The Meanings of Division: An analysis of the strategies of fourth and fifth-grade students
Abstract
This article investigated strategies used by students of the 4th and 5th grade of elementary school when solving situations that involved the ideas of the division of share and quota. The data were collected through of a diagnostic questionnaire. The analysis of the information collected was based on studies that deal with the division and its teaching. The answers of the students investigated showed evidence that they generally understood situations that encompassed the idea of division between natural numbers; they recognised the division operation as the one that solved the situations. However, most of them found it difficult to perform the calculation procedures. Regarding the resolution strategies, most of them used division based on the multiplication.
Downloads
References
ALCOBIA, Helena Isabel da Silva. A divisão no 4º ano de escolaridade. 2014. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa, Lisboa.
BRASIL. 1997. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf acesso em 03/03/2021.
BRASIL. 2018. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular - Educação é a base: Ensino Fundamental. Brasília: MEC. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf acesso em 03/03/2021.
CASTELA, Cristiane Atilli. Divisão de números naturais: concepções de alunos de 6ª série. 2005. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2005.
FISCHBEIN, Efraim; DERI, Maria; NELLO, Maria Sainat.; MARINO, Maria Sciolis. The role implicit models in solving problems in multiplication and disivion. JRME, Reston, v. 16, n. 1, p. 3-17, 1985.
HUMPHREYS, Cathy; PARKER, Ruth. Conversas Numéricas: estratégias de cálculo mental para uma compreensão profunda da Matemática. A divisão em todos os anos. Porto Alegre: Penso, 2019, p.97.
NASCIMENTO, Flavia Gomes Silva do; SILVA, Amanda Maria da; TELES, Rosilda Aurora de Melo; PESSOA, Cristiane Azevedo dos Santos. Análise de respostas apresentadas por estudantes dos anos iniciais e finais do ensino fundamental ao resolverem problemas de divisão. In: MELO, Rosilda Aurora de Melo Teles ... [et al.] (Org.). Pesquisas e Reflexões sobre o Ensino de Números. Recife: Ed. UFPE, 2020 disponível em https://editora.ufpe.br/books/catalog/view/73/80/217 acesso em: 8 set.2021, às 19h
NUNES, Terezinha; BRYANT, Peter. Crianças fazendo matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
SPINILLO, Alina Galvão; PACHECO, Auxiliadora Baraldi; GOMES, Juliana Ferreira; CAVALCANTI, Luciano. O erro no processo de ensino-aprendizagem da matemática: Errar é preciso? Boletim Gepem, n. 64, p. 1-15, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4322/gepem.2015.005. Acesso em: 9 mar. 2021, às 19h.
VERGNAUD, Gerard. Quelques problèmes theóriques de la didactique a propos d'un example: les structures additives. Atelier International d'Eté: Récherche en Didactique de la Physique. La Londe les Maures, França, 26 de junho a 13 de julho, 1983.
VERGNAUD, Gerard. A criança, a matemática e a realidade. A numeração e as quatro operações. Cidade: Editora, 2009, p. 167-193.
VERGNAUD, G. 1990 La teoría de los campos conceptuales. Recherches en didáctique des mathématiques, p. 133-170.
Copyright (c) 2021 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.