The state of knowledge of research on Mathematics curricula for the Initial Years of Elementary School in the Northeast Region

Keywords: Mathematical education, Early years, Prescribed curriculum, Content analysis

Abstract

This paper presents the results of an investigation on the state of knowledge of researches that focus on the analysis of mathematics curricula. For that, a search of works was carried out in the Catalog of theses and dissertations of the "Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior", having as initial criteria: research carried out in Brazil, in graduation programs in the area of Mathematical Education within the area of Science and Mathematics Education, in the period from 2015 to 2020, restricted to the Northeast region. For the discussion presented, we used the content analysis method, based on Bardin, which allowed the mapping of research to highlight the similarities and differences, convergences and divergences, regarding the analysis of the results presented by the different authors, related to the curriculum of Mathematics for the Early Years. With the mapping, it was possible to observe, among other inferences, a marked trend in research, with respect to the unfolding of curricula for the teaching of Mathematics, to the detriment of the analysis, discussion and problematization of the prescribed curriculum, itself. Furthermore, most studies are at master's level, which indicates the need for research with greater scope to analyze and problematize the mathematical curricular arrangements for the Early Years.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Shirley Conceição Silva da Costa, Universidade Cruzeiro do Sul

Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Cruzeiro do Sul, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática. São Paulo, Brasil.

Edda Curi, Universidade Cruzeiro do Sul _ UNICSUL

Doutora em Educação Matemática pela Pontifica Universidade Católica de São Paulo, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática. São Paulo, Brasil

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2007.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009

BRASIL. Ministério da Educação. Governo Federal. Base Nacional Curricular Comum: BNCC. Versão para impressão. Brasília: MEC, 2017.

COSTA, W. O. A participação de professores de matemática e análise de materiais curriculares elaborados em um trabalho colaborativo. 2015. 111 f. Dissertação (Mestrado em EDUCAÇÃO) Instituição de Ensino: Universidade Estadual de Feira de Santana. 2015.

DINIZ, P. Materiais curriculares educativos e professores que ensinam Matemática: mensagem, recontextualização e identidade pedagógica. 2017. 138 f. Tese (Doutorado em EDUCAÇÃO) Instituição de Ensino: Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.

FERREIRA, A. P. A. O que os professores da rede pública estadual do semiárido sergipano dizem sobre o PNAIC – eixo matemática. 2015. 94f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015.

FIORENTINI, D. Rumos da Pesquisa Brasileira em Educação Matemática: o caso da produção científica em cursos de pós-graduação. 1994. 414 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 1994.

IPIRANGA, A. S. R.; G., A. S. Relatório Brundtland. RAM, Rev. Adm. Mackenzie (Online), São Paulo, v.12, n.3, jun.2011.

PIRES, C. M. C. Panorama da organização e desenvolvimento curricular de Matemática no Brasil. In: III Fórum Nacional sobre Currículos de Matemática, Ilha Solteira. Anais ... III FNCM: Investigações, Políticas e Práticas Curriculares, Ilha Solteira: IbilceUnesp, p. 8-16. 2015.

PIRES, C. M. C.; CURI, E. Relações entre professores que ensinam Matemática e prescrições curriculares. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 4, n. 2, p. 57- 74. 2013.

REMILLARD, J. T. Considering what we know about the relationship between teachers and curriculum materials. In: REMILLARD, J. T.; HERBEL-EISENMANN, B. A.; LLOYD, G. M. (Ed.). Mathematics Teachers at Work: connecting curriculum materials and classroom instruction. 1. ed. New York: Routledge, 2009. p. 85-92.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte”. Diálogos Educacionais, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37- 50, 2006.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: os conteúdos do ensino ou uma análise da prática? In: PÉREZ GÓMEZ, A. I.; SACRISTÁN, J. G. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 119-148.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Tradução: Ernani F. da Fonseca Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTANA, T. S. A recontextualização pedagógica de materiais curriculares educativos operada por futuros professores de matemática no estágio de regência. Salvador, 2015. 111f. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências, Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana. Salvador, 2015.

SANTOS, F. M. A positive theory of social entrepreneurship. Journal of Business Ethics, v. 111, p. 335–351,2012

SANTOS, K. M. L. Tecnologias da informação e comunicação no ensino de Matemática: uma abordagem na prática docente. 2017. 123 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Instituição de Ensino. São Cristóvão, 2017.

SANTOS, G. B. A ludicidade na aprendizagem Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. 2017. 128 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2017.

SANTOS, J. F. dos. Pintando o sete: matemática e artes nos anos iniciais do ensino fundamental. 2015. 208 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015.

SANTOS, D. M. N. e. Análise de livros didáticos conforme as considerações do Programa Nacional do Livro Didático: Estatística e Probabilidade. 2016. 145f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) Universidade Federal de Sergipe, 2016.

SOUZA, A. M. R. Relação que os discentes do curso de licenciatura em Matemática estabelecem com os saberes pedagógicos ofertados em sua formação. 2016 106 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2017.

SOUZA, I. dos S. de. A formação inicial em serviço do professor/ da professora de Matemática: encontros e desencontros São Cristóvão-SE. 2015. 123 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015.

SOUZA, J. V. B de. Professores de matemática e materiais curriculares educativos: participação e oportunidades de aprendizagens. Salvador, 2015. 102f. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) - Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências, Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana. Salvador, 2015.

Published
2022-12-27
How to Cite
COSTA, S. C. S. DA; CURI, E. The state of knowledge of research on Mathematics curricula for the Initial Years of Elementary School in the Northeast Region. Revemop, v. 4, p. e202227, 27 Dec. 2022.
Section
Article