Ethnomathematics in the initial formation of future Mathematics teachers: revealing looks and brands

Keywords: Ethnomathematics, Mathematics teacher initial training, Curriculum

Abstract

This article is based on a doctoral research that aimed to analyze how the discipline of the training curriculum in the Mathematics Degree, which bears the word Ethnomathematics in the title, can contribute to the construction of the knowledge of future mathematics teachers. We identified through consultation on e-MEC platform  the courses that present a discipline called Ethnomathematics, we chose as subjects of the research the current professor of the discipline and students who have already studied this discipline. We have a total of 37 subjects for research: 5 teachers who teach the discipline Ethnomathematics and 32 students who have already studied it. The methodology involved an interview with each of these teachers and an electronic questionnaire with each of these students. Then we seek to establish articulations, approximations and distance between the speeches. This article brings some partial results of the research, and addresses some contributions of Ethnomathematics, in terms of breaking paradigms in relation to the universality of Mathematics and its implications in the perspective of teaching and learning of future teachers. The graduates who participated in the research pointed out as marks: the need to value the social, economic and cultural context of future students, the recognition of Mathematics as a human construction and one of the existing ethnomathematics, the opening for dialogue and the humanization of the process of teaching learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gisele Americo Soares, UNESA e AEDB

Doutora em Educação pela Universidade Federal  Fluminense  (UFF), campus Gragoatá. Professora da Universidade Estácio de Sá, AEDB e Rede Estadual de Ensino do Rio de Janeiro. Resende, RJ, Brasil

Maria Cecilia Fantinato, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), campus São Paulo. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil.

References

BARALDI, Ivete Maria. Refletindo sobre as concepções matemáticas e suas implicações para o ensino diante do ponto de vista dos alunos. Mimesis, Bauru, v. 20, n. 1, p. 07-18,1999.

BARTON, Bill. Dando sentido a Etnomatemática: Etnomatemática fazendo sentido. In: RIBEIRO, José Pedro Machado; DOMITE, Maria do Carmo Santos; FERREIRA, Rogério (Orgs). Etnomatemática: papel, valor e significado. 2. ed. São Paulo: Zouk, 2004, p. 39-74.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Educação Matemática (Org.) 2. ed. São Paulo: Centauro, 2005.

CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. As noções de erro e fracasso no contexto escolar. In: AQUINO, J. G. (Org.). Erro e fracasso na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1997.

CHARLOT, Bernard. A noção de relação com o saber: bases de apoio teórico e fundamentos antropológicos. In: CHARLOT, Bernard (Org.). Os jovens e o saber: perspectivas mundiais. Porto Alegre: ARTMED Editora, 2001, p. 15-31.

CORTELLA, Mário Sérgio. A escola e o conhecimento: fundamentos epistemológicos e políticos. São Paulo, Cortez: Instituto Paulo Freire, 2006.

CRAWFORD, Kate; ADLER, Jill. Teachers as Researchers in Mathematics Education. In: BISHOP, Alan et al. (Ed.) International Handbook of Mathematics Education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1996, p. 1187-1208.

D’AMBROSIO, Ubiratan. A Transdisciplinaridade como acesso a uma história holística, In WEIL, Pierre; D’AMBROSIO, Ubiratan; CREMA, Roberto. Rumo à Nova Transdisciplinaridade: sistemas abertos de conhecimento. São Paulo: Summus, 1993, p.75-124.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Ethnomatemathics and its place in the history and pedagogy of mathematics, In: POWEL, Arthur B.; FRANKENSTEIN, Marilyn (Eds.) Ethnomatemathics. Challenging Eurocentrism in Mathematics Education. Albany: State University of New York Press, 1997, p.13-24.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

D’AMBROSIO, Ubiratan. O Programa Etnomatemática: uma síntese. Acta Scientiae, Canoas, v. 10, n. 1, p. 7-16, jan/jun. 2008.

D’AMBROSIO, Ubiratan; FREIRE, Paulo; DOMITE, Maria do Carmo Santos. D’Ambrosio entrevista Paulo Freire. Disponível em http://vello.sites.uol.com.br/entrevista.htm, 2009. Acesso em 12 de jul. 2020.

DOMITE, Maria do Carmo Santos. Notas sobre a formação de professores e professoras numa perspectiva da etnomatemática. In: PRIMEIRO CONGRESSO BRASILEIRO DE ETNOMATEMÁTICA-CBEm1, 2000, São Paulo. Anais do CBEm1, São Paulo, 2000, p. 41-48.

DOMITE, Maria do Carmo Santos. Da compreensão sobre formação de professores e professoras numa perspectiva etnomatemática. In: KNIJNIK, G., WANDERER, F. & OLIVEIRA, C. J. (orgs.) Etnomatemática: currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2004, p. 419 a 431.

FANTINATO, Maria Cecilia. A construção de saberes matemáticos entre jovens e adultos do Morro de São Carlos. Revista Brasileira de Educação, n. 27, p.109–124, set./dez. 2004.

FANTINATO, Maria Cecilia; FREITAS, Adriano Vargas; MARCHON, Fábio Lennon. Concepções, dinâmicas e desafios da etnomatemática. In: FANTINATO, Maria Cecilia; FREITAS, Adriano Vargas (Orgs.) Etnomatemática: concepções, dinâmicas e desafios. Jundiaí: Paco, 2018, p. 217-225.

FANTINATO, Maria Cecilia, SOARES, Gisele. Américo. Etnomatemática e a Formação inicial dos Professores de Matemática: um olhar para a produção acadêmica de 2004 a 2017. 6o CONGRESSO INTERNACIONAL DE ETNOMATEMÁTICAS. 2018. Disponível em https://icem6.etnomatematica.org/index.php/icem6/icem6/paper/view/106. Acesso em 20 mar. 2020.

FERREIRA, Eduardo Sebastiani. A matemática no Pensamento de Paulo Freire. Poços de Caldas: Simpósio Paulo Freire, 1992.

FIORENTINI, Dario. A formação matemática e didático-pedagógica nas disciplinas da Licenciatura em Matemática. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, n. 18, p. 107-115, 2004.

FIORENTINI, Dario; OLIVEIRA, Ana. Teresa. Correa. Carvalho. O lugar das Matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e práticas formativas? Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 47, p. 917-938, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 29. ed. [1a ed. 1970]. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GATTI, Bernadete. A.; NUNES, Maria Muniz. R. (Orgs.) Formação de professores para a o Ensino Fundamental: Estudos de Currículo das Licenciaturas em Pedagogia, Língua Portuguesa, Matemática e Ciências Biológicas. São Paulo: FCC/DPE, 2009. Disponível em http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/textos_fcc/arquivos/1463/arquivoAnexado.pdf. Acesso em 10 de fev. de 2020.

GERDES, Paulus. Etnomatemática e Educação Matemática: uma panorâmica geral. Quadrante, Lisboa, v. 5, n. 2, p. 105 -138. 1996.

MONTEIRO, Alexandrina. A Etnomatemática em cenários de escolarização: alguns elementos de reflexão. In: KNIJNIK, Gelsa; WANDERER, Fernanda; OLIVEIRA, Claudio J. (Orgs.) Etnomatemática: currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2004.

MONTEIRO, Alexandrina; MENDES, Jackeline Rodrigues. A etnomatemática no encontro entre práticas e saberes: convergências, tensões e negociação de sentidos. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, San Juan de Pasto, v. 7, n. 3, p. 55-70, 2014.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação: Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-210, 2003.

MOREIRA, Darlinda. A Etnomatemática e a formação de professores. Discursos. Série: Perspectiva em Educação. 2004.

MOREIRA, Darlinda. Etnomatemática e mediação de saberes matemáticos na sociedade global e multicultural. In: FANTINATO, Maria Cecilia de Castello Branco (Org). Etnomatemática: novos desafios teóricos e pedagógicos. Niterói: EdUFF, 2009, p.59-68.

MOREIRA, Darlinda. Etnomatemática em diferentes contextos sociais. In: ENCONTRO DE ETNOMATEMÁTICA DO RIO DE JANEIRO, 2014, Niterói. Anais... Niterói: UFF, 2014, p. 23-36.

PASSOS, Caroline Mendes dos. Um olhar para a etnomatemática a partir da sociologia de Pierre Bourdieu. In: QUINTO CONGRESSO BRASILEIRO DE ETNOMATEMÁTICA, 2016, Goiânia. Anais... Goiânia: UFG. 2016. p. 1-16.

RIBEIRO, José Pedro Machado. Etnomatemática e a Formação e Professores Indígenas: Um Encontro necessário em meio ao diálogo intercultural. Tese (Doutorado em Educação) Universidade de São Paulo, 2006.

SERRAZINA, Maria de Lordes M. Conhecimento matemático para ensinar: papel da planificação e da reflexão na formação de professores. Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 1, maio 2012. http://dx.doi.org/10.14244/19827199355. Acesso em 15 de out. 2020.

SHULMAN, Lee S. Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher. v.15, n. 2. p. 4-14, fev. 1986.

SOARES, Gisele Américo. Etnomatemática e suas marcas na Formação Inicial dos futuros professores de Matemática. 2020. 224f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal Fluminense, Niterói.

STILLMAN, Gloria Ann; BALATTI, Josephine. Contribution of Ethnomathematics to Mainstream Mathematics Classroom Practice. In: ATWEH, Bill et al. (Eds.). Sociocultural Research on Mathematics Education. An International Perspective. Londres: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2001, p. 313-328.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VERGANI, Teresa. Educação Etnomatemática: o que é? Lisboa: Pandora Edições, 2000.

VILELA, Denise Silva. Matemáticas nos usos e jogos de linguagem: ampliando concepções na Educação Matemática. 2007. 247f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

VILELA, Denise Silva. Usos e jogos de linguagem na matemática: diálogo entre filosofia e educação matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2013.

Published
2021-07-26
How to Cite
SOARES, G. A.; FANTINATO, M. C. Ethnomathematics in the initial formation of future Mathematics teachers: revealing looks and brands. Revemop, v. 3, p. e202120, 26 Jul. 2021.
Section
Research in Mathematics Education and its relations with the area of ​​Education