Contributions of Information and Communication Technologies to the education of Mathematics teachers in distance modality
Abstract
The present work presents a research that investigated the contributions of Information and Communication Technologies to the Education of Mathematics Teachers in the modality called Distance Education. The theoretical-bibliographic reference includes works of Mathematics Education related to Technologies, Teacher Education and Distance Education. The field research was carried out with undergraduate students in Mathematics in the distance modality at Federal University of Ouro Preto (UFOP), located in Minas Gerais from exploratory activities on various contents of Functions of the 1st and 2nd grades, Trigonometric Functions and Polynomial Functions were implemented using the GeoGebra software. The final considerations point out that the main contributions were the development of essential competences and skills of future teachers, in addition to a change of perspective in relation to their future practice pedagogical.
Downloads
References
ACCIOLI, Rosangela Mengai. Robótica e as transformações geométricas: um estudo exploratório com alunos do Ensino Fundamental. 2005. 224f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Biaconcini. Formando professores para atuar em ambientes virtuais de aprendizagem. In: ALMEIDA, Fernando José de. (Org.). Projeto Nave — Educação a distância: formação de professores em ambientes virtuais e colaborativos de aprendizagem. São Paulo: Projeto Nave, 2001, p. 79-82.
ALRØ, Helle; SKOVSMOSE, Ole. Diálogo e aprendizagem em Educação Matemática. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
ASSMANN, Hugo. Reencantar a Educação: rumo à sociedade aprendente. Petrópolis: Vozes, 2004.
BAIRRAL, Marcelo de Almeida. Compartilhando e construindo conhecimento matemático: análise do discurso nos chats. Bolema, Rio Claro, v. 17, n. 22, p. 37-61, set. 2004.
BELINE, Willian; COSTA, Nielce Meneguelo Lobo da. (Org.). Educação Matemática, Tecnologia e Formação de Professores: algumas reflexões. Campo Mourão: FECILCAM, 2010.
BIANCHINI, Barbara Lutaif; LIMA, Gabriel Loureiro; GOMES, Eloiza. Possibilidades de novas pesquisas em Cálculo, Análise e Álgebra Linear a partir de um mapeamento das investigações do GT04. REnCiMa, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 112-124, 2019.
BITTAR, Marilena. A abordagem instrumental para o estudo da integração da tecnologia na prática pedagógica do professor de Matemática. Educar em Revista, Curitiba, n. 1, p. 157-171, 2011.
BORBA, Marcelo de Carvalho. Tecnologias Informáticas na Educação Matemática e reorganização do pensamento. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999, p. 285-295.
BORBA, Marcelo de Carvalho; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos; ZULATTO, Rúbia Barcelos Amaral. Educação a distância online. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
BORBA, Marcelo de Carvalho; VILLARREAL, Mónica Ester. Humans-with-Media and the Reorganization of Mathematical Thinking: Information and Communication Technologies, Modeling, Visualization and Experimentation. New York: Springer, 2005.
BRASIL. Decreto n. 5622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 20 dez. 2005.
BRASIL. Lei n. 9395, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.
FERREIRA, Ana Cristina; MIORIM, Maria Ângela O grupo de trabalho em Educação Matemática: análise de um processo vivido. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2, 2003, Santos. Anais do II SIPEM. São Paulo: SBEM, 2003, p. 1-20.
GRAVINA, Maria Alice; SANTAROSA, Lucila Maria Costi. A aprendizagem da Matemática em ambientes informatizados. In: CONGRESSO DA REDE IBEROAMERICANA DE INFORMÁTICA EDUCATIVA, 4, 1998, Brasília. Anais do IV RBIE. Brasília: RBIE, 1998, p. 1-24.
LEIVAS, José Carlos Pinto. Imaginação, Intuição e Visualização: a riqueza de possibilidades da abordagem geométrica no currículo de cursos de Licenciatura de Matemática. 2009. 294f. Tese (Doutorado em Educação) — Setor de Educação. Universidade Federal do Paraná. Curitiba.
MISKULIN, Rosana. Giaretta Sguerra; PEREZ, Geraldo; SILVA, Mariana; MONTREZOR, Camila; SANTOS, Cristiane Rodrigues; TOON, Eduard; LIBONI FILHO, Paulo Antonio; SANTANA, Pedro Henrique. Identificação e análise das dimensões que permeiam a utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação nas aulas de Matemática no contexto da formação de professores. Bolema, Rio Claro, v. 19, n. 26, p. 103-123, 2006.
MORAIS, Maria Cândida. (Org.). Educação a Distância: fundamentos e práticas. Campinas: NIED / Unicamp, 2002.
MORAN, José Manuel. Mudar a forma de ensinar e de aprender com as tecnologias. Interações, São Paulo, v. 5, n. 9, p. 57-72, jan./jun. 2000.
MORAN, José Manuel. O que é Educação a Distância. 2002. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/dist.pdf
PENTEADO, Miriam Godoy. O computador na perspectiva do desenvolvimento profissional do professor. 1997. 127f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.
PIMENTEL, Ricardo Antônio; PAULA, Maria José de. A dinâmica dos processos de aprendizagem em uma atividade de investigação. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 9, 2007, Belo Horizonte. Anais do IX ENEM: Diálogos entre a pesquisa e a prática educativa. Belo Horizonte: SBEM, 2007, p. 1-16.
REIS, Frederico da Silva; ALVES, Davis Oliveira; BRITO, Alexandre Botelho; CAMARGOS, Chrisley Bruno Ribeiro; ESTEVES, Fausto Rogério; MACHADO, Ronaldo Asevedo. Tecnologias Informacionais e Comunicacionais no ensino de Matemática: a produção de atividades investigativas num curso de Mestrado Profissional em Educação Matemática. e-xacta, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 1-8, 2008.
REIS, Frederico da Silva; COMETTI, Márcio Antônio; SANTOS, Edson Crisostomo dos. Contribuições do GeoGebra 3D para a aprendizagem de Integrais Múltiplas no Cálculo de Várias Variáveis. REnCiMa, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 15-29, 2019.
RICHIT, Adriana. Projetos em Geometria Analítica usando software de Geometria Dinâmica: repensando a formação inicial docente em Matemática. 2005. 215f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Vinho e Queijo: Etnomatemática e Modelagem! Bolema, Rio Claro, v. 16, n. 20, p. 1-16, 2003.
SCUCUGLIA, Ricardo. A investigação do Teorema Fundamental do Cálculo com calculadoras gráficas. 2006. 145f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
VALENTE, José Armando. Criando ambientes de aprendizagem via rede telemática: experiências na formação de professores para o uso da informática na educação. In: VALENTE, José Armando. (Org.). Formação de educadores para o uso da informática na escola. Campinas: NIED / UNICAMP, 2003, p. 1-19.
VALENTE, José Armando. O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: NIED / UNICAMP, 1999.
ZEICHNER, Kenneth. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Tradução de Afonso José Carmona Teixeira, Maria João de Carvalho e Maria Nóvoa. Lisboa: EDUCA, 1993.
ZEICHNER, Kenneth. Políticas de formação de professores nos Estados Unidos: como e por que elas afetam vários países do mundo. Tradução de Cristina Antunes. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
ZEICHNER, Kenneth. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Tradução de Marcelo de Almeida Pereira. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.