Inserting the Content of Quantities and Measures in Elementary School: a State of Knowledge
Abstract
This paper introduces a state of knowledge on Brazilian research which addresses the teaching and learning of quantities and measures in elementary school. The studies selected for analysis are between 2016 and 2020. The main objective of this text is, from them, to show the elaboration of a synthesis of the teaching strategies used in the teaching and learning process of magnitudes and measures in the initial years. As a result, a framework is presented to communicate the synthesis built in order to provide a clear view of how these works were planned and executed, whether in the context of continuing education or in collaborative groups, in order to contextualize the discussions on this theme, both for teachers Who work in the early years of Elementary School and for students in this cycle.
Downloads
References
ALMEIDA, Alessandra Rodrigues; MEGID, Maria Auxiliadora Bueno Andrade. Reverberações de aprendizagens sobre medidas na prática de professores que ensinam matemática. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 24, n. Especial, p. 106-122, 2017.
CALDATTO, Marlova Estela; BORTULOZI, Carlos Roberto; KOETZ, Maiara Canan. Um estudo sobre as concepções apresentadas por professores dos Anos Iniciais sobre “medir”. In: XIV ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, Cascavel. Anais ... XIV EPREM. Cascavel, 2017. Disponível em: 71 (sbemparana.com.br). Acesso em: mai. 2020.
CAVALHEIRO, Lara da Silva; CHICA, Cristiane Henriques. O trabalho com o eixo grandezas e medidas para os Anos Iniciais do ensino fundamental l: algumas possibilidades. In: XII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2016, São Paulo. Anais ... XII ENEM. São Paulo, 2016, p. 1-7. Disponível em: Microsoft Word - 7073_3031_ID.doc (sbembrasil.org.br) . Acesso: mai. 2020.
DOLZAN, Ana Cristina Klauberg. Receitas do cardápio escolar... é gostoso aprender matemática! In: XIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2019, Cuiabá. Anais ... XIII ENEM. Cuiabá, 2019. Disponível em: https://sbemmatogrosso.com.br/xiiienem/anais.php.pdf. Acesso: mai. 2020.
FRAGA, Moisés Alves; PIOVEZAN, Amanda Cristina Tedesco; MUNHOZ, Ana Paula Gladcheff; Sousa, Maria do Carmo de. O ensino de área nos Anos Iniciais: uma proposta na perspectiva da teoria histórico-cultural. In: XIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2019, Cuiabá. Anais ... XIII ENEM. Cuiabá, 2019. Disponível em: https://sbemmatogrosso.com.br/xiiienem/anais.php.pdf. Acesso: mai. 2020.
GOMES, Jacqueline Oliveira de Melo (2016). Conhecimentos para o ensino de área e perímetro nos Anos Iniciais analisados em um processo formativo. In: XII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2016, São Paulo. Anais ...XII ENEM. São Paulo, 2016, p. 1-12. Disponível em: Microsoft Word - 8270_4292_ID.docx (sbem.com.br) . Acesso: mai. 2020.
GONÇALVES, Cinthia Peres Pacífico; POZZOBON, Marta Cristina Cesar. A Literatura Infantil e as Matemáticas: contexto das histórias e grandezas e medidas. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 36, p. 398-414, 2019.
JUSTINO, Ana Rita Lima da Silva; GOMES, Samara Lima da Silva Souza; AZERÊDO, Maria Alves de. A grandeza Tempo no Ensino Fundamental – explorando o relógio. In: XIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2019, Cuiabá. Anais ... XIII ENEM. Cuiabá, 2019. Disponível em: https://sbemmatogrosso.com.br/xiiienem/anais.php.pdf. Acesso: mai. 2020.
LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira; POZEBON, Simone; KLEIN, Maiara Luisa. Manifestações de futuros professores que ensinam matemática em ações que envolvam grandezas e medidas. Ensino Em Re-Vista, Uberlândia, v. 27, n. Especial, p. 1306-1331, dez. 2020.
LORENZATO, Sérgio. Educação Infantil e percepção matemática. Campinas: Autores Associados, 2006.
MARTINS, Priscila Bernardo; CURI, Edda; BORELLI, Suzete de Souza. Estudos de aula: o ensino de grandezas e medidas no 1º ano do ensino fundamental. Ciências em Foco, Campinas, v. 13, e020002, p. 1-19, 2020.
MATEUS, C. C. F.; BELTRÁN, L. J. L.; DELGADO, O. S. Análise ontosemiótica de um Livro Didático colombiano da Educação Básica: o caso da Matemática Comprimento do objeto. Revemop, v. 3, p. e202128. DOI: https://doi.org/10.33532/revemop.e202128
MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barbosa. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul.-dez. 2014.
MUNHOZ, Ana Paula Gladcheff; FRAGA, Moisés Alves; SOUZA, Neusa Maria Marques de; ESTEVES, Anelisa Kisielewski. O ensino de medida de Tempo nos Anos Iniciais: uma proposta na perspectiva da teoria histórico-cultural. In: XIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2019, Cuiabá. Anais ... XIII ENEM. Cuiabá, 2019. Disponível em: https://sbemmatogrosso.com.br/xiiienem/anais.php.pdf. Acesso: mai. 2020.
POZEBON, Simone; KLEIN, Maria Luisa; NORO, Iasmin Martins. Possibilidades para ensinar e aprender sobre volume e capacidade nos Anos Iniciais do ensino fundamental. Vidya, Santa Maria, v. 40, n. 2, p. 335-353, 2020.
POZEBON, Simone; LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira (2018). A aprendizagem da docência de futuros professores no ensino de matemática: reflexão a partir de ações desenvolvidas na escola. Revista Brasileira Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 99, n. 252, p. 350-369, 2018.
REIS, Solange Taranho de; SOUZA, Marinalva Conceição de; COCO, Dilza; JORDANE, Alex. (2016). Contação de histórias e matemática: interface no ensino de grandezas e medidas In: XII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2016, São Paulo. Anais ... XII ENEM. São Paulo, 2016, p. 1-8. Disponível em: Microsoft Word - 5554_3328_ID.doc (sbembrasil.org.br) . Acesso: mai. 2020.
SANTOS, Jaqueline Lixandrão; FERRAREZI, Simone Terezinha; MACHADO, Raquel Fernandes Gonçalves. Causos de aulas de Matemática nos Anos Iniciais do ensino fundamental com grandezas e medidas. In: VI SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIAS E INVESTIGAÇÕES DE/EM AULAS DE MATEMÁTICA, 2017, Campinas. Anais ... VI SHIAM. Campinas, 2017. Disponível em: https://www.cempem.fe.unicamp.br/shiam/anais-vi-shiam.pdf. Acesso: mai. 2020.
Copyright (c) 2023 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.