Mathematical Education and its relations with disciplinary and professional fields in the development of new knowledge

Keywords: Mathematical Education, Scientific field, Professional knowledge

Abstract

The text presents research results that have been obtained by a collective research project that takes as its theme the mathematics present in teaching and teacher training. This historical-epistemological research uses theoretical-methodological tools from sociology (Pierre Bourdieu), social history of education (Rita Hofstetter and Bernard Schneuwly, and also cultural history (André Chervel). The article is guided by the question: what processes and dynamics are present in the changes that occur in relation to mathematics considered as a professional knowledge of the teacher who teaches mathematics? This study aims to demonstrate that this question appears to be unique and original to Mathematics Education, revealing the relationships that this new field of research establishes with the mathematical disciplinary field, the educational sciences and the professional field of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wagner Rodrigues Valente, UNIFESP

Professor Associado Livre Docente do Departamento de Educação da UNIFESP, Brasil.

References

BERTINI, Luciane de Fatima; MORAIS, Rosilda dos Santos; VALENTE, Wagner Rodrigues. A matemática a ensinar e a matemática para ensinar: novos estudos sobre a formação de professores. São Paulo: Livraria da Física, 2017.

BOURDIEU, Pierre. Science de la Science et réflexivité. Paris: Raisons D’Agir Éditions, 2001.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, São Paulo, n. 2, p. 177-231, 1990.

CIEM. Rapport préliminaire sur l’organisation de la Commission et le plan general de ses travaux. In: L’Enseignement mathématique. Paris/Genève. v. 10, 1908.

FIORENTINI, Dario; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion; LIMA, Rosana Catarina Rodrigues (Orgs.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001-2012. Campinas: FE/UNICAMP, 2016.

FIORENTINI, Dario et al. Estudos do estado da arte da pesquisa sobre o professor que ensina matemática. Dossiê Temático. Zetetiké, Campinas, v. 25, n. 1, p. 1-6, 2017.

HÉBRARD, Jean. A escolarização dos saberes elementares na época moderna. Teoria & Educação, São Paulo, n. 2, p. 65-110, 1990.

HOFSTETTER, Rita; SCHNEUWLY, Bernard. Saberes: um tema central para as profissões do ensino e da formação. In: VALENTE, Wagner Rodrigues.; HOFSTETTER, Rita (Orgs.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Livraria da Física, 2017. p. 113-172.

HOFSTETTER, Rita; SCHNEUWLY, Bernard. "Profissionalização" e formação de professores: uma tipologia dos saberes de referência para a docência. In: VALENTE, Wagner Rodrigues (Org.). Ciências da Educação, Campos Disciplinares e Profissionalização: Saberes em Debate para a Formação de Professores. São Paulo: Livraria da Física, 2020.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-43, jan./jun. 2001.

KLEIN, Félix. Matemática elementar de um ponto de vista superior. Volume I – Parte I – Aritmética. Lisboa: Sociedade Portuguesa de Matemática, 2009 [1908].

LIMA, Elon Lages. Matemática e Ensino. Lisboa: Gradiva, 2004.

RAMOS, C. R.; SILVA, J. A. A emergência da área de ensino de ciências e matemática da Capes enquanto comunidade científica: um estudo documental. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 363-380, 2014.

SILVA, Circe Mary Silva A Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da USP e a formação de professores de matemática. Anais da 23ª. Reunião Anual da ANPEd. 24 a 28 de setembro de 2000. Disponível em: http://23reuniao.anped.org.br/textos/1925p_poster.PDF. Acesso em: 15 abril. 2021.

VINCENT, Guy.; LAHIRE, Bernard; THIN, Daniel. Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, p. 7-47, jun. 2001.

Published
2021-07-26
How to Cite
VALENTE, W. R. Mathematical Education and its relations with disciplinary and professional fields in the development of new knowledge. Revemop, v. 3, p. e202118, 26 Jul. 2021.
Section
Research in Mathematics Education and its relations with the area of ​​Education