The Ontosemiotic Approach: an Analysis of Geometry in the Mathematics Textbook Collection in Technical Education Integrated to High School

Keywords: Ontosemiotic approach, Geometry, Textbook, Curricular Materials

Abstract

This article aims to present some results of the master's dissertation entitled "Analysis of geometry in the collection of textbook of Mathematics in Technical Education Integrated to Middle School at the Paula Souza Center", developed in the Professional Master's Program in Science and Mathematics Teaching at Cruzeiro do Sul University in São Paulo, assuming an investigative perspective that aims to qualitatively analyze curricular materials (textbook) from a collection of High School in the scope of geometry. For the analysis in question, tables developed from the didactic adjustments (epistemic, mediational and ecological) originated from the assumptions of the Ontossemiotic Approach were used. Thus, this article will discuss the aforementioned didactic adequacy frameworks in order to offer subsidies so that teachers can guide themselves when analyzing textbooks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wagner Barbosa de Lima Palanch, Universidade Cruzeiro do Sul - UNICSUL

Doutor e Mestre em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL).

Renata Barbosa Ferreira, Universidade Cruzeiro do Sul - UNICSUL

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL). Professora de Matemática no Ensino Técnico Integrado ao Médio do Centro Paula Souza.

References

BATISTA, Antônio Augusto G. Um objeto variável e instável: textos, impressos e livros didáticos. In: Márcia Abreu (org.) Leitura, história e história da leitura. Campinas: Editora Mercado de Letras, 1999.

CAVALCANTI, Taisa Ferreira Souza; SILVA, Alexsandro da. Os processos e critérios de escolha de livros didáticos de português: o que dizem os professores? In: SOUZA, F. M., and ARANHA, S. D. G., orgs. Interculturalidade, linguagens e formação de professores [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2016. Ensino e aprendizagem collection, vol. 2. p. 67-102.

DANTE, Luiz Roberto. Didática da resolução de problemas de matemática. 12ª. ed. São Paulo: Ática, 2005.

DANTE, Luiz Roberto. Matemática contexto & aplicações: ensino médio, 3ª ed. São Paulo: Ática, 2016, v.1, p. 235-267, 2, 3.

FAINGUELERNT, Estela Kaufman. Educação matemática: representação e construção em geometria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

FONSECA, Carla Isabel Teixeira Tavares Rebimbas da. As Funções Exponencial e Logarítmica nos Manuais Escolares do 12º ano. 2013. 153f. Dissertação (Mestrado em Didática) – Departamento de Educação, Universidade de Aveiro. Aveiro, Portugal.

GODINO, Juan Díaz. Indicadores de la idoneidade didáctica de processos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. In: XIII CIAEM – IACME. Anais. Recife, 2011. Disponível em: <http://www.ugr.es/~jgodino/eos/jdgodino_indicadores_idoneidad.pdf>. Acesso em: 05 set. 2019.

GODINO, Juan Díaz. Origen y aportaciones de La perspectiva ontosemiótica de investogación em Didáctica de la Matemática. In: A. Estepa, A. Contreras, J. Deulofeu, M. C. Penalva, F. J. García y L. Ordóñez (org.), Investigación em Educación Matemática XVI. Jaén: SEIEM, p. 49-68, 2012. Disponível em: <http://www.ugr.es/~jgodino/eos/origen_EOS_Baeza_2012.pdf>. Acesso em: 12 ago. 2019.

GODINO, Juan D.; BATANERO, Carmen; BURGOS, María; GEA, María Magdalena. Uma perspectiva ontosemiótica dos problemas e métodos de pesquisa em educação matemática. Revemop, v. 3, p. e20210, 21 jun. 2021.

GODINO, Juan Díaz; BATANERO, Carmen; FONT, Vicenç;. Um enfoque onto-semiótico do conhecimento e a instrução matemática. Acta Scientiae: Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 10, n. 2, 2008. Disponível em: <https://www.ugr.es/~jgodino/funciones-semioticas/sintesis_eos_portugues.pdf> Acesso em: 13 ago. 2019.

LAJOLO, Marisa. Livro didático: um (quase) manual de usuário. Em aberto, Brasília, n. 69, v. 16, jan./mar. 1996.

PALANCH, Wagner Barbosa Lima. Mapeamento de Pesquisas sobre Currículos de Matemática na Educação Básica Brasileira (1987 a 2012). 2016. 289f. Tese (Doutorado em Educação Matemática), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

PIRES, Célia Maria Carolino. Investigações e vivências sobre a utilização de materiais curriculares por professores de matemática. Educação Matemática em Revista, v. 31, n. 48, p. 47-63, mar. 2016.

RIBEIRO, Fernanda Lisboa; PALANCH, Wagner Barbosa de Lima. The Use of the Ontosemiotic Approach to an Analysis of Geometry in Brazilian Curricular Materials. ACTA SCIENTIAE, v. 21, n. 2, p. 18-27, mar/abr. 2019.

Published
2021-07-07
How to Cite
PALANCH, W. B. DE L.; FERREIRA, R. B. The Ontosemiotic Approach: an Analysis of Geometry in the Mathematics Textbook Collection in Technical Education Integrated to High School. Revemop, v. 3, p. e202113, 7 Jul. 2021.
Section
Enfoque Ontosemiótico: abordagens teóricas, metodológicas e práticas