemática: a perspectiva da Educação Matemática Crítica. Alexandria, Florianopolis, v. 2, n. 2, p. 55-68. 2009.

ARAÚJO, Jussara de Loiola; FUSARO, Márcia Maria; LUZ, Cristian, Reis; RIBEIRO, Ana Regina. Efemeridade dos cenários para investigação em um episódio de sala de aula de Matemática com tecnologias. Zetetiké, Campinas, v. 16, n. 29, p.7-40, jan./jun. 2008.

BARBOSA, Jonei Carlos. A prática dos alunos no ambiente de Modelagem Matemática: o esboço de um framework. In: BARBOSA, Jonei Cerqueira; CALDEIRA, Ademir Donizeti; ARAÚJO, Jussara de Loiola. (Org.) Modelagem Matemática na Educação Matemática Brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2007, p. 161-174.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem Matemática: O que é? Por quê? Como? Veriatati, n. 4, p. 73-80. 2004.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: 24ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 2001, Caxambu. Anais da 24ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED. Rio de Janeiro: ANPED, 2001, p. 1-12.

BARBOSA, Jonei Cerqueira; CALDEIRA, Ademir Donizeti; ARAÚJO, Jussara de Loiola. (Org.) Modelagem Matemática na Educação Matemática Brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2007.

BORBA, Marcelo de Carvalho; PENTEADO, Miriam Godoy. Informática e Educação Matemática. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

BORBA, Marcelo de Carvalho; SKOVSMOSE, Ole. A ideologia da certeza em Matemática. In: SKOVSMOSE, Ole. A Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus, 2001, p. 127-148.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática. São Paulo, SP: Editora Ática, 1990.

FIORENTINI, Dario. Alguns modos de ver e conceber o ensino da Matemática no Brasil. Zetetiké, Campinas, v. 3, n. 4, p. 1-37, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 42 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

PONTE, João Pedro; QUARESMA, Marisa. Teachers’ professional practice conducting mathematical discussions. Educational Studies of Mathematics, v. 93, n.1, p. 51-66, feb. 2016.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Cultural assertions and challenges towards pedagogical action of an Ethnomathematics Program. For the Learning of Mathematics, v. 27, n. 1, p. 10-16, mar. 2007.

SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Bolema, Rio Claro, v. 13, n. 14, p. 66- 91. 2000.

SKOVSMOSE, Ole. Desafios de reflexão em Educação Matemática Crítica. Papirus, 2008.

SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. 4. ed. Papirus, 2001.

SKOVSMOSE, Ole; BORBA, Marcelo de Carvalho. Research methodology and Critical Mathematics Education. In: VALERO, Paola; ZEVEMBERGEN, Robyn. (Ed.). Researching the sócio-political dimension of Mathematics Education: issues of power in theory and methodology. New York: Kluwer Academic Publishers, 2004, p. 207-226.

SOUSA, Danielly Barbosa de; RÊGO, Rômulo Marinho do. O uso da Modelagem Matemática no estudo de Geometria no 8º ano do Ensino Fundamental. In: XIII ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2009, Goiânia. Anais do XIII EBRAPEM. Goiânia: UFG, 2009, p. 1-20.

Published
2020-04-22
How to Cite
ROCHA, A. L.; PINTO, M. M. F. Mathematical Modeling in education as a resource in the students’ critical education at school. Revemop, v. 2, p. e202017, 22 Apr. 2020.
Section
Article