Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks

Keywords: Textbook, Function concept, Mathematics education, Didactic suitability, Ontosemiotic approach to mathematical knowledge and instruction

Abstract

This article is part of a doctoral research in Mathematics Education. It presents an analysis of the intuitive concept of function of one of the investigated textbooks and of an activity proposed to the students. The objective is to bring some analysis’ aspects of the approach to the concept of function in mathematics textbooks for the 1st grade of high school adopted in Brazilian public schools. The components and indicators of epistemic, cognitive, instructional and ecological suitability, which make up the dimensions of didactic suitability of the Theory of Ontosemiotic Approach to Mathematical Knowledge and Instruction (EOS) underlie this study. The findings can help the teacher to decide how to use textbooks, overcome some limitations in the use of these books, and enrich lesson planning by introducing other tasks that favor student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nádia Helena Braga, Instituto Federal de Minas Gerais

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professor do Instituto Federal de Minas Gerais/campus Betim, Betim, Minas Gerais, Brasil.

Vânia Maria Pereira Santos-Wagner, Federal University of Espírito Santo

PhD in Education (PhD in Mathematics Education) from Indiana University. Collaborating Professor at the Federal University of Espírito Santo, Retired Professor at the Federal University of Rio de Janeiro, Brazil

References

ARMAS, Tulio Amaya de. Evaluación de la faceta epistémica del conocimiento didáctico matemático de futuros profesores de matemáticas en el desarrollo de uma classe utilizando funciones. Rio Claro - São Paulo, Bolema, v. 34, n. 66, p. 110-131, 2020.

ARMAS, Tulio Amaya de. Evaluación de los conocimentos didáctico-matemáticos de futuros professores de matemáticas al hacer transformaciones de las representaciones de una función. 2106. Tese (Doctorado en Innovación e Invetigación em Didáctica) - Universidad Nacional de Educación a Distância. Colômbia, 2016.

ATAYDE, Alan Florêncio de. A abordagem de função nos livros didáticos: possibilidades de investigação, exploração, problema e exercícios. 2010. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.

BARBOSA, Edelweis José Tavares. Praxeologia do professor: análise comparativa com os documentos oficiais e do livro didático no ensino de equações polinomiais do primeiro grau. 2017. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2017.

BARRETO, Antônio Luiz de Oliveira A análise da compreensão do conceito de função mediado por ambientes computacionais. 2009. Tese (Doutorado em Educação Brasileira) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009.

BLANCO, Glória Braga; DOMÍNGUEZ, José Luis Belver. El análisis de libros de texto: uma estratégia metodológica em la formación de los prefessionales de la educación. Oviedo, Revista Complutense de Educación, v. 27, n. 1, p. 199-218, 2014.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares Nacionais para Ensino Médio: Ciências da Natureza Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC, v. 2, 2006.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências da Natureza Matemática e suas Tecnologias: PCN + Ensino Médio: Orientações Educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, 2002.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC, 2000.

BREDA, Adriana; FONT, Vicenç; PINO-FAN, Luiz Roberto. Critérios valorativos y normativos em la didáctica de las matemáticas: el caso del constructo idoneidade didáctica. Bolema, v.32, n. 60, p. 255-278, 2018.

BROETTO, Geraldo Cláudio. O ensino de números irracionais para alunos ingressantes na licenciatura em matemática. Tese (Doutorado em Educação) Universidade Federal do Espírito Santo, Espírito Santo, 2016.

BURGOS, Maria; CASTILLO, Maria José; PELLICER, Pablo Beltrán; GIACOMONE, Belén; GODINO, Juan Diáz. Análisis didáctico de una lección sobre proporcionalidade en un libro de texto de primária con herramientas del enfoque ontosemiótico. Bolema, Rio Claro, v. 34, n. 66, p. 40 -68, 2020.

CASTILLO, Maria José; BURGOS, Maria; GODINO, Juan Diáz. Elaboración de uma guia de análisis de libros de exto de matemáticas basada em la teoria de la idoneidade didáctica. Educação e Pesquisa, v. 47, p. 1 – 21, 2021.

DANTE, Luiz Roberto. Matemática, contexto & aplicações. 3. ed., v. 1, São Paulo: Ática, 2016.

FAN, Lianghuo; ZHU Yan; MIAO, Zhenzhen. Textbook research in mathematics education: development status and directions. ZDM Mathematics Education, USA, v. 45, p. 633-646, 2013.

FONSECA, Carla Isabel Teixeira Tavares Ribimbas. As funções exponencial e logarítmica nos manuais escolares do 12° ano. 2013. Dissertação (Mestrado em Didática) - Universidade de Aveiro. Portugal, 2013.

FONT, Vicenc. Las funciones y la competência disciplinar em la formación docente matemática. UNO. Revista de Didáctica de las Matemáticas, v. 56, p. 86-94, 2011.

GODINO, Juan Diáz; BATANERO, Carmen Diáz. Significado institucional y personal de los objetos matemáticos. Recherches en Didactique des Mathèmatiques, v. 14, n. 3, p. 325–355, 1994.

GODINO, Juan Diáz. Um enfoque ontológico y semiótico de la cognición matemática. Paris, Recherches em Didactique des Mathématiques, v. 22, n. 2.3, p. 237-284, 2002.

GODINO, Juan Diáz; BENCOMO, Delisa; FONT, Vicenç; WILHELMI, Miguel R. Análisis y valoración de la idoneidade didactica de processos de estudo de las matemáticas. Espanha, Paradgma, v. 27, n. 2, p. 221-252, 2006.

GODINO, Juan Diáz; CONTRERAS, Ángel; FONT, Vicenç. Análisis de processos de instrucción basado en el enfoque ontológico – semiótico da la cognição matemática. Recherches em Didactique des Mathématiques. Paris, v.26. n. 1, p. 39 - 88, 2006.

GODINO, Juan Diáz; BATANERO, Carmen Diáz; FONT, Vicenç. The onto-semiotic approach research in mathematics education. ZDM Mathematics Education, n. 39, p. 127–135, 2007.

GODINO, Juan Diáz; BATANERO, Carmen Diáz; FONT, Vicenç. Um enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrución matemática. Acta Scientiae, Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 10, n. 2, p. 7–37, 2008.

GODINO, Juan Diáz; BATANERO, Carmen; BURGOS, Maria; GEA, Maria M. Una perspectiva ontosemiótica de los problemas y métodos de investigación em educación matemática. Revemop, Ouro Preto, v. 3, p. 1 – 30, 2021. DOI: https://doi.org/10.33532/revemop.e202107

LOBO, Rogério dos Santos. A abordagem dada à taxa de variação no livro didático do ensino médio e a sua relação com o conceito da derivada no livro didático do ensino superior. 2017. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.

MALET, Omar; GIACOMONE, Belén; REPETTO, Ana Maria. La idoneidade didáctica como herramienta metodológica: desarrollo y contextos de uso. Revemop, Ouro Preto, v. 3, p. 1 – 23, 2021. DOI: https://doi.org/10.33532/revemop.e202110

MASETTI, Cristina. Análise de livros didáticos de matemática: função exponencial. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.

MELO, Marco André Pereira de. Ecologia do saber: o caso da análise combinatória em documentos oficiais e livros didáticos de educação básica. 2018. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.

NINOW, Valmir. O estudo de funções no ensino médio: uma investigação sob a perspectiva do enfoque ontossemiótico do conhecimento e da instrução matemática. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2019.

ÖZER, Eren; SEZER, Renan. A comparative analysis of questions in American, Singaporean, and Turkish mathematics textbooks based on the topics covered in 8th grade in Turkey. Educational Sciences:Theory & Practice, Turquia, v. 14, n. 1, p. 411–421, 2014.

SANTOS, Leandra Gonçalves dos. Introdução do pensamento algébrico: um olhar sobre professores e livros didáticos de matemática. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2007.

SIERPINSKA, Anna. On understanding the notion of function. In: Harel Guershon. The concept of function: Aspects of epistemology and pedagogy. USA: MAA, 1992. P. 25 – 58.

SKEMP, Richard. R. Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics Teaching, v. 77, p. 20-26, 1976.

SKEMP, Richard. R. The psychology of learning mathematics. England: Pinguin Books, 1993.

URREA, Yocelyn Elizabeth Parra. Significados pretendidos por el currículo de matemáticas chileno sobre la noción de funcion. 2015. Tese (Doutorado do Programa de Magíster en Educación Matemática) - Universidad de Los Lagos. Santiago, Chile, 2015.

VIEIRA, Vanice Silva Freitas. O ensino de Matemática proposto na coleção de livros didáticos usados nos cursos técnicos de nível médio do IFFluminense: contextos e aplicações. 2016. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2016.

YANG, Der-Ching; LIN, Yung-Chi. A comparison of functions in middle school textbooks among Finland, Singapore and Taiwan. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON MATHEMATICS TEXTBOOK RESEARCH AND DEVELOPMENT, Anais…, 2014, UK, University of Southampton, p. 505-510.

YILMAZ, Zuhal; GÜLBAGCI DEDE, H. Hand; AKKOÇ, Hatice. How to Introduce function concept in textbooks?: Evaluations of pre-service Mathematics Teachers. Necatibey. Faculty of Education. Electronic Journal of Science and Mathematics Education, v. 14, n. 1, p. 240-270, 2020.

ZUFFI, Edna Maura. O tema funções e a linguagem Matemática dos professores do ensino médio: por uma aprendizagem de significados.1999. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, São Paulo ,1999.

Published
2021-09-06
How to Cite
BRAGA, N. H.; SANTOS-WAGNER, V. M. P. Use of teaching tools for analysis of the function concept in textbooks. Revemop, v. 3, p. e202127, 6 Sep. 2021.
Section
Enfoque Ontosemiótico: abordagens teóricas, metodológicas e práticas