School evaluation: resignifying the error through formative feedbacks
Abstract
This article analyzes an evaluative activity applied to 6th grade students, after a didactic sequence for teaching areas and perimeters, during the remote teaching period. In this assessment, feedback is used to help students reformulate their wrong answers, valuing their advances and reasoning. The experience is described through the resolutions of three students regarding the activities and their learning progress, according to the feedbacks received. It could be concluded that these were in fact formative due to the advances evidenced and the need to send more rounds of feedback to some students.
Downloads
References
BLACK, Paul; HARRISON, Christine; LEE, Clara; MARSHALL, Bethan; WILIAM, Dylan. Assessment for learning: Putting it into practice. Maidenhead, UK: Open University Press. 2003.
BLACK, Paul; WILIAM, Dylan. Inside the Black Box: Raising Standards through Classroom Assessment. The Phi Delta Kappan, v. 80, n. 2, p. 139-148. 1998.
BURIASCO, Regina Luzia Corio de; FERREIRA, Pamela Emanueli Alves; CIANI, Andréia Büttner. Avaliação como prática de investigação: alguns apontamentos. Bolema, Rio Claro, v. 22, n. 33, p.69-96. 2009.
CURY, Helena Noronha. Retrospectiva histórica e perspectivas atuais da análise de erros em educação matemática. Zetetiké. Campinas-SP, Ano 3, n. 4, p. 39-50, 1995. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646879. Acesso em: 10 jan. 2022.
ESTEBAN, Maria Teresa. O que sabe quem erra? De Petruset Alii. Petrópolis-RJ, 2 ed., 2013.
FERNANDES, Domingos. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Editora Unesp, 2009.
GIRALDO, Victor; ROQUE, Tatiana. Por uma matemática problematizada: as ordens de (re)invenção. Perspectivas da Educação Matemática. INMA/UFMS, v. 14, n. 35, p. 1-21, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/13409. Acesso em: 22 dez. 2021.
GUBA, Egon G.; LINCOLN, Yvonna S. Avaliação de quarta geração. Campinas: Editora da Unicamp, 2011.
HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
HART, Kathleen, M. Which comes first – lenght, area or volume? Arithmetic Teacher, May, p. 16-18; 26-27, 1984.
NASSER, Lilian. Hierarquia na aprendizagem de medidas: mito ou realidade? Educação Matemática em Revista, v. 40, p. 5-12, 2013.
PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens - entre duas lógicas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
PINTO, Jorge. Avaliação Formativa: uma prática para a aprendizagem. In: ORTIGÃO, Maria Isabel R.et al (org.). Avaliar para aprender no Brasil e em Portugal: perspectivas teóricas, práticas e de desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2019. v. 1, p. 19 – 44
SANTOS, Leonor. O feedback como uma poderosa ferramenta para a aprendizagem matemática: Uma meta-análise de estudos portugueses. Revemop. Ouro Preto-MG. v.4, n. 202210, p. 1-23, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5276. Acesso em: 21 abr. 2022.
SCHUBRING, Gert. Desenvolvimento histórico do conceito e do processo de aprendizagem, a partir de recentes concepções matemático-didáticas (erro, obstáculos, transposição). Zetetiké. Campinas-SP, v. 6, n. 10, p. 9-34, 1998. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646782. Acesso: 21 out 2021.
SCHUBRING, Gert. Os números negativos: exemplos de obstáculos epistemológicos? Sociedade Brasileira de História da Matemática. São Paulo-SP, 2018.
TARAS, Maddalena. Assessment - summative and formative - some theoretical reflections. British Journal of Educational Studies, v. 53, n. 4, p.466-478. 2005
VAZ, Rafael Filipe Novoa; NASSER, Lilian. Um Estudo sobre o Feedback Formativo na Avaliação em Matemática e sua Conexão com a Atribuição de Notas. Bolema, Rio Claro (SP), v. 35, n. 69, p. 1-21, abr. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/vGGhTsgZLkYGxkDZ48tBvDd/abstract/?lang=pt. Acesso em: 13 nov. 2021.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Copyright (c) 2022 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.